İLK KEZ KLİNİK UYGULAMAYA ÇIKACAK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PROSOSYAL MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ
Yıl 2025,
Cilt: 5 Sayı: 13, 116 - 123, 11.06.2025
Arzu Kavala
,
Tuğba Şahin Tokatlıoğlu
Öz
Amaç: Araştırma, ilk kez klinik uygulamaya çıkacak hemşirelik öğrencilerinin prososyal motivasyonlarının incelenmesi amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma tanımlayıcı bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemi Raosoft programı ile evreni belli örneklem hesabıyla yapıldı. Hesaplama yapılırken güven aralığı %95 belirlenmiş olup %5 hata payı hesaplandı. Ulaşılması gereken örneklem sayısı 91 olarak belirlendi. Veri kayıpları olabileceği düşünülerek 114 öğrenci ile çalışma tamamlandı. Veriler Sosyodemografik Özellikler Formu ve Prososyal Motivasyon Ölçeği ile toplandı.
Bulgular: İlk kez klinik uygulamaya çıkacak hemşirelik öğrencilerinin prososyal motivasyonlarının ortalamasının 4.11±0.89 olduğu, eğitim hayatında hocaları ile ilişkileri iyi olan öğrencilerin prososyal motivasyon ölçek puanları arasında anlamlı farklılık olduğu, hiç tanımadığı insanlar ile kolay bir şekilde iş birliği kurabilme durumunun prososyal motivasyon durumunu etkilediği sonucuna varılmıştır.
Sonuç: Prososyal motivasyonun kişilerin iletişim becerilerinden etkilediği ve prososyal motivasyonu yüksek olan öğrencilerin klinik ve eğitim başarılarının yüksek olacağı düşünülmektedir. Prososyal motivasyonun farklı gruplarda değerlendirilmesi, prososyal motivasyon kavramının yaygınlaştırılması ve klinik başarının sağlanması için öğrencilerin prososyal motivasyonlarının geliştirilmesi önerilmektedir.
Etik Beyan
İstanbul Aydın Üniversitesi sosyal insan etik kurulundan 2023 yılında 2023/03 numarası ile onay alınmıştır.
Kaynakça
- Andersson PL, Edberg AK. Swedish nursing students' experience of aspects important for their learning process and their ability to handle the complexity of the nursing degree program. Nurse Educ Today. 2012;32:453–7.
- Admi H, Moshe-Eilon Y, Sharon D, Mann M. Nursing students' stress and satisfaction in clinical practice along different stages: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2018;68:86–92.
- Günay U, Kılınç G. The transfer of theoretical knowledge to clinical practice by nursing students and the difficulties they experience: A qualitative study. Nurse Educ Today. 2018;65:81–6.
- Jack K, Hamshire C, Harris WE, Langan M, Barrett N, Wibberley C. "My mentor didn't speak to me for the first four weeks": Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs. 2018;27:929–38.
- Karaöz S. General overview of clinical evaluation in nursing education: Challenges and recommendations. Electron J Sept 9 Univ Nurs Fac. 2013;6:149–58.
- Kol E, Ince S. Determining the opinions of the first-year nursing students about clinical practice and clinical educators. Nurse Educ Pract. 2018;31:35–40.
- Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull. 2009;8(1):37–42.
- Şendir M, Çelik S, Dişsiz M, Güney R, Açıksöz S, Kolcu M, et al. Hemşirelik eğitimi ve uygulamasında yeni bir yaklaşım: hemşirelik eğitimi ve uygulamasının bütünleşmesi. GOP Taksim EA Hastanesi JAREN. 2018;4(2):92–9.
- Sun FK, Long A, Tseng YS, Huang HM, You JH, Chiang CY. Undergraduate student nurses' lived experiences of anxiety during their first clinical practicum: A phenomenological study. Nurse Educ Today. 2016;37:21–6.
- Rafati F, Nouhi E, Sabzehvari S, Dehghan Nayyeri N. Iranian nursing students' experience of stressors in their first clinical experience. J Prof Nurs. 2017;33(3):250–7.
- Grant AM. Relational job design and the motivation to make a prosocial difference. Acad Manage Rev. 2007;32:393–417.
- Nesje K. Nursing students’ prosocial motivation: Does it predict professional commitment and involvement in the job? J Adv Nurs. 2015;71:115–25.
