Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Interest Levels of Secondary School Students in ScienceTechnology-Engineering-Mathematics (FeTeMM) Professions

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 151 - 173, 31.07.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.442000

Öz

In this study, the interest of secondary school students towards STEM professions was examined according to gender, mother's education level, father's education level, grade level of education and income level were determined. The screening model was used in the study. In the collection of data, developed by Kier, Blanchard, Osborne and Albert (2013), “The Scale of Interest on Science, Technology, Maths and Engineering Professions” which was adapted to the Turkish by Ünlü, Dökme and Ünlü (2016) and developed by the researcher in “Personal Information Form” is used. The data used in the study were collected from 200 students attending Nuri Pazarbaşı Ortaokulu in the Gaziantep Şahinbey during 2017-2018 academic year. As a result of the research, the level of interest of secondary school students towards STEM professions; gender, mother's education level, father's education level, and grade level of education. In the study, when the levels of interest of secondary school students towards STEM professions were examined according to income level variable, no significant difference was found.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T. ve Özdemir, S. (2015). STEMEğitimi Türkiye Raporu. İstanbul: Scala Basım.Baran, E., Canbazoğlu-Bilici, S. ve Mesutoğlu, C. (2015). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) spotu geliştirme etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 5(2), 60-69.
  • Buyruk, B. ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM Farkındalık Ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.Journal of TurkishScienceEducation, 11(1), 3-23.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çorlu, M. A. ve Aydın, E. (2016). Evaluation of Learning gainsthroughintegrated STEM projects. International Journal of Education in Mathematics, ScienceandTechnology, 4(1), 20-29.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çorlu, M. S.,Capraro, R. M., &Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implicationsforeducatingourteachers in theage of innovation. EducationandScience, 39(171), 74-85.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik entegrasyonunun (STEM) 5.sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi, International Journal of Human Sciences, 602-620.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Karakaya, F. ve Avgın, S. S. (2016). Effect of demographicfeaturestomiddleschoolstudents’ attitude Towards FeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4198.
  • Karakaya, F., Avgın, S. S. ve Yılmaz, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) mesleklerine olan ilgileri, Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi,3(1), 36-53
  • Kaya, E. (2015). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesi için bilişsel yük kuramı ilkelerine göregeliştirilen teknoloji destekli rehber materyallerin etkililiğinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kier, M. W.,Blanchard, M. R., Osborne, J. W., & Albert, J. L. (2014). Thedevelopment of the STEM careerinterestsurvey (STEM-CIS). Research in ScienceEducation, 44(3), 461-481.
  • Maltese, A. V., &Tai, R. H. (2010). Eyeballs in the fridge: Sources of earlyinterest in science. International Journal o f Science Education, 32(5), 669-685.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=143Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 1-26.
  • Timur, S., Karatay, R. ve Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 yılı fen dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 233-264.
  • Tindall, T., & Hamil, B. (2004). Genderdisparity in scienceeducation: The causesconsequences and solutions. Education, 125(2), 282-295.
  • Unfried, A., Faber, M., &Wiebe, E. (2014). Gender and studentattitudestowardscience, technology, engineering, and mathematics. The Friday Institute for Educational Innovation at North Carolina State University.
  • Ünlü, Z.K., Dökme, İ. ve Ünlü, V. (2016). Adaptation of the science, technology, engineering, and mathematicscareerinterestsurvey (STEM-CIS) into Turkish. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 21-36.

Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 151 - 173, 31.07.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.442000

Öz

Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik ilgileri cinsiyet, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, öğrenim görülen sınıf seviyesi ve gelir durumu, değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında, Kier, Blanchard, Osborne ve Albert (2013) tarafından geliştirilen, Ünlü, Dökme ve Ünlü (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan “Fen, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik Mesleklerine Yönelik İlgi Ölçeği” ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler 2017-2018 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili Şahinbey ilçesinde bulunan Nuri Pazarbaşı Ortaokuluna devam eden 200 öğrenciden toplanmıştır. Araştırma sonucu, ortaokul öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik ilgi düzeylerinin; cinsiyet, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu ve öğrenim görülen sınıf seviyesi, değişkenlerinde anlamlı fark olduğunu göstermiştir. Çalışmada ortaokul öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik ilgi düzeyleri gelir durumu değişkenine göre incelendiğinde ise anlamlı fark bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T. ve Özdemir, S. (2015). STEMEğitimi Türkiye Raporu. İstanbul: Scala Basım.Baran, E., Canbazoğlu-Bilici, S. ve Mesutoğlu, C. (2015). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) spotu geliştirme etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 5(2), 60-69.
  • Buyruk, B. ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM Farkındalık Ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.Journal of TurkishScienceEducation, 11(1), 3-23.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çorlu, M. A. ve Aydın, E. (2016). Evaluation of Learning gainsthroughintegrated STEM projects. International Journal of Education in Mathematics, ScienceandTechnology, 4(1), 20-29.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çorlu, M. S.,Capraro, R. M., &Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implicationsforeducatingourteachers in theage of innovation. EducationandScience, 39(171), 74-85.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik entegrasyonunun (STEM) 5.sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi, International Journal of Human Sciences, 602-620.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Karakaya, F. ve Avgın, S. S. (2016). Effect of demographicfeaturestomiddleschoolstudents’ attitude Towards FeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4198.
  • Karakaya, F., Avgın, S. S. ve Yılmaz, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) mesleklerine olan ilgileri, Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi,3(1), 36-53
  • Kaya, E. (2015). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesi için bilişsel yük kuramı ilkelerine göregeliştirilen teknoloji destekli rehber materyallerin etkililiğinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kier, M. W.,Blanchard, M. R., Osborne, J. W., & Albert, J. L. (2014). Thedevelopment of the STEM careerinterestsurvey (STEM-CIS). Research in ScienceEducation, 44(3), 461-481.
  • Maltese, A. V., &Tai, R. H. (2010). Eyeballs in the fridge: Sources of earlyinterest in science. International Journal o f Science Education, 32(5), 669-685.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=143Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 1-26.
  • Timur, S., Karatay, R. ve Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 yılı fen dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 233-264.
  • Tindall, T., & Hamil, B. (2004). Genderdisparity in scienceeducation: The causesconsequences and solutions. Education, 125(2), 282-295.
  • Unfried, A., Faber, M., &Wiebe, E. (2014). Gender and studentattitudestowardscience, technology, engineering, and mathematics. The Friday Institute for Educational Innovation at North Carolina State University.
  • Ünlü, Z.K., Dökme, İ. ve Ünlü, V. (2016). Adaptation of the science, technology, engineering, and mathematicscareerinterestsurvey (STEM-CIS) into Turkish. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 21-36.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Ürünibrahimoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ürünibrahimoğlu, M. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 151-173. https://doi.org/10.34056/aujef.442000
AMA Ürünibrahimoğlu M. Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Temmuz 2019;3(3):151-173. doi:10.34056/aujef.442000
Chicago Ürünibrahimoğlu, Mehmet. “Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, sy. 3 (Temmuz 2019): 151-73. https://doi.org/10.34056/aujef.442000.
EndNote Ürünibrahimoğlu M (01 Temmuz 2019) Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3 3 151–173.
IEEE M. Ürünibrahimoğlu, “Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 3, ss. 151–173, 2019, doi: 10.34056/aujef.442000.
ISNAD Ürünibrahimoğlu, Mehmet. “Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/3 (Temmuz 2019), 151-173. https://doi.org/10.34056/aujef.442000.
JAMA Ürünibrahimoğlu M. Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;3:151–173.
MLA Ürünibrahimoğlu, Mehmet. “Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 3, 2019, ss. 151-73, doi:10.34056/aujef.442000.
Vancouver Ürünibrahimoğlu M. Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;3(3):151-73.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.