BibTex RIS Kaynak Göster

Pisa 2003 Öğrenci Anketine Göre 15 Yaş Grubu Öğrencilerinin Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 6, 67 - 90, 01.02.2012

Öz

Araştırmanın amacı PISA 2003 öğrenci anketini kullanarak 15 yaş grubu öğrencilerinin tutumlarının incelenmesidir. Bu araştırmanın modeli nicel yöntemlerden tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini ülkemizde bulunan yedi coğrafi bölgenin her birinden seçilen birer tane il ve bu illerden seçilen 5 farklı okul türünde eğitim-öğretim gören 1227 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak PISA 2003 matematik kısmında uygulanan öğrencilerin matematik öğrenmeyle ilgili olarak kendilerine ilişkin görüşleri ve öğrenme ortamı tercihleriyle ilgili görüşleri hakkında bilgi toplamaya yarayacak öğrenci anketi kullanılmıştır. Veriler değerlendirildikten sonra öğrencilerin anket maddelerini cevaplama frekansları ve grafikleri elde edilerek yorumlanmıştır. Anket maddelerinden elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin genel anlamda matematiğe ilgi duyup matematikten zevk aldıkları, matematikte elde edilecek dış ödülleri düşünerek matematik dersini önemli buldukları, matematik dersinde ezberleme ve tekrar stratejileri, bilgilerini geliştirme ve zenginleştirme stratejileri ve denetim stratejilerinin hepsini öğrenme stratejisi olarak tercih ettikleri, öğrenme ortamı tercihi olarak ise hem yarışmacı öğrenme ortamını hem de dayanışmacı öğrenme ortamını tercih ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin büyük çoğunluğunda okula karşı olumlu bir tutum olduğu ve matematikte kendilerini yeterli gördüklerini ifade ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin göz ardı edilemeyecek bir oranının matematikte kaygı veya sıkıntı duyduklarını ifade ettikleri görülmektedir. Çalışmada öğrencilerin göz ardı edilemeyecek bir oranının matematik derslerinde sınıftaki disiplinin yeterli olmadığı görüşünde oldukları ve matematik öğrenimlerinde öğretmenlerinden istedikleri destekleri aldıkları düşüncesine sahip oldukları görülmüştür.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2009). Öz-Yeterlik, Motivasyon ve PISA 2003 Matematik Okuryazarlığı Üzerine Uluslar Arası Bir Karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Akyıldız, M. (2009). PIRLS 2001 Testinin Yapı Geçerliliğinin Ülkelerarası Karşılaştırılması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 18-47.
  • Akyüz, G. ve Pala, N.M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online, 9 (2), 668-678.
  • Barış, F. (2009). TIMSS-R ve TIMSS-2007 Sınavlarının Öğrenci Başarısını Yordayan Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, M. (2008). The Impact of School and Student Related Factors on Scientific Literacy Skills in the Programme for International Student Assessment- PISA 2006. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Demir, E. (2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) Bilişsel Alan Testlerinde Yer Alan Soru Tiplerine Göre Türkiye’de Öğrenci Başarıları. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, İ., Kılıç, S. and Ünal, H. (2010). Effects of Students’ and Schools’ Characteristics on Mathematics Achievement: Findings from PISA 2006. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3099-3103.
  • Doğan, N. ve Barış, F. (2010). Tutum, Değer ve Öz-yeterlik Değişkenlerinin TIMSS- 1999 ve TIMSS- 2007 Sınavlarında Öğrencilerin Matematik Başarılarını Yordama Düzeyleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1 (1), 44-50.
  • Duru-Bellat, M. and Suchaut, B. (2005). Organisation and Context, Efficiency and Equity of Educational Systems: What PISA Tells Us. European Educational Research Journal, 4(3), 181-194.