- Tortumlu M, Uzunbacak HH. Genç gönüllülerin kişilik özelliklerinin prososyal motivasyonlarına etkisi. Pamukkale Univ İşletme Araştırmaları Derg. 2021;8(1):101–14. doi:10.47097/piar.885482
- Grant AM, Berg JM. Prosocial motivation at work: How making a difference makes a difference. In: Cameron K, Spreitzer G, editors. Handbook of Positive Organizational Scholarship. Oxford: Oxford University Press; 2010. p. 1–45.
- Nawaz M, Abid G, Quartey-Papafio TK. Relation of workplace incivility, prosocial motivation and emotional exhaustion to thriving of nurses. Nurs Res Rev. 2022;207–22.
- Karadirek G. Prososyal motivasyon ile kariyer başarısı arasındaki ilişkide iş tatmininin ve kariyer bağlılığının aracılık rolü. Niğde Ömer Halisdemir Univ İİBF Derg. 2022;15(4).
- Kesen M, Akyüz B. Duygusal emek ve prososyal motivasyonun işe gömülmüşlüğe etkisi: Sağlık çalışanları üzerine bir uygulama. Çukurova Univ Sos Bilim Enst Derg. 2016;25(2):233–50.
- Nesje K. Nursing students' prosocial motivation: Does it predict professional commitment and involvement in the job? J Adv Nurs. 2015;71(1):115–25.
- Ağaçdiken S, Boğa NM, Özdelikara A. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitimine yönelik yaşadıkları stres düzeyinin belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilim Derg. 2016;1(1):25–41.
- Arabacı LB, Korhan EA, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Univ Hemşirelik Fak Derg. 2015;2:1–16.
- Jack K, Hamshire C, Harris WE, Langan M, Barrett N, Wibberley C. "My mentor didn't speak to me for the first four weeks": Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs. 2018;27:929–38.
- Keçeci A, Arslan S. Hemşire öğretim elemanlarının iletişim becerileri: Öğrenci perspektifi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2012;9(1):34–45.
- İbrahimoğlu Ö, Mersin S, Saray Kılıç H. Nursing education curriculum and learning outcomes. J High Educ Sci. 2019;9:12–6.
- Özdemir H, Khorshid L, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitimine ilişkin yaşadıkları stres düzeyinin belirlenmesi. Turk J Sci Health. 2020;1(2):20–8.
- Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Univ Sağlık Bil Fak Hemşirelik Derg. 2009;:22–33.
- Tel H, Tel H, Sabancıoğulları S. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin laboratuvar uygulamasında birbirlerine IM enjeksiyon uygularken ve klinik uygulamanın ilk gününde anksiyete durumları. Atatürk Univ Hemşirelik YO Derg. 2004;7(1):27–.
INVESTIGATION OF PROSOCIAL MOTIVATION OF NURSING STUDENTS WHO WILL PRACTICE CLINICAL PRACTICE FOR THE FIRST TIME
Yıl 2025,
Cilt: 5 Sayı: 13, 116 - 123, 11.06.2025
Arzu Kavala
,
Tuğba Şahin Tokatlıoğlu
Öz
Aim: The research was planned to examine the prosocial motivations of nursing students who will go into clinical practice for the first time.
Material and Methods: The study is a descriptive study. The sample of the study was made with the Raosoft program and the sample calculation of the universe was determined. While making the calculation, the confidence interval was determined as 99% and the margin of error of 5% was calculated. The number of samples to be reached was determined as 91. Considering that there may be data loss, the study was completed with 114 students. Data were collected with the Sociodemographic Characteristics Form and the Prosocial Motivation Scale.
Results: The average of the prosocial motivation of the nursing students who will go into clinical practice for the first time is 4.11±0.89, there is a difference between the prosocial motivation scale scores of the students who have good relations with their teachers in education life, and the prosocial motivation status of the situation of being able to easily cooperate with people they do not know was found to be affected.
Conclusion: It is thought that prosocial motivation affects people communication skills and students with high prosocial motivation will have high clinical and educational success. It is recommended to develop students' prosocial motivation in order to evaluate prosocial motivation in different groups, to spread the concept of prosocial motivation and to ensure clinical success.
Etik Beyan
Approval was obtained from Istanbul Aydın University social human ethics committee with the number 2023/03 in 2023.
Kaynakça
- Andersson PL, Edberg AK. Swedish nursing students' experience of aspects important for their learning process and their ability to handle the complexity of the nursing degree program. Nurse Educ Today. 2012;32:453–7.
- Admi H, Moshe-Eilon Y, Sharon D, Mann M. Nursing students' stress and satisfaction in clinical practice along different stages: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2018;68:86–92.
