Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI

Yıl 2020, Sayı: 102, 125 - 143, 26.08.2020

Öz

Endüstri devrimi ile başlayan teknolojik gelişmelerin insanları her açıdan birbirine yaklaştırmasıyla başlayan kültür alışverişinin hızlı olması ve bununla birlikte tüketen toplum yapısının üreten toplum modelinin önüne geçmesi 20.yy. itibari ile görülmektedir. Bu değişim mizah ve güldürü unsurları üzerinde de etkili olmuştur. Gülme işlevi de gülmeyi meydana getiren amaçlar ve olgular da değişime uğramıştır. 1950 yılından sonra ortaya çıkan internet tabanlı iletişim ağının milenyum çağına girildikten sonra boyut değiştirerek geleneksel medyayı da değiştiren sanal bir dünya yaratması bu değişimin önemli sebeplerinden biridir. Gülmenin protesto işlevi ile daha fazla görüldüğü bu sanal gerçeklikte hızlı tüketim, aniden yükselen ve bir anda yok olan caps ve video temelli güldürü öğeleri ön plandadır. Bu çalışmada mizahın temelinde yatan sebepler üzerinden sanal akışkanlığa ve sınırsız bir mekânlığa sahip sosyal medya temelli mizah öğeleri arasında halk kültürü ürünlerinin kullanım sıklığı, hangi amaçla kullanıldığı ve çağa göre geçirdiği değişim ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 2. Özdemir, Nebi, Medya Kültür ve Edebiyat, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 440 s.
  • 3. Arslan, Ahmet S, Geleneğin Yeniden Üretimi ve Tüketimi Kapsamında Bir Deneme: Sosyal Medya ve Mizah, Hacettepe Üniversitesi Genç Halkbilimciler Kongresi s.22-39.
  • 4. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 5. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 6. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 7. Nesin, Aziz, Cumhuriyet Döneminde Türk Mizahı, Akbaba Yayınları, İstanbul 1973, 481 s.
  • 8. Koestler, Arthur, Mizah Yaratma Eylemi, (Çev.: Sevinç-Özcan Kabakçıoğlu), İris Yayınları, İstanbul 1997, 118 s.
  • 9. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 10. Freud, Sıgmund, Espriler ve Bilinçdışı ile İlişkileri, Payel Yayınları, İstanbul 2016, 297 s.
  • 11. Bergson, Henri, Gülme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2015, 128 s.
  • 12. Morreal, John, Gülmeyi Ciddiye Almak ( çev. Kubilay Aksever), İris Yayınları, İstanbul 1997, 198 s.
  • 13. Rapp, Albert, The Origins Wit and Humor, Michigan Üniversitesi, Dutton 1951, 208 s.
  • 14. Huizinga, Johan, Homo Ludens Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2017, 288 s.
  • 15. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 16. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 17. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 18. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.
  • 19. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.

USE OF FOLK CULTURE PRODUCTS IN SOCIAL MEDIA HUMOR

Yıl 2020, Sayı: 102, 125 - 143, 26.08.2020

Öz

The rapid exchange of culture, which began with the Industrial Revolution, when technological developments brought people closer to each other in all respects, and with it the consuming structure of society outstripped the producing model of society 20.century. as it is observed. This change has also had an impact on the elements of humor and laughter. The function of laughing has also changed the purposes and facts that make up laughing. One of the important reasons for this change is that the internet-based communication network, which emerged after 1950, created a virtual world that changed the traditional media by changing its size after entering the millennium era. In this virtual reality, where laughter is seen more with the function of protest, rapid consumption, caps and video-based laugh elements that suddenly rise and disappear in an instant are at the forefront. In this study, it was tried to reveal the frequency of use of folk culture products, the purpose for which they are used and the change they undergo according to the era among the elements of social media-based humor that have virtual fluidity and unlimited space through the reasons underlying humor.

Kaynakça

  • 1. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 2. Özdemir, Nebi, Medya Kültür ve Edebiyat, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 440 s.
  • 3. Arslan, Ahmet S, Geleneğin Yeniden Üretimi ve Tüketimi Kapsamında Bir Deneme: Sosyal Medya ve Mizah, Hacettepe Üniversitesi Genç Halkbilimciler Kongresi s.22-39.
  • 4. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 5. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 6. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 7. Nesin, Aziz, Cumhuriyet Döneminde Türk Mizahı, Akbaba Yayınları, İstanbul 1973, 481 s.
  • 8. Koestler, Arthur, Mizah Yaratma Eylemi, (Çev.: Sevinç-Özcan Kabakçıoğlu), İris Yayınları, İstanbul 1997, 118 s.
  • 9. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 10. Freud, Sıgmund, Espriler ve Bilinçdışı ile İlişkileri, Payel Yayınları, İstanbul 2016, 297 s.
  • 11. Bergson, Henri, Gülme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2015, 128 s.
  • 12. Morreal, John, Gülmeyi Ciddiye Almak ( çev. Kubilay Aksever), İris Yayınları, İstanbul 1997, 198 s.
  • 13. Rapp, Albert, The Origins Wit and Humor, Michigan Üniversitesi, Dutton 1951, 208 s.
  • 14. Huizinga, Johan, Homo Ludens Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2017, 288 s.
  • 15. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 16. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 17. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 18. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.
  • 19. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭЛЕМЕНТОВ НАРОДНОЙ КУЛЬТУРЫ В ЮМОРЕ СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЯХ

Yıl 2020, Sayı: 102, 125 - 143, 26.08.2020

Öz

В 20-м веке быстрый культурный обмен, начавшийся с технологических разработок и с промышленной революции, сблизил людей во всех отношениях, и вместе с этим структура общества-потребителя опередила модель общества-производителя. Это изменение коснулось также элементов юмора и комедии. Функция смеха, а также цели и факты, из которых состоит смех, также изменились. Одна из важных причин этого изменения заключается в том, что коммуникационная сеть на базе Интернета, которая возникла после 1950 года, создала виртуальный мир, который изменил традиционные средства массовой информации, изменив их размер после вступления в эпоху тысячелетия. В этой виртуальной реальности, где смех чаще встречается с функцией протеста, на первый план выходят быстрое потребление, внезапно растущие и исчезающие шапки и элементы комедии на основе видео. В этом исследовании делается попытка выявить частоту использования элементов народной культуры среди элементов юмора на основе социальных сетей, обладающих виртуальной плавностью и неограниченным пространством, с какой целью они используются, а также изменения, которые они претерпели в зависимости от возраста.

Kaynakça

  • 1. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 2. Özdemir, Nebi, Medya Kültür ve Edebiyat, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 440 s.
  • 3. Arslan, Ahmet S, Geleneğin Yeniden Üretimi ve Tüketimi Kapsamında Bir Deneme: Sosyal Medya ve Mizah, Hacettepe Üniversitesi Genç Halkbilimciler Kongresi s.22-39.
  • 4. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 5. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 6. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 7. Nesin, Aziz, Cumhuriyet Döneminde Türk Mizahı, Akbaba Yayınları, İstanbul 1973, 481 s.
  • 8. Koestler, Arthur, Mizah Yaratma Eylemi, (Çev.: Sevinç-Özcan Kabakçıoğlu), İris Yayınları, İstanbul 1997, 118 s.
  • 9. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 10. Freud, Sıgmund, Espriler ve Bilinçdışı ile İlişkileri, Payel Yayınları, İstanbul 2016, 297 s.
  • 11. Bergson, Henri, Gülme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2015, 128 s.
  • 12. Morreal, John, Gülmeyi Ciddiye Almak ( çev. Kubilay Aksever), İris Yayınları, İstanbul 1997, 198 s.
  • 13. Rapp, Albert, The Origins Wit and Humor, Michigan Üniversitesi, Dutton 1951, 208 s.
  • 14. Huizinga, Johan, Homo Ludens Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2017, 288 s.
  • 15. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 16. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 17. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 18. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.
  • 19. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.

