Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK SANAT MÜZİĞİ SES EĞİTİMİNDE TÜRKÜ FORMU KULLANIMINA DAİR UZMAN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Sayı: 2, 30 - 40, 23.09.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.13829530

Öz

Bu araştırma, Türk Sanat Müziği ses eğitimi ve sözlü repertuvar eğitiminde türkü formunun kullanımına dair uzman görüşlerinin tespit edilmesi amacıyla yapılmış olup; “Ülkemizde Türk Sanat Müziği eğitimi veren Konservatuvar ve Güzel Sanatlar Fakültelerindeki Türk Sanat Müziği Ses Eğitimi bölümlerinde türkü formu kullanımı nasıldır?” probleminin çözümlenmesi bağlamında beş alt probleme yönelik veri toplanmıştır. Bu alt problemlere yanıt alabilmek için yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmıştır. Bu doğrultuda; ülkemizde mesleki müzik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarından Konservatuvar ve Güzel Sanatlar Fakültelerindeki Türk Sanat Müziği Bölümlerine yönelik bir çalışma yürütülmüş olup Türk Sanat Müziği sözlü repertuvar eğitimi ve Türk Sanat Müziği Ses Eğitiminde türkü formunun kullanımına dair uzman görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın çalışma gurubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında, rastlantısal yolla seçilen İstanbul, Afyon, Kocaeli ve Konya’daki Konservatuvar ve Güzel Sanatlar Fakülteleri Türk Sanat Müziği Ses Eğitimi bölümlerinde görev yapan, Türk Sanat Müziği Repertuvar Eğitimi ve Türk Sanat Müziği Ses Eğitimi derslerini yürüten 7 Öğretim Elemanı oluşturmaktadır. Bireysel ses eğitimi veya repertuvar dersini ilgili fakültelerde yürütmüş ve yürütmekte olan bu öğretim elemanlarına uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile bilgiler elde edilmiştir. Literatür tarama ve ihtiyaç analizi doğrultusunda, betimsel tarama modeli ve nitel araştırma yöntemi kullanılarak ulaşılan veriler içerik analizine tabi tutularak sonuçlar kısmına ulaşılmıştır. Ulaşılan bu sonuçlar ışığında araştırmacı tarafından bazı öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akdoğu, O. (2003). Türk müziği’nde türler ve biçimler, Meta Basım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Yayınları.
  • Çevik, S. (2006). Müzik Öğretmenliği Eğitiminde Ses Eğitimi Alan Derslerinin Müzik Öğretmenliği Yeterlilikleri Yönünden Değerlendirilmesi [Bildiri Özeti]. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Denizli.
  • Delen, H. (2012). Trt repertuvarı’nda bulunan evç makamı ve misket ayağındaki (dizisindeki) türkülerin makamsal – teknik yönden incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri: kavramlar, teknikler ve ilkeler (27. Baskı), Nobel Yayınevi.
  • Özçimen, A. (2015). Adım adım ses eğitimi anotomik- fizyolojik yapılar ve kullanım yöntemleri, Aybil Yayınevi.
  • Tütüncü, B. (2017). Türk sanat müziği icrasında ses eğitimi ve telaffuzun önemi [Yüksek Lisans Tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Özkan, İ. H. (2013). Türk musikisi ve nazariyatı ve usûlleri kudüm velveleleri, Ötüken Neşriyat A.Ş.
  • Öztürk, S. (2014). Ses eğitiminde türkü söylemeye yönelik öğretim modeli ve değerlendirmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Demir, G. (2011). Dil-müzik ilişkisi ekseninde yapılanan Türk halk müziği yöresel ağız özelliklerinin fonetik notasyonu (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 306684)
  • Kekeç, Yener, D., & Albuz, A. (2008). Müzik öğretmenliği anabilim dallarında uygulanan bireysel ses eğitimi derslerinde türk müziğine dayalı ezgilerin kullanımına ilişkin bir araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 51-67.
  • Arabul, B. (2019) Bireysel ses eğitimi dersinin yöresel ağız türü özelliklerine dayalı problemler açısından incelenmesi ( Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi
  • Ünlü ,(2019) müzik eğitimi anabilim dallarındaki bireysel ses eğitimi derslerinde yer alan türk halk müziği eserlerine yönelik uzman ve öğrenci görüşleri, Denizli
  • Ekici, T. (2008). Müzik öğretmeni yetiştirmede bireysel ses eğitimi dersine yönelik bir program geliştirme çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 220318)
  • Sönmez, A. (2014). Güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde bireysel ses eğitimi dersinin doğru güzel ve etkili konuşma becerisine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 415943)
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Sanat Müziğinde Yorumculuk
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğba Sahil 0000-0002-9940-3162

Aycan Özçimen Bu kişi benim 0000-0002-5898-3041

Yayımlanma Tarihi 23 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 19 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sahil, T., & Özçimen, A. (2024). TÜRK SANAT MÜZİĞİ SES EĞİTİMİNDE TÜRKÜ FORMU KULLANIMINA DAİR UZMAN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Ayalgu İnterdisciplinary Turkhish Music Research Journal(2), 30-40. https://doi.org/10.5281/zenodo.13829530

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30836