- Günay U, Kılınç G. The transfer of theoretical knowledge to clinical practice by nursing students and the difficulties they experience: A qualitative study. Nurse Educ Today. 2018;65:81–6.
- Jack K, Hamshire C, Harris WE, Langan M, Barrett N, Wibberley C. "My mentor didn't speak to me for the first four weeks": Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs. 2018;27:929–38.
- Karaöz S. General overview of clinical evaluation in nursing education: Challenges and recommendations. Electron J Sept 9 Univ Nurs Fac. 2013;6:149–58.
- Kol E, Ince S. Determining the opinions of the first-year nursing students about clinical practice and clinical educators. Nurse Educ Pract. 2018;31:35–40.
- Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull. 2009;8(1):37–42.
- Şendir M, Çelik S, Dişsiz M, Güney R, Açıksöz S, Kolcu M, et al. Hemşirelik eğitimi ve uygulamasında yeni bir yaklaşım: hemşirelik eğitimi ve uygulamasının bütünleşmesi. GOP Taksim EA Hastanesi JAREN. 2018;4(2):92–9.
- Sun FK, Long A, Tseng YS, Huang HM, You JH, Chiang CY. Undergraduate student nurses' lived experiences of anxiety during their first clinical practicum: A phenomenological study. Nurse Educ Today. 2016;37:21–6.
- Rafati F, Nouhi E, Sabzehvari S, Dehghan Nayyeri N. Iranian nursing students' experience of stressors in their first clinical experience. J Prof Nurs. 2017;33(3):250–7.
- Grant AM. Relational job design and the motivation to make a prosocial difference. Acad Manage Rev. 2007;32:393–417.
- Nesje K. Nursing students’ prosocial motivation: Does it predict professional commitment and involvement in the job? J Adv Nurs. 2015;71:115–25.
- Tortumlu M, Uzunbacak HH. Genç gönüllülerin kişilik özelliklerinin prososyal motivasyonlarına etkisi. Pamukkale Univ İşletme Araştırmaları Derg. 2021;8(1):101–14. doi:10.47097/piar.885482
- Grant AM, Berg JM. Prosocial motivation at work: How making a difference makes a difference. In: Cameron K, Spreitzer G, editors. Handbook of Positive Organizational Scholarship. Oxford: Oxford University Press; 2010. p. 1–45.
- Nawaz M, Abid G, Quartey-Papafio TK. Relation of workplace incivility, prosocial motivation and emotional exhaustion to thriving of nurses. Nurs Res Rev. 2022;207–22.
- Karadirek G. Prososyal motivasyon ile kariyer başarısı arasındaki ilişkide iş tatmininin ve kariyer bağlılığının aracılık rolü. Niğde Ömer Halisdemir Univ İİBF Derg. 2022;15(4).
- Kesen M, Akyüz B. Duygusal emek ve prososyal motivasyonun işe gömülmüşlüğe etkisi: Sağlık çalışanları üzerine bir uygulama. Çukurova Univ Sos Bilim Enst Derg. 2016;25(2):233–50.
- Nesje K. Nursing students' prosocial motivation: Does it predict professional commitment and involvement in the job? J Adv Nurs. 2015;71(1):115–25.
- Ağaçdiken S, Boğa NM, Özdelikara A. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitimine yönelik yaşadıkları stres düzeyinin belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilim Derg. 2016;1(1):25–41.
- Arabacı LB, Korhan EA, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Univ Hemşirelik Fak Derg. 2015;2:1–16.
- Jack K, Hamshire C, Harris WE, Langan M, Barrett N, Wibberley C. "My mentor didn't speak to me for the first four weeks": Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs. 2018;27:929–38.
- Keçeci A, Arslan S. Hemşire öğretim elemanlarının iletişim becerileri: Öğrenci perspektifi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2012;9(1):34–45.
- İbrahimoğlu Ö, Mersin S, Saray Kılıç H. Nursing education curriculum and learning outcomes. J High Educ Sci. 2019;9:12–6.
- Özdemir H, Khorshid L, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitimine ilişkin yaşadıkları stres düzeyinin belirlenmesi. Turk J Sci Health. 2020;1(2):20–8.
- Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Univ Sağlık Bil Fak Hemşirelik Derg. 2009;:22–33.
- Tel H, Tel H, Sabancıoğulları S. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin laboratuvar uygulamasında birbirlerine IM enjeksiyon uygularken ve klinik uygulamanın ilk gününde anksiyete durumları. Atatürk Univ Hemşirelik YO Derg. 2004;7(1):27–.