The number of studies related to scientific literacy has increased dramatically. The widespread adoption of information and technology has made such studies necessary on a global scale. In the 21st century, the most crucial area where competition takes place among countries is considered to be information and technology. It is essential to observe the reflections of digital transformation and innovation in using and disseminating knowledge and technology for students and to take steps in educational fields accordingly. In this study, the levels of scientific literacy (SL) of gifted and nongifted students were compared. The participants of the study consisted of 98 gifted students attending the Education Program of Talented Students (EPTS) and 137 nongifted students attending the EPTS’ project middle school. The Test of Basic Scientific Literacy (TBSL) was used to determine the students' levels of scientific literacy. The test consists of sub-dimensions of the nature of science (NS) and the science-technology-society relationship (STS). The findings of the research showed that the mean scores of both groups in SL, NS, and STS were at a moderate level. To examine whether there were differences in SL, NS, and STS levels between gifted and nongifted students, independent samples t-tests were conducted. The analysis revealed that gifted students had significantly higher scores in SL, NS, and STS compared to nongifted students (p<.016). However, the effect size of the difference was found to be small and medium in theoretical and practical terms.
Abilitiy Level Scietific Literacy Level Nature of Science Science-Technology-Society Relationship
Bilimsel okuryazarlık kavramına yönelik çalışmaların sayısı son yıllarda artan bir ivme kazanmıştır. Bilgi ve teknoloji kullanımının küresel bir biçimde yaygınlaşması bu türdeki çalışmaları ihtiyaç haline getirmiştir. 21. yüzılda ülkeler arasında rekabetin yaşandığı en önemli alan, bilgi ve teknoloji olarak görülmektedir. Bilginin ve teknolojinin kullanımı ve iletilmesi konusunda yaşanan dijital değişimin ve yeniliğin öğrenciler üzerindeki yansımalarını görmek ve bu doğrultuda eğitimsel adımlar atmak önemlidir. Bu çalışmada özel yetenekli olan öğrenciler ile özel yetenekli olmayan öğrencilerin bilimsel okuryazarlık (BOY) düzeyleri karşılaştırılmıştır. Çalışma grubunu Üstün Yetenekliler Eğitim Programı’na (ÜYEP) devam eden 98 özel yetenekli öğrenci ve ÜYEP proje ortaokuluna devam eden 137 özel yetenekli olmayan öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin bilimsel okuryazarlık düzeylerini belirlemek için Temel Bilimsel Okuryazarlık Testi (TBOT) kullanılmıştır. Test, bilimin doğası (BD) ve bilim-teknoloji-toplum ilişkisi (BTT) alt boyutlarından oluşmaktadır. Araştırmada özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerin BOY, BD ve BTT puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerin BOY, BD ve BTT düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amacıyla bağımsız örneklemler t testi gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda özel yetenekli olan öğrencilerin BOY, BD ve BTT puanlarının özel yetenekli olmayan öğrencilerden anlamlı (p<.016) şekilde yüksek olduğu görülmüştür. Ancak farkın etkisinin kuram ve uygulamada küçük ve orta düzeyde olduğu bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 4 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.