Mobil İnternet Kullanımının Benimsenmesinde Yakınsama Faktörüyle Teknoloji Kabul Modeli
Yıl 2015,
Cilt: 15 Sayı: 2, 99 - 110, 29.06.2015
Emel Şıklar
,
Duygu Tunalı
,
Bayezid Gülcan
Öz
Bu çalışmada, bilgi teknolojileri ile ilgili yapılan araştırmalarda önemli bir modelleme yaklaşımı olan Teknoloji Kabul Modeline (TAM) dayalı olarak üniversite öğrencilerinin mobil internet teknolojisini kabulü açıklanmak istenmektedir. Bu amaçla araştırma modeli oluşturulurken klasik TAM’a yakınsama ve imaj faktörleri eklenmiştir. TAM’a dayalı çalışmalarda yakınsama faktörüne rastlanmamış ve bu çalışmada algılanan kullanışlılığı etkileyen yeni bir faktör olarak önerilmiştir. Araştırma modeli Anadolu Üniversitesi ve Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde öğrenim gören 363 üniversite öğrencisinden elde edilen verilerle test edilmiştir. Çalışma kapsamında toplanan veri yapısal eşitlik modellemesi tekniği ile analiz edilmiş ve analizde LISREL 8.72 programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda imaj ve algılanan kullanım kolaylığının algılanan kullanışlılık ile ilişkili olmadığı; bununla beraber yakınsama, algılanan kullanışlılık, kullanım tutumu ve kullanım niyeti arasındaki ilişkilerin anlamlı olduğu bir modele ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Accenture. (2012). Mobile Web Watch Survey 2012: Mobile Internet-Spawning New Growth Oppor- tunities in the Convergence Era. (www.accenture. com/us-en/Pages/insight-mobile-web-watch- 2012-mobile-internet.aspx)
- Ajzen, I., Fishbein, M. (1980). Understanding Atti- tudes and Predicting Social Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Bulun, M., Gülnar, B., Güran, S. (2004). Eğitimde Mo- bil Teknolojiler. The Turkish Online Journal of Edu- cational Technology, 165-169.
- Canalys. (2012). Smart phones overtake client PCs in 2011. (www.canalys.com/newsroom/smart- phones-overtake-client-pcs-2011).
- Cheng, T. C. E., Lam, D. Y. C., Yeung, A. C. L.(2006). Adoption of internet banking: An empirical study in Hong Kong. Decision Support Systems, 42, 1558- 1572.
- Choi, Y.-K., Totten, J. W. (2012). Self-construal’s role in mobile TV acceptance: Extension of TAM across cultures. Journal of Business Research, 65, 1525- 1533.
- Davis, F. D. (1986). A Technology Acceptance Model for Emprically Testing New End-User Information Systems: Theory and Results, Doktora Tezi, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology.
- Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Preceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 319-340.
- Davis, F. D., Bagozzi, R. P., Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Compari- son of Two Theoretical Models. Management Sci- ence, 982-1003.
- Duysters, G., Hagedoorn, J. (1998). Technological Convergence in the IT Industry: The Role of Stra- tegic Technology Alliances and Technological Competencies. International Journal of the Econo- mics of Business, 5 (3), 355-368.
- Garcia-Murillo, M., MacInnes, I. (2002). The impact of technological convergence on the regulation of ICT industries. The International Journal on Media Management, 5 (1), 57-67.
- Ho, L.-H., Hung C.-L., Chen, H.-C. (2013). Using the- oretical models to examine the acceptance behavi- or of mobile phone messaging to enhance parent- teacher interactions. Computers & Education, 61, 105-114.
- Hong, S.-J., Thong, J. Y. L., Tam, K. Y. (2006). Un- derstanding continued information technology usage behavior: A comparison of three models in the context of mobile internet. Decision Support Systems, 42, 1819-1834.
- Hsiao, C. H., Yang, C. (2011). The intellectual develop- ment of the technology acceptance model: A co- citation analysis. International Journal of Informa- tion Management, 31, 128-136.
- Lee, Y., Kozar, K. A., Larsen, K. R. (2003). The Techno- logy Acceptance Model: Past, Present, and Future. Communications of the Association for Information Systems, 12 (50), 752-780.
- Lee, Y.-G., Lee, J.-H., Song, Y.-I., Kim, H.-J. (2008). Technological Convergence and Open Innovation in the Mobile Telecommunication Industry. Asian Journal of Technology Innovation, 16 (1), 45-62.
- Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karljaluoto, H., Pah- nila, S. (2004). Consumer Acceptance of Online Banking: An Extension of the Technology Accep- tance Model. Internet Research, 14 (3), 224-235.
- Raykov, T., Marcoulides, A. G. (2006). A first course in structural equation modeling. (2.ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
- Rouibah, K., Abbas, H., Rouibah, S. (2011). Factors affecting camera mobile phone adoption before e-shopping in the Arab world. Technology in Soci- ety, 33, 271-283.
- Shin, Y. M., Lee, S. C., Shin, B., Lee, H. G. (2010). Exa- mining influencing factors of post-adoption usage of mobile internet: Focus on the user perception of supplier-side attributes. Information Systems Fron- tiers, 12 (5), 595-606.
- Smith, R., Deitz, G., Royne, M. B., Hansen, J. D., Grün- hagen, M. ve Witte, C. (2013). Cross-cultural exa- mination of online shopping behavior: A compa- rison of Norway, Germany, and the United States. Journal of Business Research, 66, 328-335.
- StatCounter Global Stats (2013). http://gs.statcounter. com.
- Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kav- ramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazı- ları, 3(6), 49-7
- Venkatesh, V., Davis, F. D. (2000). A Theoretical Ex- tension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46 (2), 186-204.
- Wu, J.-H., Wang, S.-C. (2005). What drives mobile commerce? An emprical evaluation of the revised technology acceptance model. Information & Ma- nagement, 42, 719-729.
- Yılmaz, V., Çelik, E. H. (2009). Yapısal eşitlik modelle- mesi - I. Ankara: Pegem Yayınevi.