Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POSTMODERNISM, NEOLIBERALISM, GLOBALIZATION, HYBRIDIZATION AND ART

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 5, 111 - 131, 31.01.2025

Öz

Postmodern, post-capitalism, post-colonialism, Neoliberalism, Late Capitalism, globalization, post-industrial society are the concepts that today's individuals are exposed to today. We are living in a period of time where the end of utopias, the end of history, the end of art, the end of the subject, the end of truth, and even the end of God has been declared, or we have to live in it, this is not our choice. We are living in a dystopian age where it is claimed that the great utopias of the past have come to an end. In an age where it is claimed that the universalist utopias of Modernism have outlived their usefulness, it seems impossible to talk about utopias anymore. What is presented to us are "Post's". As Jameson defines it, the "cultural logic of late capitalism" has surrounded us from all sides. The globalizing neoliberal politics of Postmodernism seems to foresee politics that targets society and the individual in particular by emphasizing consumer culture. This period, which is also evaluated as postcolonial, is a new colonial tool of global politics, focusing its foundations on consumer culture, and can be defined as neocolonialism, which is based on the destructive political understanding hidden behind the more humane and libertarian discourses of post-capitalist discourse.
The greatest tools of the individual-targeted politics of consumer culture are media and advertising. You no longer have a chance to escape from it, the indicators that come across us when we least expect them and create shock in us, advertising billboards, television commercials or images presented through social media, whose purpose is pre-designed and designed to fuel the desire for consumption, have made us addicted. It seems that the individual has no place left to escape.
Art, which was once the last refuge of man, will and has received its share of this new world order. As a result of the deliberate attack on the universalist values of modernism in art, it has come to sanctify the object of consumption, and has even become the subject of the object of consumption. The fluidity and blurred appearance of postmodern culture has also obscured art and added ordinariness to its personality.

Kaynakça

  • Adorno. Theador, W. (2009). Kültür Endüstrisi ,Kültür Yönetimi. (N. Ü.-M.-E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arent, H. (2012). Geçmişle Gelecek Arasında. (B. S. Şener, Çev.) İstanbul: İletişirn Yayınlan.
  • Bocock, R. (1997). "Tüketim". Dost Kitabevi Yayınları.Ankara.
  • Baudrillard.Jean. (1995). kötülüğün Şeffaflığı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Baudrillard.J (2000). "Tam Ekran" Çev :Bahadır Gülmez. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul
  • Boudrillard.J. (2010). "sanatın Komplosu" Çev: Elçin Gen, Işık Ergüden. İletişim Yayınları. İstanbul
  • Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard.J.(2015."Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği" Çev: Oğuz Adanır. Doğu Batı Yayınları.Ankara.
  • Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu. (F. K. Nilgün Tutal, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman.Z. (2005). . “Küreselleşme,Toplumsal Sonuçları. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benjamin, W. (2014). Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Eseri.- Pasajlar.Çev Ahmet Cemal. Y.K.Y. İstanbul
  • Çınar, A. (2016). Çokkültürlülük Efsanesi. İstanbul.: Sentez Yayıncılık.
  • Danto, C. A (2010)." Sanatın Sonundan Sonra". Çev. Z, Demirsü, İstanbul, Ayrıntı Yayınları,
  • Eagleton.T(2014). " Tanrı’nın Ölümü ve Kültür". Çev: Selin Dingiloğlu. Yordam Kitap Basın ve Yayın. İstanbul.
  • Eco, U .(1986)."Gülün Adı", çev. Şadan Karadeniz . Can yayınevi, İstanbul
  • Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora', in Rutherford,. London: Lawrence and Wishart.
  • Hall, S. (1992). Modernity and Its Futures. London: Polity Press in association with Blackwell Publishers. Oxford.
  • Hall,S (2012). “The Neoliberal Revolution”. The neoliberal crisis,. Published by Soundings.
  • Harvey, David; Postmodernliğin Durumu, çev. S. Savran, İstanbul: Metis Yayınları, 1997.
  • Huyssen. A (1988)“After The Great Divide Modernism, Mass Culture, Postmodernism. British Library Cataloguing in Publication. London.
  • Kahraman. E.(2008). "Küreselleşmeci Sanat: Güncel Olanın "Dayanılmaz hafifliği' Ya da 'Angaje Öze
  • Kahraman.H.B.(2003). “Kitle Kültürü Kitlelerin Afyonu”Agora Kitaplığı. İstanbul.
  • Karagülle, Ayşegül Elif. B. Ç. (2014, January ). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. Tojdac, 4(1), 1-9.
  • Karakoç, E (2009).S:54). "Medya ve Popüler Kültür" Literatürk Yayınları. Konya
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik- Üçüncü Dünya Gerçeğ. (N. N. Domaniç., Çev.) İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Lasch.C (2018). “The Culture of Narcissism” American Life in an Age of Diminishing Expectations. Norton & Company, Inc, New York,
  • MAY, Rollo (2001).Yaratma Cesareti, Çev. Alper Oysal, İstanbul, Metis Yayınları,
  • Michael Hart, A. N. (2003). İmparatotluk. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Atakan, Nancy, (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Karakalem Yayınevi. İzmir
  • Olivier, B. (2007, Aralık 15). Postmodernity, globalisation, communication and identity. aralık 16, 2024 tarihinde https://journals.co.za/doi/pdf/10.10520/EJC27710 adresinden alındı
  • Papastergiadis .N.( 2010) “Spatial Aesthetics, Art, Place, and the Everyday” Publisher: Institute of Network Cultures, Amsterdam
  • Saehrendt.C, Kitti. Steen T. (20129). “Bunu Ben de Yaparım. Modern Sanat Kullarıma Kılavuzu” Çev: Zehra Aksu Yılmazer. Ayrıntı Yayrnları. İstanbul.
  • Şaylan, G. (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge Yayınları.
  • Tok, N. (2003). Kültür, Kimlik ve Siyaset. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,.
  • Zeka, N. (1994). F. Jameson, J.-F. Lyotard, J. Habermas “Postmodernizm” . İstanbul: kıyı yayınları

