Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2022, , 312 - 340, 31.07.2022
https://doi.org/10.34056/aujef.1093217

Öz

Bu araştırmanın amacı, 2019 yılında ülkemizde etkileri görülmeye başlamış olan COVID-19 pandemisinden dolayı uygulanan uzaktan eğitim sürecinde okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterliklerine ilişkin öğretmen görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yaklaşımı tercih edilmiş, görüşme tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Artvin ili Merkez ilçesindeki ana sınıfı, ortaokul ve liselerde görev yapan ve rastgele seçilen 16 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından önceden hazırlanmış 7 sorunun bulunduğu yarı yapılandırılmış gözlem formu kullanılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından pandemi koşullarına uygun bir ortamda öğretmenlerle yüz yüze görüşmelerle toplanmıştır. Verilerin analizinde, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları uzaktan eğitim sürecinde okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliklerine ait öğretmen görüşlerinden oluşmaktadır. Bu görüşler; alınan önlemler, mesleki gelişimi desteklemek, zaman yönetimi, öğretmenlerin görev ve sorumlukları, yöneticilerin teknoloji liderliği yeterlikleri, değişkenler bazında teknoloji liderliği rolü, öğrencinin derse devam takibi olmak üzere 7 alt temada kümelenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre, okul müdürlerinin COVID-19 sürecinde sergiledikleri teknoloji liderliği davranışları öğretmenler tarafından yetersiz bulunmuştur.

Kaynakça

  • Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Samah, B. A., ve Fooi, F. S. (2009). Technology and school leadership. Technology, Pedagogy and Education, 18(2), 235-248.
  • Akbaba-Altun, S., ve Gürer, M.D. (2008). School administrators’ perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 35-54.
  • Altun, N. A. (2009). İlköğretim okul yöneticilerinin bilişim teknolojilerinin eğitim amaçlı kullanımına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Arı, M. (2010). İnternet tabanlı uzaktan eğitim teknolojilerinde wimax esnekliği. http://www.emo.org.tr/ekler/f9b5ec26abebe62_ek.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Banoğlu, K. (2009). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüt algısı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barlı, Ö. (2010). Davranış bilimleri ve örgütlerde davranış. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Brockmeier, L. L., Sermon, J. ve Hope, W. (2005). Principals’ relationship with computer technology. NASSP Bulletin, 89 (643), 45-63.
  • Bulut, Y. ve Bakan, İ., (2005). Yönetici ve yöneticilik üzerine Kahramanmaraş kentinde bir araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 5(9), 62-89.
  • Carnegie, D. (2012). Doğru ve etkin liderlik (K. Alptekin, Çev.). İstanbul: Nemesis Kitap.
  • Chang, M. (2005). The leadership ideas and strategies of learning in schools. Journal of Educational Technology & Society, 11(4), 229.
  • Dinçer, Ö. ve Fidan, Y. (2000). İşletme yönetimine giriş. İstanbul: Beta Basın Yayım.
  • Gökbulut, B. ve Çoklar, A. N. (2017). Bilişim teknolojileri rehber öğretmenlerinin teknoloji koçluk düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 126-138.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. Karadeniz, Ş., ve Dalgıç, G. (2011a). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği özyeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2),145-166
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. Karadeniz, Ş., ve Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 1(1), 97-121
  • International Society for Technology in Education (2018). https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-education-leaders Erişim Tarihi: 01/02/2021
  • Jones, D. (1996). Computing by distance education: Problems and solutions. ACM SIGCSE Bulletin, 28(SI), 139-146.
  • Kaya, Z., ve Odabaşı, F. (1996). Türkiye’de uzaktan eğitimin gelişimi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 1.
  • Kaya, Y. K. (1991). Eğitim yönetimi: kuram ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem.
  • Koçel, T. (2014). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta.
  • Kozloski, K.C. (2006). Principal leadership for technology integration: A study of principal technology leadersip. Unpublished Doctoral Dissertation, Drexel University.
  • McIsaac, M. (2002). The internet culture and community building, Advencing Online Learning In Asia, Hong Kong: The Open University of Hong Kong, p.16-25.
  • Moore, M. (1993). Contemporary issues in american distance education, elmsford. NY: Pergamon, Inc.
  • Öztaban, Altan. (2020). “Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeyleri”.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Sincar, M. (2009). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı. 140.
  • Sorensen, T. ve Epps, R. (1996). Leadership and local development:dimensions of leadership in four central queensland towns. Journal of Rural Studies. 12(2), 113-125.
  • Şahin, A., Taşpınar, Y., Eryeşil, K. ve Örselli, E. (2015). Kamu yönetiminde liderlik: Yönetici ve çalışanların liderlik algısı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, Cilt:18, Sayı:2, ss.73-96
  • Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Turan, S. (2006). Avrupa Birliği sürecinde eğitim ve okulun işlevini yeniden düşünmek. Eğitime Bakış Dergisi, 2(7), 3-9.
  • Williams, M. ve Pabrock, K. (1999). Distance learning : The essencial guide., Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Winston, B. E. ve Patterson, K. (2006). An integrative definition of leadership. Internatıonal Journal of Leadership Studies,. 1(2), 6-66.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Examination of Technology Leadership Competencies of School Managers in The Process of Distance Education According to Teacher's Opinions

Yıl 2022, , 312 - 340, 31.07.2022
https://doi.org/10.34056/aujef.1093217

Öz

The purpose of this research is to examine the views of teachers on technology leadership competencies of school administrators in the distance education process implemented due to the COVID-19 pandemic, the effects of which started to appear in our country in 2019. In the research, the phenomenological approach, which is one of the qualitative research methods, was preferred and the interview technique was used. The study group of the research consists of 16 randomly selected teachers working in kindergarten, secondary and high schools in the Central district of Artvin province in the 2021-2022 academic year. In the research, a semi-structured observation form with 7 questions prepared in advance by the researcher was used as a data collection tool. The data were collected by the researcher through face-to-face interviews with teachers in an environment suitable for pandemic conditions. Content analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the analysis of the data. The findings of the research are the opinions of the teachers regarding the technology leadership competencies of the school principals in the distance education process; The measures taken, supporting professional development, time management, teachers' duties and responsibilities, technology leadership competencies of administrators, technology leadership role on the basis of variables, and student attendance are clustered under 7 sub-themes. According to the results of the research, the technology leadership behaviors of school principals during the COVID-19 process were found insufficient by the teachers. Participants' views on the technology leadership roles of school administrators.

