Eğitim örgütlerinin toplumsal dönüşümdeki önemli rollerinden dolayı, eğitim ortamlarında sosyal adaletin geliştirilmesi daha demokratik bir toplum yapısının oluşumuna katkı sağlayabilecektir. Bu araştırmada eğitimin uygulayıcısı konumundaki öğretmenlerin, eğitim ortamlarında sosyal adaletin geliştirilmesi için neler yapılabileceğine ilişkin görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı olgubilim desenindeki araştırmanın çalışma grubunu, eğitim yönetimi alanında tezsiz yüksek lisans yapan ve çalışmaya katılmaya gönüllü 24 öğretmen oluşturmaktadır. Eğitim ortamlarında sosyal adaletin geliştirilmesi için yapılabileceklere ilişkin verilere yarı yapılandırılmış görüşme formu ile ulaşılmış ve ulaşılan veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda eğitim ortamlarında sosyal adaletin geliştirilmesine yönelik eğitim sistemi, okul yöneticisi, öğretmen, hukuk sistemi ve basın-siyaset olmak üzere 5 temaya ulaşılmıştır. Bu temaların dağılımı eğitim sisteminde yapılabilecek düzeltmelere ilişkin 27, okul yöneticilerinin yapabileceklerine ilişkin 10, öğretmenlerin yapabileceklerine ilişkin 8, hukuk sisteminde yapılabileceklere ilişkin 4, basın ve siyaset alanında yapılabileceklere ilişkin 2 alt tema şeklindedir. Eğitim ortamlarında sosyal adaletin geliştirilmesine yönelik en çok öneri ve en çok frekansa sahip görüşler eğitim sistemi boyutunda ortaya çıkmıştır. Bu görüşlerin okullar arasında fiziki ve maddi imkânlarda eşitlik, dezavantajlı öğrencilere pozitif ayrımcılık, tüm okullara adil kaynak dağıtımı şeklindedir. Araştırma sonucunda eğitim ortamlarında sosyal adaletin geliştirilmesi yönünde önlemlerin alınması ve sosyal adalet kavramı ile ilgili farklı boyutlarda çok yönlü araştırmaların yapılması önerilebilir.
Due to the important role of educational organizations in social transformation, improving social justice in educational environments can contribute to the formation of a more democratic society. In this research, it is aimed to obtain the opinions of teachers, who are the practitioners of education, on what can be done to improve social justice in educational environments. The research group of the phenomenology design research in which qualitative research method was used consists of 24 teachers who have a master's degree non-thesis in the field of Educational Administration and who volunteered to participate in the study. The findings about what can be done to improve social justice in educational settings were obtained through a semi-structured interview form and the data obtained were analyzed using the content analysis technique. As a result of the research, 5 themes were obtained under the titles of education system, school administrator, teacher, legal system, press-politics for the improvement of social justice in educational settings. The distribution of the themes is as follows: 27 sub-themes on what can be done in the education system, 10 sub-themes on what school administrators can do, 8 sub-themes on what teachers can do, 4 sub-themes on what can be done in the legal system, and 2 sub-themes on what can be done in the field of media and politics. The most suggestions and the views with the most frequency for the development of social justice in educational settings have emerged in the education system dimension. These opinions are equality in physical and material facilities among schools, positive discrimination for disadvantaged students, and fair distribution of resources to all schools. At the end of the research, it can be recommended to implement practices to improve social justice in all educational settings and to conduct multidimensional researches in different dimensions related to the concept of social justice.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.