The acceleration of studies on lifelong learning is considered as an important factor in the sustainability of the qualified manpower of the countries. In the realization phase of sustainable learning experiences, the European Union has determined some key competences within the scope of lifelong learning so that individuals can organize their own learning. In this direction, it is aimed to examine the opinions of postgraduate students, who are considered as future practitioners of lifelong learning, about their lifelong learning competencies. In this study, in which the phenomenology design was adopted, criterion sampling methods were used to form a volunteer group of 15 participants who received postgraduate education, and the data were obtained by a semi-structured interview form. Eight key competences determined by the European Union for lifelong learning were taken into account in the creation of the research questions and semi-structured interview form. The data obtained from the graduate students were analyzed by content analysis, and the themes were reached from the categories and codes. According to the findings obtained as a result of the analysis; it has been determined that the statements of postgraduate students about lifelong learning and lifelong learning competencies overlap with the definitions in the literature.
Lifelong learning competencies graduate students phenomenology
Ülkelerin sahip olduğu nitelikli insan gücünün sürdürülebilir olmasında yaşam boyu öğrenme ile ilgili çalışmaların hız kazanması önemli bir etken olarak değerlendirilmektedir. Sürdürülebilir öğrenme yaşantılarının gerçekleşme aşamasında ise bireylerin kendi öğrenmelerini düzenleyebilmeleri adına, Avrupa Birliği yaşam boyu öğrenme kapsamında birtakım anahtar yeterlikler belirlemiştir. Bu doğrultuda araştırmada, yaşam boyu öğrenmenin gelecekteki uygulayıcıları olarak değerlendirilen lisansüstü öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılan bu araştırmada, ölçüt örnekleme yöntemi ile gönüllü 15 kişilik lisansüstü eğitim grubu oluşturulmuş, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formunun oluşturulmasında Avrupa Birliği’nin yaşam boyu öğrenme için belirlemiş olduğu sekiz anahtar yeterlik dikkate alınmıştır. Lisansüstü öğrencilerden elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenerek, kategori ve kodlardan temalara ulaşılmıştır. Gerçekleştirilen analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre; lisansüstü öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme ve yaşam boyu öğrenme yeterliklerine ilişkin ifadelerinin, literatürde yer alan tanımlarla örtüştüğü belirlenmiştir.
Yaşam boyu öğrenme yeterlikleri lisansüstü öğrenciler olgu bilim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.