Kaynakça

  • Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Samah, B. A., ve Fooi, F. S. (2009). Technology and school leadership. Technology, Pedagogy and Education, 18(2), 235-248.
  • Akbaba-Altun, S., ve Gürer, M.D. (2008). School administrators’ perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 35-54.
  • Altun, N. A. (2009). İlköğretim okul yöneticilerinin bilişim teknolojilerinin eğitim amaçlı kullanımına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Arı, M. (2010). İnternet tabanlı uzaktan eğitim teknolojilerinde wimax esnekliği. http://www.emo.org.tr/ekler/f9b5ec26abebe62_ek.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Banoğlu, K. (2009). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüt algısı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barlı, Ö. (2010). Davranış bilimleri ve örgütlerde davranış. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Brockmeier, L. L., Sermon, J. ve Hope, W. (2005). Principals’ relationship with computer technology. NASSP Bulletin, 89 (643), 45-63.
  • Bulut, Y. ve Bakan, İ., (2005). Yönetici ve yöneticilik üzerine Kahramanmaraş kentinde bir araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 5(9), 62-89.
  • Carnegie, D. (2012). Doğru ve etkin liderlik (K. Alptekin, Çev.). İstanbul: Nemesis Kitap.
  • Chang, M. (2005). The leadership ideas and strategies of learning in schools. Journal of Educational Technology & Society, 11(4), 229.
  • Dinçer, Ö. ve Fidan, Y. (2000). İşletme yönetimine giriş. İstanbul: Beta Basın Yayım.
  • Gökbulut, B. ve Çoklar, A. N. (2017). Bilişim teknolojileri rehber öğretmenlerinin teknoloji koçluk düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 126-138.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. Karadeniz, Ş., ve Dalgıç, G. (2011a). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği özyeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2),145-166
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. Karadeniz, Ş., ve Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 1(1), 97-121
  • International Society for Technology in Education (2018). https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-education-leaders Erişim Tarihi: 01/02/2021
  • Jones, D. (1996). Computing by distance education: Problems and solutions. ACM SIGCSE Bulletin, 28(SI), 139-146.
  • Kaya, Z., ve Odabaşı, F. (1996). Türkiye’de uzaktan eğitimin gelişimi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 1.
  • Kaya, Y. K. (1991). Eğitim yönetimi: kuram ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem.
  • Koçel, T. (2014). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta.
  • Kozloski, K.C. (2006). Principal leadership for technology integration: A study of principal technology leadersip. Unpublished Doctoral Dissertation, Drexel University.
  • McIsaac, M. (2002). The internet culture and community building, Advencing Online Learning In Asia, Hong Kong: The Open University of Hong Kong, p.16-25.
  • Moore, M. (1993). Contemporary issues in american distance education, elmsford. NY: Pergamon, Inc.
  • Öztaban, Altan. (2020). “Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeyleri”.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Sincar, M. (2009). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı. 140.
  • Sorensen, T. ve Epps, R. (1996). Leadership and local development:dimensions of leadership in four central queensland towns. Journal of Rural Studies. 12(2), 113-125.
  • Şahin, A., Taşpınar, Y., Eryeşil, K. ve Örselli, E. (2015). Kamu yönetiminde liderlik: Yönetici ve çalışanların liderlik algısı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, Cilt:18, Sayı:2, ss.73-96
  • Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Turan, S. (2006). Avrupa Birliği sürecinde eğitim ve okulun işlevini yeniden düşünmek. Eğitime Bakış Dergisi, 2(7), 3-9.
  • Williams, M. ve Pabrock, K. (1999). Distance learning : The essencial guide., Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Winston, B. E. ve Patterson, K. (2006). An integrative definition of leadership. Internatıonal Journal of Leadership Studies,. 1(2), 6-66.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuba Aydın Güngör 0000-0002-3356-7826

Ahmet Ayar 0000-0001-5646-8161

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Aydın Güngör, T., & Ayar, A. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 312-340. https://doi.org/10.34056/aujef.1093217
AMA Aydın Güngör T, Ayar A. Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Temmuz 2022;6(3):312-340. doi:10.34056/aujef.1093217
Chicago Aydın Güngör, Tuba, ve Ahmet Ayar. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, sy. 3 (Temmuz 2022): 312-40. https://doi.org/10.34056/aujef.1093217.
EndNote Aydın Güngör T, Ayar A (01 Temmuz 2022) Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 3 312–340.
IEEE T. Aydın Güngör ve A. Ayar, “Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 312–340, 2022, doi: 10.34056/aujef.1093217.
ISNAD Aydın Güngör, Tuba - Ayar, Ahmet. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/3 (Temmuz 2022), 312-340. https://doi.org/10.34056/aujef.1093217.
JAMA Aydın Güngör T, Ayar A. Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;6:312–340.
MLA Aydın Güngör, Tuba ve Ahmet Ayar. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 3, 2022, ss. 312-40, doi:10.34056/aujef.1093217.
Vancouver Aydın Güngör T, Ayar A. Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;6(3):312-40.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.