ӘЛЕУМЕТТІК ЖЕЛІЛЕРДЕГІ ӘЗІЛ-ҚАЛЖЫҢДА ХАЛЫҚ МӘДЕНИЕТІ ЭЛЕМЕНТТЕРІНІҢ ҚОЛДАНЫСЫ

Yıl 2020, Sayı: 102, 125 - 143, 26.08.2020

Öz

ХХ ғасырдағы жағдай бойынша технологиялық дамулар мен өндірістік төңкерістен басталған жедел мәдени алмасу адамдарды барлық жағынан бір-біріне жақындатты және онымен бірге тұтынушылар қоғамының құрылымы өндірушілер қоғамының үлгісінен озып кетті. Күлудің функциясы, күлкінің мақсаттары мен фактілері де өзгерді. Бұл өзгерістің маңызды себептерінің бірі – 1950 жылдан кейін пайда болған интернетке негізделген байланыс желісінің мыңжылдық дәуірінен кейін өлшемдерін өзгертіп, дәстүрлі медианы да өзгерткен виртуалды әлем құруы. Күлкі наразылық функциясымен көбірек көрінетін бұл виртуалды шындықта жылдам тұтыну, кенеттен көтеріліп, жоғалып кететін қақпақтар мен бейнеге негізделген комедия элементтері алдыңғы қатарда. Бұл зерттеуде әзілдің астарлы себептері арқылы виртуалды сұйықтық пен шексіз кеңістікке ие әлеуметтік медиа негізіндегі әзіл-оспақ элементтерінің арасында халық мәдениетінің өнімдерін пайдалану жиілігін, оларды қандай мақсатта қолданатынын және жасына қарай өзгеруін анықтауға тырысады.

Kaynakça

  • 1. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 2. Özdemir, Nebi, Medya Kültür ve Edebiyat, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 440 s.
  • 3. Arslan, Ahmet S, Geleneğin Yeniden Üretimi ve Tüketimi Kapsamında Bir Deneme: Sosyal Medya ve Mizah, Hacettepe Üniversitesi Genç Halkbilimciler Kongresi s.22-39.
  • 4. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 5. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 6. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2000, 902 s.
  • 7. Nesin, Aziz, Cumhuriyet Döneminde Türk Mizahı, Akbaba Yayınları, İstanbul 1973, 481 s.
  • 8. Koestler, Arthur, Mizah Yaratma Eylemi, (Çev.: Sevinç-Özcan Kabakçıoğlu), İris Yayınları, İstanbul 1997, 118 s.
  • 9. Eker, Gülin Ö., İnsan Kültür Mizah –Eğlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Olarak Mizah-, Grafiker Yayınları, Ankara 2014, 256 s.
  • 10. Freud, Sıgmund, Espriler ve Bilinçdışı ile İlişkileri, Payel Yayınları, İstanbul 2016, 297 s.
  • 11. Bergson, Henri, Gülme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2015, 128 s.
  • 12. Morreal, John, Gülmeyi Ciddiye Almak ( çev. Kubilay Aksever), İris Yayınları, İstanbul 1997, 198 s.
  • 13. Rapp, Albert, The Origins Wit and Humor, Michigan Üniversitesi, Dutton 1951, 208 s.
  • 14. Huizinga, Johan, Homo Ludens Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2017, 288 s.
  • 15. Özdemir, Nebi, Kültür Bilimi ve Yönetimi, Grafiker Yayınları, Ankara 2017, 603 s.
  • 16. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 17. Genç, Köksal, Sanal Ortamda Türk Mizahı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara 2010, 193 s.
  • 18. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.
  • 19. Tuzcu, Usta Öznur, Sosyal Medya Söyleminde Türk Anti-atasözleri, International Journal of Social Science, İlkbahar 2019, 243-269 s.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

B.k. Erdem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 102

Kaynak Göster

APA Erdem, B. (2020). SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI. Türkoloji(102), 125-143.
AMA Erdem B. SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI. Türkoloji. Ağustos 2020;(102):125-143.
Chicago Erdem, B.k. “SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI”. Türkoloji, sy. 102 (Ağustos 2020): 125-43.
EndNote Erdem B (01 Ağustos 2020) SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI. Türkoloji 102 125–143.
IEEE B. Erdem, “SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI”, Türkoloji, sy. 102, ss. 125–143, Ağustos 2020.
ISNAD Erdem, B.k. “SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI”. Türkoloji 102 (Ağustos 2020), 125-143.
JAMA Erdem B. SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI. Türkoloji. 2020;:125–143.
MLA Erdem, B.k. “SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI”. Türkoloji, sy. 102, 2020, ss. 125-43.
Vancouver Erdem B. SOSYAL MEDYA MİZAHINDA HALK KÜLTÜRÜ ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI. Türkoloji. 2020(102):125-43.