Supervision process, which plays a critical role in the professional development of counselor candidates, is an important part of counselor education. In this sense, an increasing number of studies have focused on understanding the supervision process in recent years. Thus, this research, designed as a case study, aimed to investigate counselor candidates’ experiences during individual counseling supervision process. The study group included ten female and five male senior students in guidance and counseling undergraduate program. The participants carried out six to eight individual counseling sessions with their clients under supervision. During the supervision process, both individual and group supervision sessions were carried out and the supervisees took feedback from the supervisors and their peers. Study data were collected with an evaluation form containing 11 open-ended questions to obtain student experiences. Content analysis results yielded four themes: a) challenges, b) facilitative elements, c) professional and personal development, and d) suggestions. The findings were discussed in the light of existing literature and recommendations for counseling supervision were presented.
Individual counseling counseling supervision counselor education mixed supervision
Psikolojik danışman adaylarının profesyonel gelişiminde önemli bir rol oynayan süpervizyon süreci psikolojik danışman eğitiminin vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu nedenle, son yıllarda süpervizyon sürecini anlamak amacıyla birçok çalışma yapılmıştır. Bu araştırma, bir vaka çalışması olarak tasarlanmış olup, bireyle danışma süpervizyonu sürecinde psikolojik danışman adaylarının deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma grubu, rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programına devam eden on kadın ve beş erkek son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcılar süpervizyon altında altı ila sekiz bireysel psikolojik danışma oturumu gerçekleştirmiştir. Süpervizyon sürecinde hem bireysel hem de grup süpervizyonu gerçekleştirilmiş ve psikolojik danışman adayları süpervizörlerinden ve akranlarından geribildirim almışlardır. Çalışmanın verileri, katılımcıların deneyimlerini elde etmek için araştırmacılar tarafından hazırlanmış 11 açık uçlu soruyu içeren bir değerlendirme formu ile toplanmıştır. İçerik analizi sonuçları dört tema ortaya çıkarmıştır: a) zorluklar, b) kolaylaştırıcı unsurlar, c) mesleki ve kişisel gelişim ve d) öneriler. Bulgular, mevcut literatür ışığında tartışılmış ve psikolojik danışma süpervizyonu için öneriler sunulmuştur.
Bireyle psikolojik danışma psikolojik danışma süpervizyonu psikolojik danışman eğitimi karma süpervizyon
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.