SSCB’nin dağılması sonrası Kafkasya ve Orta Asya’da ortaya çıkan boşlukta, Avrupa Birliği (AB) bölgeyle tarihsel bağlarını ekonomik çıkarları ile birleştirmeye çalışmaktadır. AB, tarihi ipek yolunu canlandıracak ve bölgedeki enerji kaynakları ile zenginleşebilecek ülkelerle bağlarını yeniden kurma amaçlı TRACECA projesini uygulamaya geçirmiştir. TRACECA projesi, Bağımsız Devletler Topluluğu ülkeleri, Türkiye ve İran ile AB arasında karayolu ve demiryolu ağlarının güvenli bir ulaşım koridoru oluşturması temeline dayanmaktadır. Türkiye’nin bu ülkelerle tarihi ve kültürel bağlarının bulunması, bölgesel ticaretini artırmak istemesi, enerji aktarımında bir köprü olması yanında demiryolu ve karayolu bağlantısını da güçlendirmesini gerektirmektedir. Bu çerçevede planlanan Bakü-Tiflis Kars (BTK) demiryolu projesi, Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye arasındaki ekonomik çıkarları birleştirme amacına odaklanmaktadır. Proje tamamlandığında hem üç ülke arasındaki dış ticaret, yük ve yolcu taşımacılığı artabilecek, hem de AB’nin güvenli ve alternatif ulaşım olanaklarının oluşturulmasına dayalı TRACECA projesinin bir ayağı tamamlanacaktır. BTK hattı gibi, Türkiye’den geçen alternatif enerji kanalları, karayolu ve demiryolu hatları, bölgede nüfuzunu sürdürmek isteyen Rusya ve Çin ile üretim maliyetlerini azaltmak ve enerji güvenliğini sağlamak isteyen AB açısından büyük önem taşımaktadır
The emerging gap in Caucasus and Central Asia after the collapse of the USSR, European Union (EU) tries to combine historical ties with the economic interests in this region. EU has implemented the TRACECA project for re-establishing ties with countries in the region which was to portray the historical Silk Road and energy sources that can be enriched themselves with. TRACECA project is based road and rail networks to create a secure transport corridor among Commonwealth of Independent States (CIS) countries, Turkey, Iran and EU. Turkey has historical and cultural links with these countries and wants to increase regional trade of these countries therefore Turkey besides being a bridge in the transfer of energy also needs to strengthen rail and road links. In this context, the planned Baku-Tbilisi Kars (BTK) railway project focuses on the aim of combining the economic interests between Azerbaijan, Georgia and Turkey. When the project is completed foreign trade among the three countries may increase goods and passengers transport as well as pillar of the TRACECA project which is based on EU’s the creation of a safe and alternative transportation possibilities will be completed. Alternative energy channels, roads and railway lines that passing from Turkey such as BTK line, are important for Russia and China that desiring influence in the region and for the EU that want to reducing production cost and ensuring energy security
Diğer ID | JA39MV73PT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 45 Sayı: 1 |