Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Constructivist Learning Approach Practices on Teacher Leadership Behavior of Primary School Teachers in Science

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 191 - 212, 31.07.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.557060

Öz

The aim of this study is to determine the effects of constructivist learning approach practices on the leadership behaviors of the primary school teachers in science. Data were collected by Constructivist Learning Environment Scale, Teacher Leadership Scale and Personal Information Form. Relational research method was employed in the research. The sample of the study group consisted of 240 primary school teachers from 16 schools, and the population consisted of 1002 primary school teachers in Eskişehir Odunpazarı district. The relationships among variables were examined vis SPSS program. T-test, ANOVA, correlation and simple linear regression analysis were used to analyze the data. According to the findings of the study, it was found that male teachers contributed to their professional development less than female teachers. It has been concluded that there is a significant positive relationship between the level of teacher leadership expectation and the level of teacher leadership perception, between the level of teacher leadership expectation and the level of constructivist learning environment, and between the level of teacher leadership perception and the constructivist learning environment application level. As a result of the regression analysis, 10.9% of leadership expectation dimension explained the constructivist learning environment of the primary school teachers in science. Moreover, perception dimension of the leadership explained 14.3% of the constructivist learning environment of the primary school teachers in science. It has been reached that a teacher who uses the constructivist learning environment in his class can reflect the expected and perceived features of leadership.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Anılan, H. ve Anagün, G, (2007). Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği Geçerlik Güvenirlik Çalışması, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, Eskişehir
  • Anagun,S,S. ve Anılan,H.(2013). Development and validation of a modified Turkish version of the Teacher Constructivist Learning Environment Survey (TCLES), Learning Environ Res (2013) 16:169–182 .DOI 10.1007/s10984-013-9130-1
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,(1),41-61
  • Asan, A. ve Güneş, G. (2000). Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Hazırlanmış Örnek Ünite Etkinliği. Milli Eğitim Dergisi, 147, 50–53
  • Begley, P. T. (2001). In pursuit of authentic school leadership practices, International Journal of Leadership in Education, 4, 353-365
  • Beycioğlu, K. & Aslan, M. (2007). The need for organizational innovations in public elementary schools. International Journal of Educational Reform, 16, 27-37
  • Beycioğlu, K., & Aslan, B. (2012). Öğretmen ve yöneticilerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(2), 191-223
  • Brooks G. &. Books, M G. (1999). The Courage to be Constructivist, Educational Leadership, November, 18-24
  • Can,N.(2014). Öğretmen Liderliği, Pegem Akademi,Ankara
  • Christensen,L.B.,Johnson,R.B.,ve Turner,L.A.,(2015), Research Methods, Design, and Analysis, 12th Edition, s. 170
  • Clarke, S. R. P. (2000). The principal at the centre of reform: Some lessons from the field, International Journal of Leadership in Education, 3, 57-73
  • Demirel, Ö. ve Yurdakul, B. (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler, Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Erişen,Y.(2011). Sınıf Yönetimi,3.Basım, 2017 (s:98-121), PegemAkademi,Ankara
  • Harris, A. & Muijs, D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Open University Press, Berkshire,England
  • Karadağ, E.,Deniz,S.,Korkmaz,T.,Deniz,G,(2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı: Sınıf Öğretmenleri Görüşleri Kapsamında Bir Araştırma, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 383-402
  • Karasar,N.(2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 28.Basım,2015 (s:81),Nobel, Ankara
  • Ocak,G. (2012) Öğretmenlerin Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Kurma Başarılarının Öğretmen ve Öğretmen Adaylarınca Değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 37 (166), 25-40
  • Özden, Y.(2005). Öğrenme ve Öğretme (s:68), Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Silva, D.Y.,Gimbert, B., Nolan,J. (2000). Sliding The Doors: Locking and Unlocking Possibilities for Teacher Leadership, Teacher College Record, 102, 770-804.
  • Southworth,G., (1999). Primary School Leadership in England: Policy, practice and theory, School Leadership & Management, 19:1, 49-65, DOI: 10.1080/13632439969339
  • Şahin, H. (2014). Yapılandırmacı Yaklaşım Modelinin Fen Öğretimine Yansımaları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (s:29), 151- 170
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme, Yaşadıkça Eğitim, 74(75), 49-52.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics, Pearson, Boston, ABD
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4. ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara.
  • Taylor, P. C. & Fraser, B. J. (1991). CLES: An instrument for assessing constructivist learning environments. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Wisconsin,ABD
  • Wubbels, T., & Brekelmans, M. (1997). A comparison of student perceptions of Dutch Physics teachers’ interpersonal behaviour and their educational opinions in 1984 and 1993. Journal of Research in Science Teaching, 5, 447–466.
  • Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerine, Biliş ötesi Farkındalık ve Derse Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi ile Öğrenme Sürecine Katkıları, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doktora Tezi), Ankara .
  • Yıldırım M.C. ve Dönmez B (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Uygulamalarının Sınıf Yönetimine Etkileri Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim Online, 7(3), 664-679

Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimlerinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Uygulamalarının Öğretmen Liderliği Davranışlarına Etkileri

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 191 - 212, 31.07.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.557060

