An individual who can express his feelings and thoughts in the language he has learned adequately and properly (verbally or in writing) is considered to have learned that language. In teaching Turkish as a foreign language, it is aimed to teach all four basic language skills at the same rate. However, studies show that while students develop their comprehension skills (reading and listening) more easily, they have problems in acquiring expression skills (speaking and writing) and that the most difficult skill to develop is writing.
In this study, it was aimed to determine the effects of the writing subjects in the Istanbul Turkish Textbook New Istanbul A1 and A2 books on the writing skills of students who learn Turkish. The case study, one of the qualitative research methods, was used in the study and the homework collected as photographs, Word and pdf files were analyzed by content analysis method. The study group of the study consists of 42 students who learn Turkish by distance education in the 2020-2021 academic year at Bandırma Onyedi Eylül University TÖMER. As a result of the research, it was determined that students were able to give examples from their lives, were more enthusiastic about subjects appropriate to their age and culture, and wrote more comprehensive texts.
teaching Turkish as a foreign language writing skills language teaching
Öğrendiği dilde duygu ve düşüncelerini anlatım becerilerini kullanarak (sözlü veya yazılı) yeterli ve düzgün ifade edebilen birey o dili öğrenmiş kabul edilmektedir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dört temel dil becerisinin de aynı oranda öğretilmesi hedeflenmektedir. Ancak çalışmalar öğrencilerin anlama becerilerini (okuma ve dinleme) daha kolay geliştirirken anlatma becerilerini (konuşma ve yazma) kazanmada sorun yaşadığını ve geliştirilmesinde en zorlanılan becerinin yazma becerisi olduğunu göstermektedir.
Bu çalışmada İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı Yeni İstanbul A1 ve A2 kitaplarındaki yazma konularının Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma becerisine etkilerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır ve çevrimiçi yollarla fotoğraf, Word ve pdf doyası olarak toplanan ödevler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi TÖMER’de 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında uzaktan öğretimle Türkçe öğrenen 42 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda öğrencilerin ilgilerini çeken, yaşamlarından örnekler verebildikleri, yaşlarına ve kültürlerine uygun konularda daha istekli oldukları ve daha kapsamlı metinler yazdıkları belirlenmiştir.
yabancı dil olarak Türkçe öğretimi Yazma Becerisi Dil Öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)