The aim of this study, designed according to traditional and constructivist approaches to teaching applications of scientific achievements, skills development and the scientific process of laboratory performance is to determine the effect. In this study, "Pre-Trial Model finaltest Control Group" is used. Research, Marmara University, Faculty of Education, Science Education Department of freshmen who are studying at the General Chemistry Lab within the course during the study period was conducted. In the experimental group, which will be implemented over a period of general chemistry laboratory courses in total, 10 tests were administered according to the constructivist teaching methods. Control group the same 10 esttraditional (authentication) performed according to the method. Research findings in light of the results obtained from the experimental and control groups did not create a meaningful difference in academic achievement pretest and post test in the experimental group was a significant difference.
Constructivism Chemical Laboratory Scientific Process Skills Laboratory performence.
Bu araştırmanın amacı, geleneksel ve yapılandırmacı yaklaşıma göre tasarlanmış genel kimya
laboratuar öğretim uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısı, bilimsel süreç becerileri ve
laboratuar performanslarına olan etkisini belirleyebilmektir. Bu araştırmada, “Öntest-Sontest Kontrol
Gruplu Deneme Modeli” kullanılmıştır. Araştırma, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi,
Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören 120 birinci sınıf öğrencisi ile Genel Kimya
Laboratuarı-II dersi bünyesinde bir öğrenim dönemi boyunca yürütülmüştür. Deney grubunda bir
dönem boyunca uygulanacak olan Genel Kimya Laboratuarı-II dersinde yer alan toplam 10 deney
yapılandırmacı öğretim metoduna göre uygulanmıştır. Kontrol grubu da aynı 10 deneyi geleneksel
(doğrulama) metoda göre gerçekleştirmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ışığında;
akademik başarı, bilimsel süreç becerileri testi ve laboratuar performanslarına göre deney grubu
lehine anlamlı bir fark oluşmuştur.
Yapılandırmacılık Kimya Laboratuarı Bilimsel İşlem Becerileri Laboratuar performans.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2012 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 6 |