Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Leadership Styles of School Pricinples in Terms of Different Variables

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 116 - 131, 30.04.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.518248

Öz

The aim of the study was to examine leadership styles of school pricinples according to opinions of teachers. The study was designed as a quantitative survey model. The data were gathered via “School Principal Leadership Style Scale” developed by Akan, Yıldırım and Yalçın (2014). The population of the study consisted of 3200 teachers who were working in state schools in Tepebaşı district of Eskişehir province during 2016-2017 academic year. Proportionate stratified random sampling was used in the study and the sample consisted of 400 teachers including primary school teachers, teachers from different branches and teachers of vocational courses.. Arithmetic mean, standard deviation, frequency, percentage, independent samples t-test and ANOVA were used to analyze the data.. The findings of the study revealed that the level of transactional leadership style of school principals was “high”, the level of transformational and laissez faire leadership style of school principals were “moderate”. There weren’t any statistically significant results in terms of gender and school type variables. However there was statistically significant result in terms of branch variable.

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAkan, D., Yıldırım, İ., ve Yalçın, S. (2014), Okul Müdürleri Liderlik Stili Ölçeğinin Geliştirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(51), ss.392-415.
  • Aslan, Ü. (2013). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership:Learning to share the vision.Organizational Dynamics,18,19–31.
  • Bass, B.M., Avolio, B. (1995). MLQ-Multifactor Leadership Questionnaire, Mind Garden, Palo Alto,CaliforniaBass, B. M. (1998). Transformational leadership: Industrial, military, and educational impact. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bektaş, F., Çoğaltay, N. ve Sökmen Y. (2014). Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stillerinin örgütsel bağlılık üzerindeki rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, ss.122-131.
  • Cansüngü, O. (2016). İlk ve ortaokul müdürlerinin liderlik davranışlarının öğretmenlerin iş tatmin düzeyleri üzerindeki etkisi ve bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul:Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Celep, C.(2004). Dönüsümsel liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cesur, H. (2009). Ortaöğretim müdürlerinin liderlik stilleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin öğretmen algılarına göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik, V. (2011). Eğitimsel Liderlik. 5. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Didin, N., Ş. (2014). Resmi ve özel temel eğitim kurumlarındaki yöneticilerin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki ve bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gençay, A. (2014). Öğretmenlerin görüşlerine göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve okul imajı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2000). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta.
  • Eren, E. (2011). Yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). London: Sage.
  • Hoy, K.W. ve Miskel C. G (2005). Educational administration : theory, research, and practice.Boston: McGraw-Hill,
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education
  • Keçicioğlu, T. (1998). Liderlik ve Liderler.İstanbul: Kalder Yayınları.
  • Meral, M. (2016). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile çatışma çözme stratejileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Oğuz, E. (2011). Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice) 17(3):377-403.
  • Özcan, A. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin ve eğitim denetmenlerinin liderlik stilleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde yeni değerler-eğitimde dönüşüm. Ankara: PegemA.
  • Organ,D., Bateman, T. (1986). Organizational Behavior : An Applied Psyhological Approach, 3rdEd.,Business Pub. Inc.,Plano Texas,

Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 116 - 131, 30.04.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.518248

Öz

Bu çalışmada öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin liderlik stillerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma olarak desenlenen çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada Akan, Yıldırım ve Yalçın (2014) tarafından geliştirilen “Okul Müdürleri Liderlik Stilleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştrmanın evrenini Eskişehir ili Tepebaşı ilçesinde 2016-2017 eğitim öğretim yılında devlet okullarında görev yapan 3200 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminin belirlenmesinde olasılık temelli örnekleme yöntemlerinden oranlı tabaka örnekleme tekniği kullanılmış ve araştırmaya 400 sınıf branş ve meslek dersi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada, yüzde, frekans, standart sapma ve aritmetik ortalamadan yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıkların belirlenmesi amacıyla ANOVA ve t-testinden yararlanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesiyle elde edilen sonuçlar müdürlerin sürdürümcü liderlik stillerini yüksek, dönüşümcü ve serbest bırakıcı liderlik stillerini de orta düzeyde sergilediklerini göstermektedir. Okul müdürlerinin liderlik stilleri cinsiyet ve okul türü değişkenleri bağlamında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermezken, serbest bırakıcı liderlik boyutunda branş değişkeni bağlamında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAkan, D., Yıldırım, İ., ve Yalçın, S. (2014), Okul Müdürleri Liderlik Stili Ölçeğinin Geliştirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(51), ss.392-415.
  • Aslan, Ü. (2013). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership:Learning to share the vision.Organizational Dynamics,18,19–31.
  • Bass, B.M., Avolio, B. (1995). MLQ-Multifactor Leadership Questionnaire, Mind Garden, Palo Alto,CaliforniaBass, B. M. (1998). Transformational leadership: Industrial, military, and educational impact. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bektaş, F., Çoğaltay, N. ve Sökmen Y. (2014). Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stillerinin örgütsel bağlılık üzerindeki rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, ss.122-131.
  • Cansüngü, O. (2016). İlk ve ortaokul müdürlerinin liderlik davranışlarının öğretmenlerin iş tatmin düzeyleri üzerindeki etkisi ve bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul:Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Celep, C.(2004). Dönüsümsel liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cesur, H. (2009). Ortaöğretim müdürlerinin liderlik stilleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin öğretmen algılarına göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik, V. (2011). Eğitimsel Liderlik. 5. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Didin, N., Ş. (2014). Resmi ve özel temel eğitim kurumlarındaki yöneticilerin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki ve bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gençay, A. (2014). Öğretmenlerin görüşlerine göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve okul imajı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2000). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta.
  • Eren, E. (2011). Yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). London: Sage.
  • Hoy, K.W. ve Miskel C. G (2005). Educational administration : theory, research, and practice.Boston: McGraw-Hill,
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education
  • Keçicioğlu, T. (1998). Liderlik ve Liderler.İstanbul: Kalder Yayınları.
  • Meral, M. (2016). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile çatışma çözme stratejileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Oğuz, E. (2011). Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice) 17(3):377-403.
  • Özcan, A. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin ve eğitim denetmenlerinin liderlik stilleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde yeni değerler-eğitimde dönüşüm. Ankara: PegemA.
  • Organ,D., Bateman, T. (1986). Organizational Behavior : An Applied Psyhological Approach, 3rdEd.,Business Pub. Inc.,Plano Texas,
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ceyhun Kavrayıcı 0000-0002-8878-6102

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kavrayıcı, C. (2019). Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty, 3(2), 116-131. https://doi.org/10.34056/aujef.518248
AMA Kavrayıcı C. Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty. Nisan 2019;3(2):116-131. doi:10.34056/aujef.518248
Chicago Kavrayıcı, Ceyhun. “Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Anadolu University Journal of Education Faculty 3, sy. 2 (Nisan 2019): 116-31. https://doi.org/10.34056/aujef.518248.
EndNote Kavrayıcı C (01 Nisan 2019) Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty 3 2 116–131.
IEEE C. Kavrayıcı, “Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Anadolu University Journal of Education Faculty, c. 3, sy. 2, ss. 116–131, 2019, doi: 10.34056/aujef.518248.
ISNAD Kavrayıcı, Ceyhun. “Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Anadolu University Journal of Education Faculty 3/2 (Nisan 2019), 116-131. https://doi.org/10.34056/aujef.518248.
JAMA Kavrayıcı C. Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty. 2019;3:116–131.
MLA Kavrayıcı, Ceyhun. “Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Anadolu University Journal of Education Faculty, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 116-31, doi:10.34056/aujef.518248.
Vancouver Kavrayıcı C. Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty. 2019;3(2):116-31.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.