The approach to derive models of tourism development in three studied villages in a border
mountainous region of Bulgaria adheres to some known literature models - the tourism system of tourist
destinations (Marinov, 2003) and other models of tourism development - Vodenska (2004), Gunn (1998) and
others. It is based on a comparison against a set of 25 characteristics for which it is assumed they may show
differences. The leading factors that determine the specificity of development are the basis for the distribution
of characteristics selected for analysis in the following groups: status of the village and population
characteristics, tourism supply, tourism demand, local environment, management and marketing of tourism.
Despite the similar stage of tourism development in the three villages they demonstrate differences that point
to the existence of three different models relative to tourism development in terms of current business
practices:1) Visiting the locals – combination of elitist commercial tourism (in the houses of locals) with
commercialized, institutionalized and professionalized tourism; 2) Typical hotel - commercialized tourism in
collective accommodation establishments, tourists’ contact with local people is minimized; 3) First stage of
diffused hotel - non-institutional (non-commercialized) tourism, detached houses for accommodation of
different ownership, with a common reception and servicing.
tourism development models tourism development life cycle tourism business practices.
Yaklaşımımız bazı bilinen modellere bağlı kalarak - turist destinasyonlarının turizm sistemi (Marinov,
2003) ve turizm gelişiminde diğer modeller - Vodenska (2004), Gunn (1998) ve diğerleri - Bulgaristan’ın
dağlık bir bölgesinin sınırındaki üç köyde turizm gelişim modelleri üretmek şeklinde olmuştur. Farklılıkları
yansıtacağı düşünülen 25 özelliğin karşılaştırılması temel alınmıştır. Kalkınmayı yansıtan başlıca faktörler,
analiz için seçilen başlıkların özellikleri temel alınarak saptanmıştır. Bunlar, köylerin statüsü ve nüfus
özellikleri, turizm teşviği, turizm gereksinimi, yerel çevre, turizm pazarlaması ve yönetimidir. Turizm gelişimi
bakımından üç köy aynı aşamada olmasına rağmen günümüz iş uygulamaları bakımından üç farklı modele
göre değişiklikler göstermektedirler. Bunlar: 1) Yerel halkı ziyaret - profesyonelleşmiş, kurumsallaşmış ve
ticarileşmiş elitist turizm kombinasyonu (yerel halkın evlerinde); 2) Tipik otel - toplu konaklama tesislerinde
ticarileşmiş turizm, turistlerin yerel halkla ilişkisi en düşük seviyededir; 3) Yaygın otelleşmenin ilk evresi -
kurumsal olmayan (ticarileşmemiş) turizm, ortak resepsiyon ve hizmetleri olan farklı kişlerin sahibi olduğu
konaklamaya ayrılmış evlerdir
turizm gelişim modelleri turizm gelişiminin yaşam döngüsü turizm iş uygulamaları.
Diğer ID | JA66KD83RZ |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 1 |