Çocuk gelişimi için önemli olduğu düşünülen resimli çocuk kitaplarının günümüzde gelişen ve değişen teknoloji ile birlikte yapay zekâ ile desteklendiği bilinmektedir. Türkiye’de basılı olarak okuyucu ile buluşturulan yazar Ayşegül Heper’in kaleme aldığı ve Sedef Uzer’ in yapay zekâ desteği ile illüstrasyonlarını oluşturduğu iki kitap satışa sunulmuştur. ‘Yakamoz Gecesi’ ilk kitap, ‘Salyangoz ve Renkli Balonlar’ ikinci kitap olarak basılmıştır. Bu iki kitabın biçimsel incelemesinin yapılması araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu çalışmada yapay zekanın günümüzde geldiği nokta ve resimli çocuk kitaplarında yapay zekâ kullanımına ilişkin detaylara yer verilmiştir. Bu çalışma araştırma yöntemlerinden nitel araştırma üzerinden gerçekleştirilerek; adı geçen kitapların tasarımları biçimsel bağlamda betimsel yorumlanarak incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, ulusal ve uluslararası tezler, dergiler, makaleler ile çeşitli web sitelerinden yararlanılmıştır. Bu araştırmada yapay zekâ desteği ile oluşturulan resimli çocuk kitaplarının görsel bağlamdaki değişimleri incelenerek, gerçekleşen değişimlerin ve gelişimlerin ortaya konması hedeflenmektedir. Yapay zekâ destekli tasarımlar yapılırken, doğru komutlar eşliğinde doğru sonuçlar alındığı izlenmiştir.
It is known that illustrated children's books, which are considered important for child development, are supported by artificial intelligence together with the developing and changing technology today. Two books, written by the author Ayşegül Heper and illustrated by Sedef Uzer with the support of artificial intelligence, have been offered for sale in Turkey. 'Yakamoz Gecesi' was published as the first book, and 'Salyangoz ve Renkli Balonlar' was published as the second book. The main purpose of the research is to conduct a formal review of these two books. This study includes details about the point that artificial intelligence has reached today and the use of artificial intelligence in illustrated children's books. This study was conducted using qualitative research from research methods; the designs of the mentioned books were examined by interpreting them descriptively in a formal context. National and international theses, journals, articles and various websites were used as data collection tools in the research. In this research, it is aimed to examine the visual changes in illustrated children's books created with the support of artificial intelligence and to reveal the changes and developments that have occurred. While making artificial intelligence-supported designs, it has been observed that correct results are obtained with the correct commands.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 5 |