Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MEVLANA CELALEDDİN RUMİ’YE YAZDIKLARI 100 MEKTUBUN TEMATİK İNCELENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 17, 7 - 34, 28.12.2022
https://doi.org/10.53440/bad.1162214

Öz

Bu çalışmada, yükseköğretim (üniversite) öğrencilerinin “Mevlana Celaleddin Rumi’ye Açık Mektup” şeklinde yazdıkları 100 mektup incelenerek, O’nun hakkında neler bilip bilmediklerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Yıldız Teknik Üniversitesi’nde “2021 Bahar” döneminde katılımcı öğrencilerden “Mevlana Celaleddin Rumi’ye Açık Mektup” yazmaları istenmiştir. Çalışma, araştırmacının seçmeli ders verdiği katılımcı öğrencilerin, her fakülteden, her birimden, her sınıf düzeyinde, her branştan, her bölümden, 18-25 yaş aralığında kız ve erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Dört ayrı sınıfta 180 lisans öğrencisinin 160’ı “Mevlana Celaleddin Rumi’ye Açık Mektup” başlığında mektup yazmışlardır. İçlerinden rastgele 100 mektup incelenmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Bu çalışma, üniversitenin neredeyse tamamını içine alan küçük bir nüveyi ve ortalama bir örneklemi teşkil etmektedir. Mektuplarda açıkça görülmektedir ki, kişiler ve mektupların sayısı kadar farklı olmakla birlikte özünde Mevlana Celaleddin Rumi’yi bildikleri ve onu çok sevdikleri ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda; katılımcı öğrencilerin Mevlana Celaleddin Rumi’ye karşı büyük bir saygı ve sevgi besledikleri saptanmıştır. Katılımcıların Mevlana Celaleddin Rumi ile sevgi sözcüğünü birlikte kullandıkları belirlenmiştir. Onun örnek ve model biri olduğu öğrenciler tarafından mektuplarda vurgulanmıştır. Katılımcı öğrencilerin Mevlana Celaleddin Rumi’nin önemli marka şahsiyet olduğu konusunda fikir birliği ettikleri bulgusuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Balcıoğlu, T.H..(1940). Mezhep cereyanları-Hacı Bektâş, Ahmed Said tab’ı, Hilmi Ziya Neşriyâtı, İstanbul. 1940.
  • Barkan, Ö.L.(1942) “Kolonizatör Türk Dervişleri ve Zaviyeler”, Vakıflar Dergisi, Ankara, S.II s. 279-304
  • Can, Ş.(1999). Mevlâna Hayatı Şahsiyeti Fikirleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat AŞ.
  • Cunbur, M.(1978). Mevlâna’nın Sabır Hazinesinden. Mevlâna ve Yaşama Sevinci. (Editör: Feyzi Halıcı). Ankara: Güven Matbaası.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & resaerch design: Choosing among five approaches (Third edition). New York: Sage.
  • Çerçi, A. (2019). Çocuk ve Mektup, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 7(1), 15-24, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Doğan, S.(2013), Mesnevi’den Pedagojik Telkinler, Akıl Fikir Yayınları, İstanbul.
  • Doğan, S. (2020). Koronaya 100 Mektup, İstanbul: Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık.
  • Gölpınarlı, A.(1999). Mevlâna Celaleddin Hayatı, Eserleri, Felsefesi. İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Hidayetoğlu, A.S. (2005). Hazreti Mevlâna Muhammed Celaleddin-i Rumi. Hayatı ve Şahsiyeti. Konya: Damla Ofset.
  • Kabaklı, A. (1976). Mevlâna. İstanbul: Yüksel Matbaası.
  • Kadir, A. (2002). Bugünün Diliyle Mevlâna. İstanbul: Say Yayınları
  • Karaismailoğlu, A. (2002). Mevlâna’nın Hayatı ve Çevresi. Konya’dan Dünya’ya Mevlâna ve Mevlevilik. (Editör: Nuri Şimşekler). İstanbul: FSF Matbaacılık & Reklam Hizmetleri Ltd.Şti.
  • Önder, M. (1994). İnsan Hakları, Hoşgörü ve Mevlâna Sempozyumu. 26-27 Ekim 1994. Konya. TBMM Kültür, Sanat ve Yayın Kurulu Yayınları No:72 Sabuncuoğlu.
  • Köprülü, F.(1984).Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Arısan Mat., V. bs., Ankara.

  • Miles, M. & and Michael, H. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Merriam, S. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulamalar için bir Rehber. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ocak, A.Y.(1996), “Hacı Bektaş-ı Velî”, TDVİA, C.XIV, TDV. Yayınları, Ankara.

  • Özcan, Hüseyin (2012), “Hacı Bektâş Velî’de Hz. Muhammed Algısı”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş-ı Velî Araştırmaları Dergisi, S.62.
 Patton, M. O. (1990). Qualitative evaluation and research methods. designing qualitative studies. Beverly Hills, CA: Sage: 169-186. http://legacy.oise.utoronto.ca/research/fieldcentres/ross/ctl1014/Patton1990.pdf [13.03.2015].
  • Strauss, A. (1987). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Türkiye Ansiklopedisi. 1993. “Azınlıklar” maddesi. c. 1. İstanbul: Kaynaklar Kitaplar Yay.: 303.
  • Yakıt, İ.(1993). Batı Düşüncesi ve Mevlâna. İstanbul: Ötüken Neşriyat
  • Yavuzer, H.(2013).“Hoşgörü Önderi Hünkâr Hacı Bektaş-ı Velî”, Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkisch or Turkic Volume, 8/8 Summer, p. 2225-2237, Ankara.
  • Yeniterzi, E.(2003). Mevlâna’nın Gayrimüslimlerle Diyaloğu. III. Uluslar Arası Mevlâna Kongresi 5-6 Mayıs 2003. Konya: Selçuk Üniversitesi Matbaası.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Doğan 0000-0003-1825-2583

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Doğan, S. (2022). YÜKSEKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MEVLANA CELALEDDİN RUMİ’YE YAZDIKLARI 100 MEKTUBUN TEMATİK İNCELENMESİ. Bingöl Araştırmaları Dergisi(17), 7-34. https://doi.org/10.53440/bad.1162214

17434