POSTMODERNİZM, NEOLİBERALİZM, KÜRESELLEŞME, MELEZLEŞME ve SANAT

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 5, 111 - 131, 31.01.2025

Öz

Postmodernizm, post kapitalizm, post kolonyalizm, Neoliberalizm, Geç kapitalizm, küreselleşme, sanayi sonrası toplum bugün günümüz bireyinin bugün maruz kaldığı kavramlardır. Büyük ütopyaların sonu, tarihin sonu, sanatın sonu, öznenin sonu, gerçeğin sonu hatta Tanrının bile sonunun ilan edildi bir zanman diliminde yaşıyoruz, ya da yaşamak zorundayız bu bizim seçimimiz değil. Büyük ütopyaların sona erdiği idia edildilen disütopik bir çağda yaşıyoruz. Günümüz Modernizmin evrenselci ütopyaları ömrünü doldurduğunun iddia edildiğ bir çağda, artık geçmişin ütopyalardan bahsetmek imkansız gibi görünüyor. Bize sunlan “Post’ lu dönemlerdir.
Jameson’un tanımladığı gibi “geç kapitalizm kültürel matığı” bizi her yönden kuşatmış durumdadır. Postmodernizmin küreselleşmeci neoliberal siyaseti, tüketim kültürünü öne çıkararak, toplumu ve özelde bireyi hedef alan siyaseti öngörür gibidir. Postkolonyal olarak ta değerlendirilen bu dönem küresellel siyasetinin yeni sömürge aracı olarak kültüre yönelmesi kendi temellerini tüketim kültürü üzerine yoğunlaştırması, post kapitalist söylemin, daha insalcıl ve özgürlükçü söylemlerinin arkasına gizlenmiş yıkıcı siyaseti anlayışı üzerine kurgulanan ve yeni sömürgecilik olarak da tanımlayayabiliriz.
Tüketim kültürünün birey hedefli siyasetinin en büyük araçları ise medya ve reklamcıktır. Artık ondan kaçma şansınız yok, hiç ummadığımız anda karşımıza çıkan ve bizde sok yaratan göstergeler, reklam tabeları, televizyon reklamları ya da sosyal medya aracılığı ile sunulan ve amacı önceden tasarlanmış, tüketim arzusunu körüklemek için dizayn edilmiş imajlar, bizi bağımlı hale getirmiş durumdadır. Bireyin kacacak mekanı kalmamış görünüyor.
Bir zamanlar insanın son sığınağı olan sanatta bu yeni dünya düzeninden nasibini alacaktır, almıştır. Sanatta modernizmin evrenselçi değerlerine düzenlenen kasıtlı saldırı sonucu, tüketim nesnesini kutsar duruma gelmiştir, hatta kendisi tüketim nesnesinin öznesi haline gelmiştir. Postmoder kültürün akışkanlığı ve flu görüntüsü, sanatıda muğlaklaştırmış ve sıradanlığı kişiliğine eklemlemiştir.

