Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SUN YUAN VE PENG YU’NUN SANATSAL PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 5, 29 - 49, 31.01.2025

Öz

Bu araştırma, Çinli sanatçılar Sun Yuan ve PengYu’nun sanatsal pratiklerini ele almaktadır. Çin sanatı, zengin bir geçmişe sahip olup her dönemde toplumsal ve politik olaylardan etkilenmiştir. Mao Dönemi sonrasında farklı sanat akımlarıyla birlikte, Çinli sanatçılar eserlerine toplumsal konuları sıkça dahil ettiler. Sun Yuan ve PengYu bu bağlamda öne çıkan önemli isimlerdendir. İki sanatçının sanatsal pratikleri, genellikle etik, estetik ve politik açıdan tartışmalara yol açan çalışmalardan oluşmaktadır. Bu sebepten dolayı izleyiciler arasında farklı tepkilere neden olabilmektedir. Araştırmada Sun Yuan ve PengYu’nun eserlerinin neden bu kadar tartışmalı olduğu, hangi konu ve teknik unsurlarla çalıştıkları incelenmiştir. Araştırmanın amacı,her iki sanatçının sanatsal üretimlerini tarihsel ve kültürel bağlamları içinde değerlendirerek anlamlandırmaktır. Çalışmada, Yuan ve Yu’nun başlıca eserleri; kapsamlı bir literatür taraması ve görsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Sun Yuan ve Peng Yu’nun eserleri, yalnızca Çin çağdaş sanatı için değil, küresel sanat camiası için de önemli bir yer edinmektedir. Bu araştırmanın önemi, iki sanatçının eserlerinin analiz etmektir.

Kaynakça

  • Aurelius, M. (2012). Düşünceler. (Ş. Karadeniz, Çev.). Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Anbarpınar, E. (2020). Çin’de geleneğin karşısında bir sergi: China/avant-garde. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(9), 123-140. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tykhe/issue/58402/796521
  • Arario Gallery, (2011, 6 Eylül-20 Ekim). Sun Yuan & PengYu: TeenagerTeenager. https://www.arariogallery.com/exhibitions/184-sun-yuan-peng-yu-teenager-teenager/
  • Avcı, S. ve Uslu, M. (2019). Ai Weiwei’nin muhalif sanatı. Akdeniz Sanat, 13(23), 19-29. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/42925/519329
  • Bostancı, M. (2018). John Heartfield’ın “başkalaşım” adlı fotomontajında yer alan metaforik yapılanma üzerine göstergebilimsel çözümlemeler. Yedi:Sanat,Tasarım ve Bilim Dergisi, (20), 75-86. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yedi/issue/38504/446838
  • Camus, A. (2010). Sisifos söylen. (T. Yücel, Çev.). Can Yayınları.
  • Cançat, K. A. (2016). Güncel Çin sanat ortamı; “cynical realizm” Sanat ve Tasarım Dergisi (16), 65-75. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/20667/220471
  • Chen C. (2019). Sun Yuan and Peng Yu: Audience, Agency, and Complicity. https://web.sas.upenn.edu/venicebiennale/sun-yuan-and-peng-yu/
  • Cumming, R. (2008). Görsel rehberler sanat. (A. Çetinkaya ve A. Önol Çev.). İnkılâp Yayın Evi.
  • Çiçek, M. (2022, 29 Haziran). JaquesRanciére II. Bölüm: Sanatın Estetik Rejiminden Sahneler I. https://www.unlimitedrag.com/post/jacques-ranciere-ii-bolum-sanatin-estetik-rejiminden-sahneler-i
  • Deleuze, G. (2015). Anlamın mantığı. (H. Yücefer, Çev.). Notgunk Yayıncılık.
  • Fischer, E. (2017). Sanatın gerekliliği. (C. Çapan Çev.). Sözcükler Yayınları.
  • Gasset, J. O. (2012). Sanatın insansızlaştırılması ve roman üstüne düşünceler. (N. G. Işık, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Gezer, Ö. (2017). Sanat siyaset ilişkisi: Propaganda ve protesto. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(39), 3091-3110. https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1514484314.pdf
  • Guggenheim, New York (2017). Sun Yuan and Peng Yu https://www.guggenheim.org/artwork/artist/sun-yuan-and-peng-yu
  • Guggenheim, (2017, 21 Eylül). Statement on the video work “Dogs That Cannot Touch Each Other” https://www.guggenheim.org/press-release/statement-on-the-video-work-dogs-that-cannot-touch-each other?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIosHsxqKQigMV1IpoCR2C2wwdEAAYASAAEgKMTPD_BwE&gclsrc=aw.ds
  • Harman, G. (2022). Sanat ve nesneler. (O. Karayemiş, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Kızıl, U. (2019). Sanat eleştirisi/art crıtıcısm, günümüz Çin sanatında mürekkebin yeri ve önemi. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 101-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aurum/issue/47011/590599
  • Korkmaz, D. ve Arıkan, H. (2018). Sanat siyaset ilişkisi bağlamında politik imge. Journal of Arts, 1(2), 25-38. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/537805
  • Irpino, L. (2024 02 Şubat). Sun Yuan and Peng Yu: Controversy in the Conceptualhttps://artrkl.com/blogs/news/sun-yuan-and-peng-yu
  • Metre, W. V. (2023, 16 Haziran). What’sthe Most Opulent Amenity For Luxury Hotels in Picturesque Settings? In- House Art Galleries https://news.artnet.com/art-world/belmond-mitico-italy-2318325
  • Ranciere, J. (2010). Özgürleşen seyirci. (E. B. Şaman, Çev.). Metis Yayınları.
  • Robins, K. (2013). İmaj görmenin kültür ve politikası. (N. Türkoğlu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Stallabrass, J. (2016). Sanat a.ş. çağdaş sanat ve bienaller. (E. Soğancılar, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Timofeeva, O. (2018). Hayvanların tarihi. (B. E. Aksoy, Çev.). Kolektif Kitap Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Asiye Yıldız 0009-0009-0859-0440

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2024
Kabul Tarihi 24 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. (2025). SUN YUAN VE PENG YU’NUN SANATSAL PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. Baçini Sanat Dergisi, 3(5), 29-49.