This research was carried carried to reveal the opinions of the parents of primary school students about mathematics homework. The research was designed with the case study model, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 26 parents whose children are studying in a primary school in the central of Konya, Provincial Directorate of National Education in the 2022-2023 academic year. Care was taken in the selection of an equal number of participants from each grade level. The parents were selected using criterion sampling, one of the purposive sampling methods. The research data were collected with a semi-structured interview form and the interviews were recorded on a voice recorder. The semi-structured interview form prepared by the researcher consists of five questions aiming to reveal the views of the parents of primary school students on mathematics homework. Content analysis method was used in the analysis of the data. Parents participating in the research define mathematics homework as reinforcement and repetition. Parents are involved in mathematics homework as control or direct support. Although students usually allocate half an hour for their math homework, this time is less in the 1st and 2nd grades, and more in the 3rd and 4th grades. According to the parents, teachers check the homework constantly and in detail. It has been concluded that the students love to do short-term homework using technological tools, made with concrete materials, and they do not like to do long-term homework that requires writing.
Bu araştırma, ilkokula devam eden öğrenci velilerinin matematik ev ödevlerine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı merkez ilçede bulunan bir ilkokulda çocukları eğitim öğretim gören 26 veli oluşturmaktadır. Katılımcıların her sınıf düzeyinden eşit sayıda seçilmesine dikkat edilmiştir. Veliler amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak seçilmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile ve görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilerek toplanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ilkokul öğrenci velilerinin matematik ev ödevlerine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan beş sorudan oluşmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan veliler matematik ev ödevlerini pekiştirme ve tekrar olarak tanımlamaktadır. Veliler matematik ödevlerine kontrol ya da doğrudan destek olarak müdahil olmaktadırlar. Öğrenciler matematik ödevlerine genellikle yarım saat ayırmakla beraber 1 ve 2. sınıflarda bu süre daha az, 3 ve 4. sınıflarda daha fazla olmaktadır. Velilere göre öğretmenler ödevleri sürekli ve ayrıntılı olarak kontrol etmektedirler. Öğrencilerin teknolojik alet kullanılan, somut materyallerle yapılan ve kısa süren ödevleri severek yaptıkları, uzun süren ve yazı yazmayı gerektiren ödevleri yapmaktan hoşlanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Okul Dışı Öğrenme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.