Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Ali Salahi Bey’s Method Named “Learning Oud Without a Teacher”

Yıl 2025,
https://doi.org/10.62425/ayalgu.1639982

Öz

This research aims to examine Ali Salahi Bey's method named “Method of Learning Oud without a Teacher” in terms of various variables. Due to the method's language being Ottoman Turkish, the method was first translated into modern Turkish (Latin alphabet). Document analysis was used for the examination of the method, and percentage and frequency calculations were made by using the SPSS program for the contents contained in the method. According to the research results, it is determined that the content of the method includes 115 etude-practice-exercise and 8 songs; the topics of etudes, exercises, and practices included in the method are note locations and The length of time of notes (31), finger exercises (29), maqam scales, etudes and exercises (20), interval studies (16) and plectrum (mızrap) exercises (13), Usul exercises (6) in this context, the most number of exercises are notes locations and length of time of notes and the lowest number of the exercises are exercises for Usul. In addition to this, basic knowledge of music theory, studies on note places and length of time of notes, plectrum, finger, and interval studies aimed at acquiring the basic technical skills of the instrument, maqam series for teaching Turkish music, etudes, and exercises, along with Usul exercises and repertoire of works, due to it significantly contributes to the formation of Turkish music instrument teaching methods used today and pioneered oud methods in the relevant field, being systematic, general to specific simple to difficult principle following the level, according to the time in which it was written using a simple and plain language since it is clear and understandable it is determined that it contains pedagogical characteristics have been reached.

Kaynakça

  • Ali Salâhi Bey, (1910). Hocasız ud öğrenmek usulü. Dersaadet Mokosyan Matbaası.
  • Behar, C. (2023). Aşk olmayınca meşk olmaz. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bodur, A. (2019). Türkiye’de ud eğitimi için yazılmış metodların karşılaştırmalı incelenmesi (Tez No. 589771) [Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Bol, Y. (2022). Yayımlanmış ud metodu ve alıştırmalarının karşılaştırmalı analizi ve ud eğitimine yönelik ileri seviye pozisyon etüdlerinin oluşturulması (Tez No. 709557) [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ceylan. M. K. (2017). Mehmed Fahri Kopuz’un “Nazari ve Ameli Ud Dersleri” isimli metot kitabının teorik ve teknik açıdan incelenmesi [Theoretical and Technical Investigation of the “Theoretical and Practical Oud Lessons” Name Method Book of Mehmed Fahri Kopuz]. Onlıne Journal of Musıc Scıences, 2(1), 117-135.
  • Coşkun, K. (1988). Uluslararası nota yazısının geleneksel müziklerimizde kullanılışı ve ortaya çıkan sorunlar. [Bildiri Tam Metin]. Birinci Müzik Kongresi, Ankara.
  • Çakırer, H. S. (2021). Yayımlanmış ud metotlarındaki örnek eserlerin form, makam, usûl ve bestekârlar yönünden incelenmesi [Analysis of Sample Works in Published Ud Methods in Terms of Form, Makam, Rhythm and Composers]. Atlas Internatıonal Refereed Journal on Socıal Scıences, 7(38), 1472-1482.
  • Doğan Sevinç, H. (2012). Meşk sistemi bağlamında taksim formunda üslûb üzerine bir çalışma (Tez No. 342449) [Sanatta Yeterlilik Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Gerçek, İ. H. (2010). Mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda kullanılan ud metotları üzerinde karşılaştırılmalı bir çalışma [A Comparative Study on the Oud Methods Used at the Vocational Institutions]. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 149-156.
  • Göksu, A. (2021). Onur Akdoğu ud metodlarındaki transpoze etüt ve eserlerin teknik açıdan incelenmesi [The Study of Transposed Etudes and Works From A Technical Aspect of Onur Akdoğu Oud Metods]. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 3(2), 1-22.
  • Güner, B. B. (2017). Meşk ve metot: Sözlü kültürden yazılı kültüre çalgı eğitiminde değişim [Meşk and Method: Change in the Musical Instrument Education From Oral to Written Culture]. Müzik Eğitimi, (9), 17-26.
  • Işıktaş, B. (2016, Mayıs). 20. Yüzyıl Osmanlı-Türk müziği icrasında metodoloji meselesi [Tam Metin Bildiri]. Müzikte Metodoloji ve Müzikle İletişim Uluslararası Sempozyumu, İstanbul.
  • Kalıver, O. (2018). Öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda Türk müziği çalgı öğretim yöntemlerinin belirlenmesi ve çalgı öğretiminde kullanılan metotların incelenmesi (Tez No. 543236) [Yüksek Lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü].
  • Kaptan, Z. (2022). Türk müziği çalgılarında öğretim metot ve metodoloji üzerine bir inceleme [A Review on Teaching Methods And Methodology in Turkish Music Instruments]. CUJOSS, 46(1), 95-101.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (30. Basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Küçükgök, E. (2016). Ülkemizde kullanılan yayınlanmış ud eğitimi metotlarının karşılaştırmalı analizi (Tez No. 430681) [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Sözer, V. (2005). Müzik ansiklopedik sözlük. Remzi Kitapevi.
  • Yücel, H. (2017). Türk müziğinde ud eğitimi ve ud metotları üzerine bir inceleme [A Research About Oud Training and Oud Methods in Turkish Music]. İdil, 6(32), 1413-1425.

