Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademinin Prekaryası: 50/d'li Araştırma Görevlileri

Yıl 2017, Cilt: 72 Sayı: 4, 945 - 975, 27.12.2017
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002474

Öz

Bu çalışma Yükseköğretim Kanunu’nun 50/d maddesi uyarınca istihdam edilen araştırma görevlilerinin
prekarizasyonu deneyimleme biçimlerini konu edinmektedir. Çalışmada Guy Standing’in Prekarya: Yeni Tehlikeli
Sınıf kitabında yer yer bahsettiği prekerlerin taşıdığı özellikler; gelecek kaygısı, öfke, dışlanmışlık, yabancılaşma,
minnet duyma, itaatkâr olma, kendini değersiz görme, düşük verimlilik, statü kaybı ve örgütlü olmama hali şeklinde
sıralanmıştır. Buradan hareketle, iş güvencesinden yoksun biçimde üniversitelerde istihdam edilen 50/d’li araştırma
görelilerinin bu özellikleri deneyimleme biçimlerinin ortaya çıkarılması ve iş güvencesizliğinden doğan sorunların
görünür kılınması çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu sebeple çalışmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmış olup Türkiye’deki bir devlet üniversitenin sosyal, fen, sağlık ve eğitim bilimleri enstitülerine bağlı olarak
50/d statüsünde istihdam edilen toplam 24 araştırma görevlisi ile derinlemesine mülakat yapılarak konuya ilişkin
bilgi toplanmıştır. Araştırma sonucunda gelecek kaygısı taşıyan araştırma görevlilerinin verimliliklerinin olumsuz
yönde etkilendiği, iş güvencesizliğinin özellikle psikolojik yönden olumsuz sonuçlar doğurduğu ve mevcut sistemin
nitelikli bilimsel çalışmaların ortaya çıkmasına ket vurduğu bulgusuna ulaşılırken; katılımcılar arasında yaygın olan
örgütlü olmama halinin, iş güvencesizliğinin hem nedeni hem de sonucu olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak,
50/d’li araştırma görevlilerinin Standing’in açıkladığı biçimde birer preker olarak nitelendirilebileceği gün yüzüne
çıkartılmıştır. 

Kaynakça

  • Referans 1 Akyol, Servet, M. Kemal Coşkun, Zafer Yılmaz, M. Berkay Aydın ve Remzi Altunpolat (Der.) (2008), “Giriş: Ne iş Olsa Yaparım Abi!”, Dönüştürülen Üniversiteler ve Eğitim Sistemimiz (Ankara: Eğitim Sen Yayınları): 7-10.

The Prekariat in Academy: The Case of Research Assistants Working Under 50/d Contract

Yıl 2017, Cilt: 72 Sayı: 4, 945 - 975, 27.12.2017
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002474

Öz

The focus of this study is to delineate the precarious experiences of research assistants employed under the contract defined by article 50/d of Turkish Law of Higher Education. This study considers 50/d cadres as “precariats” of Turkish academy as explained by Guy Standing in his book named as Precariat; New Dangerous Class. According to Standing, the process of precariatisation results in future insecurity, anxiety, worthlessness, loss of productivity, alienation, exclusion from the system, hopelessness, loss of status, the tendency of obedience and inability of organized action. In this study, it is aimed to explore the modes of precariatisation that research assistants working under 50/d contract facing with. The analysis is held through a qualitative research methodology. Semistructured interviews are held with 24 research assistants working in the institutes of sciences, social sciences, medical and educational sciences working under 50/d contract in a randomly picked Turkish state university. The findings of this study are that interviewers displayed symptoms of precariatisation such as psychological problems and decrease in productivity due to job insecurity and future uncertainty. Additionally; in the study, it has been revealed that the lack of organization is the cause and consequence of job insecurity. As a result, this study has revealed that research assistants which are 50/d cadres can be defined as precariats

Kaynakça

  • Referans 1 Akyol, Servet, M. Kemal Coşkun, Zafer Yılmaz, M. Berkay Aydın ve Remzi Altunpolat (Der.) (2008), “Giriş: Ne iş Olsa Yaparım Abi!”, Dönüştürülen Üniversiteler ve Eğitim Sistemimiz (Ankara: Eğitim Sen Yayınları): 7-10.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nursel Durmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 72 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Durmaz, N. (2017). Akademinin Prekaryası: 50/d’li Araştırma Görevlileri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(4), 945-975. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002474
AMA Durmaz N. Akademinin Prekaryası: 50/d’li Araştırma Görevlileri. SBF Dergisi. Aralık 2017;72(4):945-975. doi:10.1501/SBFder_0000002474
Chicago Durmaz, Nursel. “Akademinin Prekaryası: 50/D’li Araştırma Görevlileri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72, sy. 4 (Aralık 2017): 945-75. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002474.
EndNote Durmaz N (01 Aralık 2017) Akademinin Prekaryası: 50/d’li Araştırma Görevlileri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72 4 945–975.
IEEE N. Durmaz, “Akademinin Prekaryası: 50/d’li Araştırma Görevlileri”, SBF Dergisi, c. 72, sy. 4, ss. 945–975, 2017, doi: 10.1501/SBFder_0000002474.
ISNAD Durmaz, Nursel. “Akademinin Prekaryası: 50/D’li Araştırma Görevlileri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72/4 (Aralık 2017), 945-975. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002474.
JAMA Durmaz N. Akademinin Prekaryası: 50/d’li Araştırma Görevlileri. SBF Dergisi. 2017;72:945–975.
MLA Durmaz, Nursel. “Akademinin Prekaryası: 50/D’li Araştırma Görevlileri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, c. 72, sy. 4, 2017, ss. 945-7, doi:10.1501/SBFder_0000002474.
Vancouver Durmaz N. Akademinin Prekaryası: 50/d’li Araştırma Görevlileri. SBF Dergisi. 2017;72(4):945-7.