The aim of this research is to reveal teachers’ perceptions regarding the bureaucratic structures in schools that they have been working. Data of the study were collected via qualitative analysis. Teachers working during 2016-2017 in state schools in Bolu province constitue the population of the study. In this study, 26 teachers were interviewed individually chosen through maximum diversity sampling method with the help of semi-structured interview form. Interview recording were written down and the scripts were transferred to MAXQDA 12. To analyze the data, descriptive analysis, content analysis and coding were utilized to form themes, categories and codes. Most of the participants are in the opinion that the bureaucratic structure in their schools is enabling and they have stated that ‘‘participative management strategy’’, ‘‘division of labor’’, ‘‘modifiable practices’’ and ‘‘the strategies of principals’’ support creating such an enabling school structure. On the other hand, some participants perceive that the bureaucratic structure in their schools is coercive and they have referred to ‘‘rigid hierarcy’’, ‘‘coercive central structure’’ and ‘‘the strategies of principals’’. According to the teachers’ statements, it has been observed that both school structures have different effects that can be called positive and negative effects on teachers. The findings and suggestions based on them are expected to contributed to determine the core points that both teachers and principals who are two basic significant source of educational institutions are to give attention in order to pursue an efficient education process.
bureaucratic structure enabling bureaucratic structure coercive bureaucratic structure
Bu araştırma, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların bürokratik yapısına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Veriler nitel yollarla elde edilmiştir. Çalışmanın evrenini 2016-2017 öğretim yılında Bolu İl merkezindeki resmi okullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilmiş 26 öğretmen ile yüz yüze görüşülmüştür. Görüşme notları MAXQDA 12 programına aktarılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz, içerik analizi ve tematik analiz kullanılarak tema, kategori ve kodlar oluşturulmuş. Katılımcıların çoğu okulların bürokratik yapısını destekleyici olarak nitelendirmiş, böyle bir yapının oluşmasında ise ‘‘katılımcı yönetim’’ anlayışının, ‘‘işbölümünün’’, ‘‘esneklik gösteren uygulamaların’’ ve özellikle ‘‘yönetici stratejilerinin’’ önemine değinmişlerdir. Okullarının yapısını engelleyici olarak nitelendiren katılımcılar ise ‘‘katı hiyerarşiye’’, ‘‘engelleyici merkezi yapıya’’ ve yine ‘‘yönetici stratejilerine’’ değinmişlerdir. Öğretmenlerin ifadeleri doğrultusunda her iki okul yapısının da örgüt çalışanları için olumlu ve olumsuz olarak adlandırılabilecek farklı etkileri olduğu görülmüştür. Araştırmaya konu olan bulguların ve ulaşılan sonuçlar üzerinden yapılan yorumların eğitim sistemlerinin iki temel önemli kaynağı olan öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin etkili bir eğitim-öğretim sürecinin sürdürülmesi konusunda dikkat etmesi gereken önemli noktaların saptanmasına katkıda bulunacağı umulmaktadır.
bürokratik yapı kolaylaştırıcı bürokratik yapı engelleyici bürokratik yapı
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.