Ali Salâhi Bey’in “Hocasız Ud Öğrenmek Usulü” İsimli Metodunun İncelenmesi

Yıl 2025,
https://doi.org/10.62425/ayalgu.1639982

Öz

Bu araştırmanın amacı, Ali Salâhi Bey’in “Hocasız Ud Öğrenmek Usulü” isimli metodunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Metodun dilinin, Osmanlı Türkçesi olması nedeni ile öncelikle metodun günümüz Türkçesine (Latin alfabesine) çevirisi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, metodun içeriğinde 115 adet etüt-alıştırma-egzersiz ve 8 adet şarkı formunda eser olduğu; metot içerisinde yer alan etüt, egzersiz ve alıştırma konu başlıklarının, nota yerleri ve nota değerlerine yönelik (31 adet), parmak alıştırmaları (29 adet), makamsal dizi, etüt ve egzersizler (20 adet), aralık çalışmaları (16 adet) ve mızrap alıştırmaları (13 adet), usule yönelik çalışma (6 adet) olduğu ve bu bağlamda en fazla çalışmanın nota yerleri ve nota değerlerine yönelik, en az ise usule yönelik çalışmalar olduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak, temel müzik teorisi bilgileri, nota yerleri ve değerlerine yönelik çalışmalar, çalgının temel teknik becerisini kazandırmaya yönelik mızrap, parmak ve aralık çalışmaları, Türk müziği öğretimine yönelik makamsal dizi, etüt ve egzersizlerle birlikte usul çalışmaları ve eser repertuvarının bulunmasından dolayı günümüzde kullanılan Türk müziği çalgı öğretim metotlarının oluşumuna önemli derecede katkı sağladığı ve ilgili alandaki ud metotlarına öncülük ettiği, ayrıca seviyeye uygun olarak genelden-özele, basitten-zora ilkesi doğrultusunda sistematik olması, yazıldığı döneme göre sade ve yalın bir dil kullanarak açık ve anlaşılır olması nedeni ile pedagojik özellikler barındırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ali Salâhi Bey, (1910). Hocasız ud öğrenmek usulü. Dersaadet Mokosyan Matbaası.
  • Behar, C. (2023). Aşk olmayınca meşk olmaz. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bodur, A. (2019). Türkiye’de ud eğitimi için yazılmış metodların karşılaştırmalı incelenmesi (Tez No. 589771) [Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Bol, Y. (2022). Yayımlanmış ud metodu ve alıştırmalarının karşılaştırmalı analizi ve ud eğitimine yönelik ileri seviye pozisyon etüdlerinin oluşturulması (Tez No. 709557) [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ceylan. M. K. (2017). Mehmed Fahri Kopuz’un “Nazari ve Ameli Ud Dersleri” isimli metot kitabının teorik ve teknik açıdan incelenmesi [Theoretical and Technical Investigation of the “Theoretical and Practical Oud Lessons” Name Method Book of Mehmed Fahri Kopuz]. Onlıne Journal of Musıc Scıences, 2(1), 117-135.
  • Coşkun, K. (1988). Uluslararası nota yazısının geleneksel müziklerimizde kullanılışı ve ortaya çıkan sorunlar. [Bildiri Tam Metin]. Birinci Müzik Kongresi, Ankara.
  • Çakırer, H. S. (2021). Yayımlanmış ud metotlarındaki örnek eserlerin form, makam, usûl ve bestekârlar yönünden incelenmesi [Analysis of Sample Works in Published Ud Methods in Terms of Form, Makam, Rhythm and Composers]. Atlas Internatıonal Refereed Journal on Socıal Scıences, 7(38), 1472-1482.
  • Doğan Sevinç, H. (2012). Meşk sistemi bağlamında taksim formunda üslûb üzerine bir çalışma (Tez No. 342449) [Sanatta Yeterlilik Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Gerçek, İ. H. (2010). Mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda kullanılan ud metotları üzerinde karşılaştırılmalı bir çalışma [A Comparative Study on the Oud Methods Used at the Vocational Institutions]. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 149-156.
  • Göksu, A. (2021). Onur Akdoğu ud metodlarındaki transpoze etüt ve eserlerin teknik açıdan incelenmesi [The Study of Transposed Etudes and Works From A Technical Aspect of Onur Akdoğu Oud Metods]. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 3(2), 1-22.
  • Güner, B. B. (2017). Meşk ve metot: Sözlü kültürden yazılı kültüre çalgı eğitiminde değişim [Meşk and Method: Change in the Musical Instrument Education From Oral to Written Culture]. Müzik Eğitimi, (9), 17-26.
  • Işıktaş, B. (2016, Mayıs). 20. Yüzyıl Osmanlı-Türk müziği icrasında metodoloji meselesi [Tam Metin Bildiri]. Müzikte Metodoloji ve Müzikle İletişim Uluslararası Sempozyumu, İstanbul.
  • Kalıver, O. (2018). Öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda Türk müziği çalgı öğretim yöntemlerinin belirlenmesi ve çalgı öğretiminde kullanılan metotların incelenmesi (Tez No. 543236) [Yüksek Lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü].
  • Kaptan, Z. (2022). Türk müziği çalgılarında öğretim metot ve metodoloji üzerine bir inceleme [A Review on Teaching Methods And Methodology in Turkish Music Instruments]. CUJOSS, 46(1), 95-101.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (30. Basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Küçükgök, E. (2016). Ülkemizde kullanılan yayınlanmış ud eğitimi metotlarının karşılaştırmalı analizi (Tez No. 430681) [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Sözer, V. (2005). Müzik ansiklopedik sözlük. Remzi Kitapevi.
  • Yücel, H. (2017). Türk müziğinde ud eğitimi ve ud metotları üzerine bir inceleme [A Research About Oud Training and Oud Methods in Turkish Music]. İdil, 6(32), 1413-1425.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuzcan Kalıver 0000-0002-0845-7465

Barış Karaelma 0000-0001-9780-3608

Erken Görünüm Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2025
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Kalıver, O., & Karaelma, B. (2025). Ali Salâhi Bey’in “Hocasız Ud Öğrenmek Usulü” İsimli Metodunun İncelenmesi. Ayalgu İnterdisciplinary Turkhish Music Research Journal. https://doi.org/10.62425/ayalgu.1639982

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30836