Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri

Yıl 2015, Cilt: 70 Sayı: 1, 195 - 220, 03.04.2015
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002348

Öz

1999-2011 yılları arasında Türkiye’de üniversitelere öğrenci yerleştirme sisteminde adayların yerleştirme puanları, mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına ve alanlarına göre farklı katsayılar kullanılarak hesaplanmıştır. Bu uygulamanın amacı adayları mezun oldukları alanlar ile ilgili yükseköğretim programlarına yönlendirmekti. Bu çalışma, farklı katsayı uygulamasının yerleştirmede ne derece etkili olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada 2005 yılı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi verileri kullanılmıştır. Farklı katsayı uygulaması ortadan kalktığında oluşacak yerleştirme tespit edilerek, ortaöğretim kurumlarından, üniversite programlarına yerleşen öğrenci sayılarındaki değişimler belirlenmiştir. Farklı katsayı uygulamasının ortadan kalkması genel liselerle imam hatip liselerinin lehine olurken, öğretmen liseleri ile meslek liselerinin aleyhine olmuştur. Bunun ana sebebi, adayların alanlarında yerleşebilecekleri yükseköğretim programlarının kontenjanları ile bu alanlardan mezun aday sayıları karşılaştırıldığında önemli bir orantısızlığın bulunmasıdır.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki Güzel Sanatlar Eğitim Programları Giriş Sınavı Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
  • Balinski, M. & Sönmez, T. (1999). A Tale of Two Mechanisms: Student Placement. Journal of Economic Theory, 84, 73-94.
  • Çetingül Tamer, P. İ. ve Dülger, İ. (2006). ÖSS Başarı Durumunun İl, Bölge ve Okul Türlerine Göre Analizi, Eğitim ve Bilim, 142, 45-55.
  • Doğan, M. K. (2009). Matching with Restricted Preferences. Sosyoekonomi, 10, 109-120.
  • Doğan, M. K. ve Yuret, T. (2010). Üniversitelere Öğrenci Yerleştirme Sisteminde Tercih Bildirimindeki Kısıtlamanın Etkileri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(2), 59-88.
  • Doğan, M. K. ve Yuret, T. (2011). Comparative advantage and preferences in college admissions in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1862-1865.
  • Ece, A. S. (2007). Özel yetenek sınavlarında yerleştirmeye esas olan puan ve katsayıların alan ve alan dışından gelen adaylara yansıması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 121-132.
  • Ece, A. S. ve Sazak, N. (2006). Özel Yetenek Sınavlarında ÖSS Puanı ile Yetenek Puanları (İşitme Alanı, Ses Alanı, Çalgı Alanı) Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 133-144.
  • Kan, A. (2005). ÖSS'ye Kaynaklık Eden Alan Derslerindeki Başarı ile ÖSS'den Elde Edilen Puanlar Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 137, 38-44.
  • Karakaya, İ. ve Tavşancıl, E. (2008). Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)'nin Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(3), 987-1019.
  • Kelecioğlu, H. (2003). Ortaöğretim Başarı Puanlarının Üniversiteye Girişte İki Aşamalı Sınavda Uygulanan ÖYS, ÖSS ve Tek Aşamalı Sınavda Uygulanan ÖSS ile İlişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 70-78.
  • Kelecioğlu, H. (2004). Üniversiteye Girişte İki Aşamalı Sınavda Uygulanmış Olan Öğrenci Seçme Sınavı Puanları ile Öğrenci Yerleştirme Sınavı Puanları Arasındaki İlişkiler, Eğitim ve Bilim, 133, 60-70.
  • Mas-Colell, A., Whinston, M. D. & Green, J. R. (1995). Microeconomic Theory. New York: Oxford University Press.
  • Oral, T. (1985). Lise başarı ölçüleri ile ÖSYS puanları arasındaki uyum. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzları (1999–2010). Ankara.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2005). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. Ankara.
  • Yılmaz, H. H. (2007). Beceriler, Yeterlilikler ve Meslek Eğitimi: Finansman Yapısı ve Politika Önerileri. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi Yayınları.