Kaynakça

  • Adorno. Theador, W. (2009). Kültür Endüstrisi ,Kültür Yönetimi. (N. Ü.-M.-E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arent, H. (2012). Geçmişle Gelecek Arasında. (B. S. Şener, Çev.) İstanbul: İletişirn Yayınlan.
  • Bocock, R. (1997). "Tüketim". Dost Kitabevi Yayınları.Ankara.
  • Baudrillard.Jean. (1995). kötülüğün Şeffaflığı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Baudrillard.J (2000). "Tam Ekran" Çev :Bahadır Gülmez. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul
  • Boudrillard.J. (2010). "sanatın Komplosu" Çev: Elçin Gen, Işık Ergüden. İletişim Yayınları. İstanbul
  • Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard.J.(2015."Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği" Çev: Oğuz Adanır. Doğu Batı Yayınları.Ankara.
  • Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu. (F. K. Nilgün Tutal, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman.Z. (2005). . “Küreselleşme,Toplumsal Sonuçları. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benjamin, W. (2014). Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Eseri.- Pasajlar.Çev Ahmet Cemal. Y.K.Y. İstanbul
  • Çınar, A. (2016). Çokkültürlülük Efsanesi. İstanbul.: Sentez Yayıncılık.
  • Danto, C. A (2010)." Sanatın Sonundan Sonra". Çev. Z, Demirsü, İstanbul, Ayrıntı Yayınları,
  • Eagleton.T(2014). " Tanrı’nın Ölümü ve Kültür". Çev: Selin Dingiloğlu. Yordam Kitap Basın ve Yayın. İstanbul.
  • Eco, U .(1986)."Gülün Adı", çev. Şadan Karadeniz . Can yayınevi, İstanbul
  • Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora', in Rutherford,. London: Lawrence and Wishart.
  • Hall, S. (1992). Modernity and Its Futures. London: Polity Press in association with Blackwell Publishers. Oxford.
  • Hall,S (2012). “The Neoliberal Revolution”. The neoliberal crisis,. Published by Soundings.
  • Harvey, David; Postmodernliğin Durumu, çev. S. Savran, İstanbul: Metis Yayınları, 1997.
  • Huyssen. A (1988)“After The Great Divide Modernism, Mass Culture, Postmodernism. British Library Cataloguing in Publication. London.
  • Kahraman. E.(2008). "Küreselleşmeci Sanat: Güncel Olanın "Dayanılmaz hafifliği' Ya da 'Angaje Öze
  • Kahraman.H.B.(2003). “Kitle Kültürü Kitlelerin Afyonu”Agora Kitaplığı. İstanbul.
  • Karagülle, Ayşegül Elif. B. Ç. (2014, January ). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. Tojdac, 4(1), 1-9.
  • Karakoç, E (2009).S:54). "Medya ve Popüler Kültür" Literatürk Yayınları. Konya
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik- Üçüncü Dünya Gerçeğ. (N. N. Domaniç., Çev.) İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Lasch.C (2018). “The Culture of Narcissism” American Life in an Age of Diminishing Expectations. Norton & Company, Inc, New York,
  • MAY, Rollo (2001).Yaratma Cesareti, Çev. Alper Oysal, İstanbul, Metis Yayınları,
  • Michael Hart, A. N. (2003). İmparatotluk. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Atakan, Nancy, (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Karakalem Yayınevi. İzmir
  • Olivier, B. (2007, Aralık 15). Postmodernity, globalisation, communication and identity. aralık 16, 2024 tarihinde https://journals.co.za/doi/pdf/10.10520/EJC27710 adresinden alındı
  • Papastergiadis .N.( 2010) “Spatial Aesthetics, Art, Place, and the Everyday” Publisher: Institute of Network Cultures, Amsterdam
  • Saehrendt.C, Kitti. Steen T. (20129). “Bunu Ben de Yaparım. Modern Sanat Kullarıma Kılavuzu” Çev: Zehra Aksu Yılmazer. Ayrıntı Yayrnları. İstanbul.
  • Şaylan, G. (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge Yayınları.
  • Tok, N. (2003). Kültür, Kimlik ve Siyaset. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,.
  • Zeka, N. (1994). F. Jameson, J.-F. Lyotard, J. Habermas “Postmodernizm” . İstanbul: kıyı yayınları
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Doğan Akbulut 0000-0001-9310-720X

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 16 Aralık 2024
Kabul Tarihi 23 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Akbulut, D. (2025). POSTMODERNİZM, NEOLİBERALİZM, KÜRESELLEŞME, MELEZLEŞME ve SANAT. Baçini Sanat Dergisi, 3(5), 111-131.