Postmodern, post-capitalism, post-colonialism, Neoliberalism, Late Capitalism, globalization, post-industrial society are the concepts that today's individuals are exposed to today. We are living in a period of time where the end of utopias, the end of history, the end of art, the end of the subject, the end of truth, and even the end of God has been declared, or we have to live in it, this is not our choice. We are living in a dystopian age where it is claimed that the great utopias of the past have come to an end. In an age where it is claimed that the universalist utopias of Modernism have outlived their usefulness, it seems impossible to talk about utopias anymore. What is presented to us are "Post's". As Jameson defines it, the "cultural logic of late capitalism" has surrounded us from all sides. The globalizing neoliberal politics of Postmodernism seems to foresee politics that targets society and the individual in particular by emphasizing consumer culture. This period, which is also evaluated as postcolonial, is a new colonial tool of global politics, focusing its foundations on consumer culture, and can be defined as neocolonialism, which is based on the destructive political understanding hidden behind the more humane and libertarian discourses of post-capitalist discourse.
The greatest tools of the individual-targeted politics of consumer culture are media and advertising. You no longer have a chance to escape from it, the indicators that come across us when we least expect them and create shock in us, advertising billboards, television commercials or images presented through social media, whose purpose is pre-designed and designed to fuel the desire for consumption, have made us addicted. It seems that the individual has no place left to escape.
Art, which was once the last refuge of man, will and has received its share of this new world order. As a result of the deliberate attack on the universalist values of modernism in art, it has come to sanctify the object of consumption, and has even become the subject of the object of consumption. The fluidity and blurred appearance of postmodern culture has also obscured art and added ordinariness to its personality.
Postmodernizm, post kapitalizm, post kolonyalizm, Neoliberalizm, Geç kapitalizm, küreselleşme, sanayi sonrası toplum bugün günümüz bireyinin bugün maruz kaldığı kavramlardır. Büyük ütopyaların sonu, tarihin sonu, sanatın sonu, öznenin sonu, gerçeğin sonu hatta Tanrının bile sonunun ilan edildi bir zanman diliminde yaşıyoruz, ya da yaşamak zorundayız bu bizim seçimimiz değil. Büyük ütopyaların sona erdiği idia edildilen disütopik bir çağda yaşıyoruz. Günümüz Modernizmin evrenselci ütopyaları ömrünü doldurduğunun iddia edildiğ bir çağda, artık geçmişin ütopyalardan bahsetmek imkansız gibi görünüyor. Bize sunlan “Post’ lu dönemlerdir.
Jameson’un tanımladığı gibi “geç kapitalizm kültürel matığı” bizi her yönden kuşatmış durumdadır. Postmodernizmin küreselleşmeci neoliberal siyaseti, tüketim kültürünü öne çıkararak, toplumu ve özelde bireyi hedef alan siyaseti öngörür gibidir. Postkolonyal olarak ta değerlendirilen bu dönem küresellel siyasetinin yeni sömürge aracı olarak kültüre yönelmesi kendi temellerini tüketim kültürü üzerine yoğunlaştırması, post kapitalist söylemin, daha insalcıl ve özgürlükçü söylemlerinin arkasına gizlenmiş yıkıcı siyaseti anlayışı üzerine kurgulanan ve yeni sömürgecilik olarak da tanımlayayabiliriz.
Tüketim kültürünün birey hedefli siyasetinin en büyük araçları ise medya ve reklamcıktır. Artık ondan kaçma şansınız yok, hiç ummadığımız anda karşımıza çıkan ve bizde sok yaratan göstergeler, reklam tabeları, televizyon reklamları ya da sosyal medya aracılığı ile sunulan ve amacı önceden tasarlanmış, tüketim arzusunu körüklemek için dizayn edilmiş imajlar, bizi bağımlı hale getirmiş durumdadır. Bireyin kacacak mekanı kalmamış görünüyor.
Bir zamanlar insanın son sığınağı olan sanatta bu yeni dünya düzeninden nasibini alacaktır, almıştır. Sanatta modernizmin evrenselçi değerlerine düzenlenen kasıtlı saldırı sonucu, tüketim nesnesini kutsar duruma gelmiştir, hatta kendisi tüketim nesnesinin öznesi haline gelmiştir. Postmoder kültürün akışkanlığı ve flu görüntüsü, sanatıda muğlaklaştırmış ve sıradanlığı kişiliğine eklemlemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 5 |