Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Arapça Eğitiminde Kelime Öğretiminin Önemi ve Öğretim Yöntemleri

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 133 - 148, 08.04.2025

Öz

Bilindiği gibi bir dil, kelime, ses ve gramer olmak üzere üç temel unsurdan oluşmaktadır. Bu unsurların başında kelime gelmektedir. Kelime hazinesi veya serveti ise, temel veya çekirdek kelimeler yanında; yabancı kökenli kelimelerden, deyimlerden, atasözleri, bilim, sanat ve teknik alanlara ait kavramlardan oluşan terimler ile kalıp sözlerden meydana gelmektedir. Yabancı dil öğretiminde kelime bilmek, dili iyi bilmenin bir şartıdır. Genel anlamda kelime bilgisi ile başarı arasında bir bağlantı olduğu bilinen bir gerçektir. Dil eğitimi programlarında ise kelime öğretimi bir zorunluluk olarak ele alınmaktadır. Dil demek kelime demektir. Bilindiği gibi cümleleri oluşturan, konuşmayı sağlayan kelimeler, bir dilin temel unsurlarındandır. Kelime, insanların düşünme ve öğrenmesine yön veren önemli bir araçtır. Bir milletin mantığı ve kültürünü yansıtan kelimelerin seçimi ve öğretimi yabancı dil öğretiminde oldukça önemlidir. Bu çalışmamızda başta Arapça olmak üzere yabancı dil eğitiminde kelime öğretiminin amacı, önemi, öncelikli olarak öğretilecek kelimelerin seçimi ve sayısı, kelime öğretim yöntem ve teknikleri konularını irdeledik. Dilimizde Türkçe-Arapça ortak kelime varlığı ve bu kelimelerin öğretim yöntemleri ve başarılı bir Arapça öğretiminde, ilk olarak hangi kelimeler, niçin, ne kadar ve nasıl öğretileceği konusunu ele almaya çalıştık.

Kaynakça

  • el- Ğali, Nasır Abdullah, Üsüsü’l- i‘dadi’l - kütübi’t -tedrisiyye ligayri natıkine bi’l- Arabiyye, Darü’ İ’tisam, Kahire 1994
  • el-Mü‘cemü’l-Vasit, 2005, c. 2, s. 796
  • TDK Sözlüğü, “Kelime hazinesi” 2005
  • Karatay, Halit, “Kelime Öğretimi” GÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007, Cilt 27, Sayı 1,
  • Açık, Fatma, “Temel Türkçe İçin Söz Dağarcığı Tespit Denemesi”, http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acil_temel_turkce_soz_dagarcigi.pdf,
  • Karakuş, İdris. “Türkçe Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi,” Sistem Ofset Yayınları, Ankara. 2000
  • Demir, celal, Türkçe/edebiyat Eğitimi ve Kişisel Kelime Serveti, dhgm.meb.gov.tr Milli-Eğitim-169,
  • MEB Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Kılavuzu, MEB Yayınları, Ankara.1985
  • Aksan, Doğan, (1998). Her Yönüyle Dil / Ana Çizgileriyle Dilbilim,TDK Yay., Ankara. 1998
  • Tosunoğlu, Mesiha, (2000). “Kelime Servetinin Eğitim Öğretimdeki Yeri ve Önemi”, Millî Eğitim Dergisi, S.144
  • Tekin, Halil, “Okullarımızdaki Türkçe Öğretimi”, Ankara. 1980
  • Arın, Ahmet, “Okumanın ABC’si-2”, http://turkocaklari.org.tr/sayfa/539/okumanin-abc-si-2.html
  • Güneş, Firdevs, “Kelimelerin Gücü ve Zihinsel Sözlük” Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, y. 2013, sy. 1
  • Demirel, Özcan, Yabancı Dil Öğretimi İlkeler Yöntemler Teknikler, Ankara 1993
  • Açık, Fatma, “Temel Türkçe İçin Söz Dağarcığı Tespit Denemesi”,
  • http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acil_temel_turkce_soz_dagarcigi.pdf,
  • Tuayma, Rüşdi Ahmed, al merci’ fi Ta’lim el Luğa el Arabiyye, Um el Qura Üniversitesi Yayınları, Mekke, 1986
  • Demirel, Özcan, İlköğretim Okullarında Yabancı Dil Öğretimi, MEB., İstanbul, 1999
  • Durmuş, Oğuzhan, “Alıntı Kelimeler Bakımından Türkçe Sözlük”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi sy. 26 Erzurum 2004
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arap Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Altun 0000-0001-9606-7311

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

Chicago Altun, Ahmet. “Arapça Eğitiminde Kelime Öğretiminin Önemi ve Öğretim Yöntemleri”. Aydın Arapça Araştırmaları Dergisi 3, sy. 2 (Nisan 2025): 133-48.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png