Öz

Bu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde yapılandırmacı öğrenme uygulamalarının okuldaki liderlik davranışları üzerine etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada veriler Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği, Öğretmen Liderlik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmada ilişkisel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Çalışma grubunu Eskişehir ili Odunpazarı ilçesindeki 16 okuldan gönüllü olarak katılan 240 sınıf öğretmeni, evrenini Odunpazarı ilçesindeki 1002 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler ile SPSS programı kullanılarak değişkenler arasındaki ilişki araştırılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t-testi, ANOVA, korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre daha az mesleki gelişimlerine katkı sağladıkları tespit edilmiştir. Öğretmen Liderliği Beklenti boyutu ile Öğretmen Liderliği Algı boyutu arasında, Öğretmen Liderliği Beklenti boyutu ile Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeyi arasında ve Öğretmen Liderliği Algı boyutu ile Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeyi arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu sonucuna varılmıştır. Regresyon analizi sonucunda liderlik beklenti boyutunun sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeylerindeki toplam varyansın %10,9 ‘unu, Öğretmen Liderliği Ölçeği Algı boyutunun sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeylerindeki toplam varyansın %14,3 ‘ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılandırmacı öğrenme ortamını sınıfında kullanan bir öğretmenin, öğretmen liderliğinin beklenen ve algılanan özelliklerini gösterebileceği değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Anılan, H. ve Anagün, G, (2007). Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği Geçerlik Güvenirlik Çalışması, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, Eskişehir
  • Anagun,S,S. ve Anılan,H.(2013). Development and validation of a modified Turkish version of the Teacher Constructivist Learning Environment Survey (TCLES), Learning Environ Res (2013) 16:169–182 .DOI 10.1007/s10984-013-9130-1
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,(1),41-61
  • Asan, A. ve Güneş, G. (2000). Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Hazırlanmış Örnek Ünite Etkinliği. Milli Eğitim Dergisi, 147, 50–53
  • Begley, P. T. (2001). In pursuit of authentic school leadership practices, International Journal of Leadership in Education, 4, 353-365
  • Beycioğlu, K. & Aslan, M. (2007). The need for organizational innovations in public elementary schools. International Journal of Educational Reform, 16, 27-37
  • Beycioğlu, K., & Aslan, B. (2012). Öğretmen ve yöneticilerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(2), 191-223
  • Brooks G. &. Books, M G. (1999). The Courage to be Constructivist, Educational Leadership, November, 18-24
  • Can,N.(2014). Öğretmen Liderliği, Pegem Akademi,Ankara
  • Christensen,L.B.,Johnson,R.B.,ve Turner,L.A.,(2015), Research Methods, Design, and Analysis, 12th Edition, s. 170
  • Clarke, S. R. P. (2000). The principal at the centre of reform: Some lessons from the field, International Journal of Leadership in Education, 3, 57-73
  • Demirel, Ö. ve Yurdakul, B. (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler, Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Erişen,Y.(2011). Sınıf Yönetimi,3.Basım, 2017 (s:98-121), PegemAkademi,Ankara
  • Harris, A. & Muijs, D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Open University Press, Berkshire,England
  • Karadağ, E.,Deniz,S.,Korkmaz,T.,Deniz,G,(2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı: Sınıf Öğretmenleri Görüşleri Kapsamında Bir Araştırma, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 383-402
  • Karasar,N.(2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 28.Basım,2015 (s:81),Nobel, Ankara
  • Ocak,G. (2012) Öğretmenlerin Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Kurma Başarılarının Öğretmen ve Öğretmen Adaylarınca Değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 37 (166), 25-40
  • Özden, Y.(2005). Öğrenme ve Öğretme (s:68), Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Silva, D.Y.,Gimbert, B., Nolan,J. (2000). Sliding The Doors: Locking and Unlocking Possibilities for Teacher Leadership, Teacher College Record, 102, 770-804.
  • Southworth,G., (1999). Primary School Leadership in England: Policy, practice and theory, School Leadership & Management, 19:1, 49-65, DOI: 10.1080/13632439969339
  • Şahin, H. (2014). Yapılandırmacı Yaklaşım Modelinin Fen Öğretimine Yansımaları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (s:29), 151- 170
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme, Yaşadıkça Eğitim, 74(75), 49-52.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics, Pearson, Boston, ABD
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4. ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara.
  • Taylor, P. C. & Fraser, B. J. (1991). CLES: An instrument for assessing constructivist learning environments. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Wisconsin,ABD
  • Wubbels, T., & Brekelmans, M. (1997). A comparison of student perceptions of Dutch Physics teachers’ interpersonal behaviour and their educational opinions in 1984 and 1993. Journal of Research in Science Teaching, 5, 447–466.
  • Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerine, Biliş ötesi Farkındalık ve Derse Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi ile Öğrenme Sürecine Katkıları, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doktora Tezi), Ankara .
  • Yıldırım M.C. ve Dönmez B (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Uygulamalarının Sınıf Yönetimine Etkileri Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim Online, 7(3), 664-679
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Korkmaz 0000-0002-7153-7134

Hamit Özen

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Korkmaz, M., & Özen, H. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimlerinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Uygulamalarının Öğretmen Liderliği Davranışlarına Etkileri. Anadolu University Journal of Education Faculty, 3(3), 191-212. https://doi.org/10.34056/aujef.557060

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.