  • Heitmann, L. A. (2006). Implementing the New York State Learning Standards in Mathematics: Professional Development, Instructional Leadership, and Student Learning. Ph. D. Thesis, Fordham University, New York.
  • İş Güzel, Ç. (2006). A Cross- Cultural Comparison of the Impact of Human and Physical Resource Allocations on Students’ Mathematical Literacy Skills in the Programme for International Student Assessment (PISA) 2003. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İş, Ç. (2003). A Cross-Cultural Comparison of Factors Affecting Mathematical Literacy of Students in Programme for International Student Assessment (PISA). Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lydia Liu, O. and Wilson, M. (2009). Gender Differences and Similarities in PISA 2003 Mathematics: A Comparison between the United States and Hong Kong. International Journal of Testing, 9 (1), 20-40.
  • Martins, L. and Vegia P. (2010). Do Inequalities in Parents’ Education Play an Important Role in PISA Students’ Mathematics Achievement Test Score Disparities?. Economics of Education Review, 29, 1016-1033.
  • McGaw, B. (27-30 June 2004). Australian Mathematics Learning in an International Context. Paper presented at MERGA 27, the Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Mathematics Education for the Third Millennium: Towards 2010, Townsville.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. (2005). PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Rapor. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?tur=&lisetur=&ders=&sira=&sinif=&sayfa=2 adresinden 8 Temmuz 2011’de alınmıştır. Programı. Web:
  • Reyes, I. B. (2009). School Matters: Perspectives on Differences in Student Achievement in Mexico. Ph. D. Thesis, Stanford University, California.
  • Ross, S. (2008). Motivation Correlates of Academic Achievement: Exploring How Motivation Influences Academic Achievement in the PISA 2003 Dataset. Ph. D. Thesis, University of Victoria, Canada.
  • Satıcı, K. (2008). Pisa 2003 Sonuçlarına Göre Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörler: Türkiye ve Hong Kong-Çin. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Schwab, C. J. (2007). What can We Learn from PISA? Investigating PISA’s Approach to Scientific Literacy. Ph. D. Thesis, University of California, Berkley.
  • Şahinkayası, Y. (2008). A Cross-Cultural Comparison and Modeling of Information and Communication Technologies Aspects Affecting Mathematical and Problem Solving Literacy and Perceptions of Policy Makers. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Ünal, H. and Demir, İ. (2009). Divergent Thinking and Mathematics Achievement in Turkey: Findings from the Programme for International Student Achievement (PISA 2003). Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1767-1770.
  • Wood, B. (2007). The Impact of Students’ Skills in Self-Regulated Learning on Mathematics Literacy and Problem Solving Scales as Measured by PISA 2003: A Comparison of the United States and Finland. Ph. D. Thesis, California State University, Long Beach.
  • Xie, Y. (2005). Three Studies of Person by Item Interactions in International Assessments of Educational Achievement. Ph. D. Thesis, University of California, Berkeley.
  • Yıldırım, H. H. ve Yıldırım, S. (2009). TIMSS Anketinin Matematik Dersleriyle İlgili Sorularında Öğrencilerin Tutarsız Cevapları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 226-237.
  • Ziya, E. (2008). Uluslararası Öğrenci Başarı Değerlendirme Programına (PISA 2006) Göre Türkiye’deki Öğrencilerin Matematik Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Examination of Attitudes of the Students Aged 15 In Terms of Pisa 2003 Student Questionnaire

