Bu çalışma,
sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının
“küresel ısınma ve iklim değişikliği” konusundaki farkındalıklarını belirlemek
amacı ile yapılmıştır. Çalışma, 2016-2017 eğitim-öğretim bahar yarıyılında iki
devlet üniversitesinde sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 270
öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Bu çalışmada nicel araştırma modellerinden
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada, veri toplamak amacıyla Halady ve Rao
(2010) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Dal, Alper, Özdem-Yılmaz,
Öztürk ve Sönmez (2015) gerçekleştirilen İklim Farkındalığı Ölçeği
kullanılmıştır. Elde edilen veriler; ortalama puanlar, standart sapma, frekans
ve yüzde değerleri verilerek incelenmiştir. Çalışmanın bulguları, çalışmaya
katılan öğretmen adaylarının iklim değişikliğinin nedenleri ve etkilerinin,
kişisel girişimlerin öneminin ve davranış değişikliği gerekliliğinin
farkındalıklarının olduğu göstermektedir. Bununla birlikte, sınıf öğretmeni
adaylarının iklim değişikliği ile ilgili sanayi girişimlerinin farkındalığının
diğer boyutlarla karşılaştırıldığında daha düşük düzeyde olduğu görülmüştür (M=2.84).
Öğretmen adaylarının ankette yer alan maddelere verdikleri cevaplar
incelendiğinde, katılımcıların, iklim değişikliğinin etkileri olan buzulların
erimesi, ortalama küresel sıcaklığın artması, gibi pek çok etkinin oldukça
farkında oldukları ve kendi kişisel girimlerinin (güneş enerjili aydınlatmalar
kullanma, gereksiz ışıkları kapatma vb.) öneminin farkında oldukları
görülmüştür. Yine katılımcıların önemli bir kısmının farkındalığı arttırmaya
yönelik sosyal kampanyalar hazırlamak, iklim değişikliğinin etkilerini
azaltmaya yönelik fonlara maddi katkıda bulunmak ve güneş enerjisi kullanmaya
başlamak gibi girişimlere katılmak istediği dolayısıyla davranış
değişikliklerinde bulunma eğilimde oldukları ifade etmişlerdir.
farkındalık küresel ısınma iklim değişikliği sınıf öğretmeni adayları
The current study aimed of this study is to determine classroom teacher candidates’ awareness about
"global warming and climate change". The study was carried out with 270 pre-service primary teachers
enrolling two different state universities in Turkey during 2016-2017 spring semester. In this study, survey
method was used. Climate Awareness Scale which was used for data collection. The data was analyzed by using
mean scores, standard deviation, frequencies and percentages. Results indicated that the awareness of pre-
service primary teachers’ regarding of the reason and impacts of climate change, the importance of individual
initiative as well as the propensity for behavioral change. On the other hand, teacher candidates were less
aware about what the industrial initiatives can do when compared to other dimensions (M=2.84). The results
showed that pre-service primary teachers were quite aware of many effects of climate change, such as the
melting of glaciers and the increase in global heating as well as aware about the individual initiatives (using
solar energy and reducing the use of unnecessary lights).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |