This research aims to examine Ali Salahi Bey's method named “Method of Learning Oud without a Teacher” in terms of various variables. Due to the method's language being Ottoman Turkish, the method was first translated into modern Turkish (Latin alphabet). Document analysis was used for the examination of the method, and percentage and frequency calculations were made by using the SPSS program for the contents contained in the method. According to the research results, it is determined that the content of the method includes 115 etude-practice-exercise and 8 songs; the topics of etudes, exercises, and practices included in the method are note locations and The length of time of notes (31), finger exercises (29), maqam scales, etudes and exercises (20), interval studies (16) and plectrum (mızrap) exercises (13), Usul exercises (6) in this context, the most number of exercises are notes locations and length of time of notes and the lowest number of the exercises are exercises for Usul. In addition to this, basic knowledge of music theory, studies on note places and length of time of notes, plectrum, finger, and interval studies aimed at acquiring the basic technical skills of the instrument, maqam series for teaching Turkish music, etudes, and exercises, along with Usul exercises and repertoire of works, due to it significantly contributes to the formation of Turkish music instrument teaching methods used today and pioneered oud methods in the relevant field, being systematic, general to specific simple to difficult principle following the level, according to the time in which it was written using a simple and plain language since it is clear and understandable it is determined that it contains pedagogical characteristics have been reached.
Ali Salâhi Bey Oud Turkish Music Instrument Method Oud Method.
Bu araştırmanın amacı, Ali Salâhi Bey’in “Hocasız Ud Öğrenmek Usulü” isimli metodunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Metodun dilinin, Osmanlı Türkçesi olması nedeni ile öncelikle metodun günümüz Türkçesine (Latin alfabesine) çevirisi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, metodun içeriğinde 115 adet etüt-alıştırma-egzersiz ve 8 adet şarkı formunda eser olduğu; metot içerisinde yer alan etüt, egzersiz ve alıştırma konu başlıklarının, nota yerleri ve nota değerlerine yönelik (31 adet), parmak alıştırmaları (29 adet), makamsal dizi, etüt ve egzersizler (20 adet), aralık çalışmaları (16 adet) ve mızrap alıştırmaları (13 adet), usule yönelik çalışma (6 adet) olduğu ve bu bağlamda en fazla çalışmanın nota yerleri ve nota değerlerine yönelik, en az ise usule yönelik çalışmalar olduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak, temel müzik teorisi bilgileri, nota yerleri ve değerlerine yönelik çalışmalar, çalgının temel teknik becerisini kazandırmaya yönelik mızrap, parmak ve aralık çalışmaları, Türk müziği öğretimine yönelik makamsal dizi, etüt ve egzersizlerle birlikte usul çalışmaları ve eser repertuvarının bulunmasından dolayı günümüzde kullanılan Türk müziği çalgı öğretim metotlarının oluşumuna önemli derecede katkı sağladığı ve ilgili alandaki ud metotlarına öncülük ettiği, ayrıca seviyeye uygun olarak genelden-özele, basitten-zora ilkesi doğrultusunda sistematik olması, yazıldığı döneme göre sade ve yalın bir dil kullanarak açık ve anlaşılır olması nedeni ile pedagojik özellikler barındırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License