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 6, 67 - 90, 01.02.2012

Öz

The purpose of this study is to analyze the attitudes of the 15-year-old students in terms of PISA student questionnaire The research model of this study is the survey model in the quantitive models. This research sample is composed of 1227 students who receive formal education in five different types of schools of various cities, each of which was selected from each of 7 geographical regions in our country. Student questionnaires which will help collect data about their point of view on learning math and their environment preferences has been administered in mathematical area in PISA in 2003 as a means of data collection. After the evaluation of the data, frequencies and graphics of the students’ answering the questionnaire items have been obtained and interpreted. According to the results obtained from the items of the questionnaire, it has been shown that students are interested in mathematics in general sense and they enjoy it, that they find mathematic important thinking about the external rewards, that they prefer all the memorizing and repetition strategies, strategies about improving and enriching their knowledge and discipline strategies as learning strategies and that , as for the learning environment, they prefer both the competitive and cooperative environments. The majority of the students have been seen to have positive attitudes towards school and to have self-sufficiency in mathematics. The study has shown that an unignorable majority of the students have anxiety and difficulty in mathematics. In the study, it has been revealed that an unignorable majority of the students are in the opinion that the discipline in mathematics classes is not sufficient and they think that they have the support that they desire from their teachers in their learning mathematics.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2009). Öz-Yeterlik, Motivasyon ve PISA 2003 Matematik Okuryazarlığı Üzerine Uluslar Arası Bir Karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Akyıldız, M. (2009). PIRLS 2001 Testinin Yapı Geçerliliğinin Ülkelerarası Karşılaştırılması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 18-47.
  • Akyüz, G. ve Pala, N.M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online, 9 (2), 668-678.
  • Barış, F. (2009). TIMSS-R ve TIMSS-2007 Sınavlarının Öğrenci Başarısını Yordayan Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, M. (2008). The Impact of School and Student Related Factors on Scientific Literacy Skills in the Programme for International Student Assessment- PISA 2006. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Demir, E. (2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) Bilişsel Alan Testlerinde Yer Alan Soru Tiplerine Göre Türkiye’de Öğrenci Başarıları. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, İ., Kılıç, S. and Ünal, H. (2010). Effects of Students’ and Schools’ Characteristics on Mathematics Achievement: Findings from PISA 2006. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3099-3103.
  • Doğan, N. ve Barış, F. (2010). Tutum, Değer ve Öz-yeterlik Değişkenlerinin TIMSS- 1999 ve TIMSS- 2007 Sınavlarında Öğrencilerin Matematik Başarılarını Yordama Düzeyleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1 (1), 44-50.
  • Duru-Bellat, M. and Suchaut, B. (2005). Organisation and Context, Efficiency and Equity of Educational Systems: What PISA Tells Us. European Educational Research Journal, 4(3), 181-194.
  • Heitmann, L. A. (2006). Implementing the New York State Learning Standards in Mathematics: Professional Development, Instructional Leadership, and Student Learning. Ph. D. Thesis, Fordham University, New York.
  • İş Güzel, Ç. (2006). A Cross- Cultural Comparison of the Impact of Human and Physical Resource Allocations on Students’ Mathematical Literacy Skills in the Programme for International Student Assessment (PISA) 2003. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İş, Ç. (2003). A Cross-Cultural Comparison of Factors Affecting Mathematical Literacy of Students in Programme for International Student Assessment (PISA). Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lydia Liu, O. and Wilson, M. (2009). Gender Differences and Similarities in PISA 2003 Mathematics: A Comparison between the United States and Hong Kong. International Journal of Testing, 9 (1), 20-40.
  • Martins, L. and Vegia P. (2010). Do Inequalities in Parents’ Education Play an Important Role in PISA Students’ Mathematics Achievement Test Score Disparities?. Economics of Education Review, 29, 1016-1033.
  • McGaw, B. (27-30 June 2004). Australian Mathematics Learning in an International Context. Paper presented at MERGA 27, the Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Mathematics Education for the Third Millennium: Towards 2010, Townsville.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. (2005). PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Rapor. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?tur=&lisetur=&ders=&sira=&sinif=&sayfa=2 adresinden 8 Temmuz 2011’de alınmıştır. Programı. Web:
  • Reyes, I. B. (2009). School Matters: Perspectives on Differences in Student Achievement in Mexico. Ph. D. Thesis, Stanford University, California.
  • Ross, S. (2008). Motivation Correlates of Academic Achievement: Exploring How Motivation Influences Academic Achievement in the PISA 2003 Dataset. Ph. D. Thesis, University of Victoria, Canada.
  • Satıcı, K. (2008). Pisa 2003 Sonuçlarına Göre Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörler: Türkiye ve Hong Kong-Çin. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Schwab, C. J. (2007). What can We Learn from PISA? Investigating PISA’s Approach to Scientific Literacy. Ph. D. Thesis, University of California, Berkley.
  • Şahinkayası, Y. (2008). A Cross-Cultural Comparison and Modeling of Information and Communication Technologies Aspects Affecting Mathematical and Problem Solving Literacy and Perceptions of Policy Makers. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Ünal, H. and Demir, İ. (2009). Divergent Thinking and Mathematics Achievement in Turkey: Findings from the Programme for International Student Achievement (PISA 2003). Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1767-1770.
  • Wood, B. (2007). The Impact of Students’ Skills in Self-Regulated Learning on Mathematics Literacy and Problem Solving Scales as Measured by PISA 2003: A Comparison of the United States and Finland. Ph. D. Thesis, California State University, Long Beach.
  • Xie, Y. (2005). Three Studies of Person by Item Interactions in International Assessments of Educational Achievement. Ph. D. Thesis, University of California, Berkeley.
  • Yıldırım, H. H. ve Yıldırım, S. (2009). TIMSS Anketinin Matematik Dersleriyle İlgili Sorularında Öğrencilerin Tutarsız Cevapları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 226-237.
  • Ziya, E. (2008). Uluslararası Öğrenci Başarı Değerlendirme Programına (PISA 2006) Göre Türkiye’deki Öğrencilerin Matematik Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Azapağasi İlbağı Bu kişi benim

Levent Akgün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2012
Gönderilme Tarihi 6 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA İlbağı, E. A., & Akgün, L. (2012). Pisa 2003 Öğrenci Anketine Göre 15 Yaş Grubu Öğrencilerinin Tutumlarının İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 67-90.