The Effects of Implementing Different Coefficients in College Admissions

Yıl 2015, Cilt: 70 Sayı: 1, 195 - 220, 03.04.2015
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002348

Öz

In the college admissions system, student placement scores were computed by using different coefficients for different high school types and graduation fields between the years 1999 and 2011. The aim of this policy was to direct the students to the college programs related to their high school education. The objective of this paper is to determine the effects of different coefficients’ policy on placement results. College admissions data of the year 2005 is used in the analysis. We compare the policy applying different coefficients to the policy which applies the same coefficients. We find that general and religious high school graduates will benefit, and teacher training and vocational high school graduates will lose under the policy with equal coefficients. This is because the ratio between the number of high school graduates from a certain
field and the capacity of college programs related to this field differs significantly.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki Güzel Sanatlar Eğitim Programları Giriş Sınavı Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
  • Balinski, M. & Sönmez, T. (1999). A Tale of Two Mechanisms: Student Placement. Journal of Economic Theory, 84, 73-94.
  • Çetingül Tamer, P. İ. ve Dülger, İ. (2006). ÖSS Başarı Durumunun İl, Bölge ve Okul Türlerine Göre Analizi, Eğitim ve Bilim, 142, 45-55.
  • Doğan, M. K. (2009). Matching with Restricted Preferences. Sosyoekonomi, 10, 109-120.
  • Doğan, M. K. ve Yuret, T. (2010). Üniversitelere Öğrenci Yerleştirme Sisteminde Tercih Bildirimindeki Kısıtlamanın Etkileri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(2), 59-88.
  • Doğan, M. K. ve Yuret, T. (2011). Comparative advantage and preferences in college admissions in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1862-1865.
  • Ece, A. S. (2007). Özel yetenek sınavlarında yerleştirmeye esas olan puan ve katsayıların alan ve alan dışından gelen adaylara yansıması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 121-132.
  • Ece, A. S. ve Sazak, N. (2006). Özel Yetenek Sınavlarında ÖSS Puanı ile Yetenek Puanları (İşitme Alanı, Ses Alanı, Çalgı Alanı) Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 133-144.
  • Kan, A. (2005). ÖSS'ye Kaynaklık Eden Alan Derslerindeki Başarı ile ÖSS'den Elde Edilen Puanlar Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 137, 38-44.
  • Karakaya, İ. ve Tavşancıl, E. (2008). Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)'nin Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(3), 987-1019.
  • Kelecioğlu, H. (2003). Ortaöğretim Başarı Puanlarının Üniversiteye Girişte İki Aşamalı Sınavda Uygulanan ÖYS, ÖSS ve Tek Aşamalı Sınavda Uygulanan ÖSS ile İlişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 70-78.
  • Kelecioğlu, H. (2004). Üniversiteye Girişte İki Aşamalı Sınavda Uygulanmış Olan Öğrenci Seçme Sınavı Puanları ile Öğrenci Yerleştirme Sınavı Puanları Arasındaki İlişkiler, Eğitim ve Bilim, 133, 60-70.
  • Mas-Colell, A., Whinston, M. D. & Green, J. R. (1995). Microeconomic Theory. New York: Oxford University Press.
  • Oral, T. (1985). Lise başarı ölçüleri ile ÖSYS puanları arasındaki uyum. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzları (1999–2010). Ankara.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2005). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. Ankara.
  • Yılmaz, H. H. (2007). Beceriler, Yeterlilikler ve Meslek Eğitimi: Finansman Yapısı ve Politika Önerileri. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

M. Doğan

Tolga Yuret Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 70 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, M., & Yuret, T. (2015). Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 70(1), 195-220. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002348
AMA Doğan M, Yuret T. Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri. SBF Dergisi. Nisan 2015;70(1):195-220. doi:10.1501/SBFder_0000002348
Chicago Doğan, M., ve Tolga Yuret. “Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 70, sy. 1 (Nisan 2015): 195-220. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002348.
EndNote Doğan M, Yuret T (01 Nisan 2015) Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 70 1 195–220.
IEEE M. Doğan ve T. Yuret, “Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri”, SBF Dergisi, c. 70, sy. 1, ss. 195–220, 2015, doi: 10.1501/SBFder_0000002348.
ISNAD Doğan, M. - Yuret, Tolga. “Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 70/1 (Nisan 2015), 195-220. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002348.
JAMA Doğan M, Yuret T. Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri. SBF Dergisi. 2015;70:195–220.
MLA Doğan, M. ve Tolga Yuret. “Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, c. 70, sy. 1, 2015, ss. 195-20, doi:10.1501/SBFder_0000002348.
Vancouver Doğan M, Yuret T. Üniversitelere Yerleşmede Farklı Katsayı Uygulamasının Etkileri. SBF Dergisi. 2015;70(1):195-220.