The current paper presents results of a questionnaire-based survey of local tourism entrepreneurs in three villages in the West Rhodope Mountain. The survey was carried out within a wider project aimed on adaptation of previously existing models of studying local tourism development and management to small mountain destinations. Comparative analysis of the three villages outlines the features of their contemporary tourism supply and demand, including the variety of services offered and marketing instruments used as well as the visitors’ profile and behavior, the seasonality of demand and the corresponding problems regarding utilization of accommodation facilities. Special emphasis is put on the investments made by the entrepreneurs in individual product development over the last 5 years and on the respondents’ vision of their business priorities in the future. The results show what type of information could be collected and analyzed based on the suggested methodology, in order to overcome the existing deficit of information about tourism development in small mountain destinations that often do not even fall into the scope of the official statistics. Conclusions are drawn regarding the advantages and disadvantages of the suggested methodology and its application in future tourism surveys
Mountain villages tourism supply and demand questionnaire survey local business
Bu makale Batı Rodop Dağı’nın üç köyünde yerel turizm girişimcileriyle yapılmış anket tabanlı bir araştırmanın sonuçlarını göstermektedir. Anket, küçük dağ destinasyonlarında yerel turizm yönetimi ve geliştirilmesi çalışmalarının varolan modellerinin uyarlamasını amaçlayan daha geniş kapsamlı bir proje çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Üç köyün karşılaştırmalı analizi, konaklama tesislerinin kullanımına ilişkin sorunlar ve talebin mevsimselliği, ziyaretçilerin profil ve davranışlarının yanı sıra, sunulan hizmetlerin çeşitliliği ve pazarlama araçlarını içeren çağdaş turizmin arz ve talep özelliklerini özetlemektedir. Son beş yılda bireysel ürün geliştiren girişimciler tarafından yapılan yatırımlara ve ankete cevap verenlerin gelecekteki iş öncelikleri vizyonuna özel vurgu yapılmaktadır. Sonuçlar önerilen yönteme bağlı olarak sıklıkla resmi istatistiklerin kapsamı içine girmeyen küçük dağ destinasyonlarındaki turizm gelişimi konusundaki bilgi açığının üstesinden gelmek için toplanabilir ve analiz edilebilir türden bilgileri göstermektedir. Önerilen yöntem ve onun uygulamalarının gelecekteki turizm araştırmalarındaki avantaj ve dezavantajları bakımından sonuçlar çıkarılmıştır
Diğer ID | JA67AA44DF |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 1 |