Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ege Bölgesindeki Meslek Yüksekokulları Öğrencileri ile Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim ile İlgili Görüşlerinin Sayısal Değerlendirilmesi ve Karşılaştırılması

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 1433 - 1466, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1394408

Öz

Bu çalışmada Ege Bölgesinde bulunan Meslek Yüksekokulları öğrencileri ile bu öğrencilere eğitim veren öğretim elemanlarına uygulanan anket vasıtasıyla uzaktan eğitim süreci, SPSS 29.00 programı çıktıları kullanılarak, açık uçlu sorularda yapılan yorumlar dikkate alınarak ve anketlerdeki sorulara verilen yanıtlar karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin ve öğretim elemanlarının demografik özellikleri ile ölçek arasında ilişki olup olmadığı, süreçte yapıldığı düşünülen hatalar ve katkılar, yorumlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar, iki örneklem grubunun fikir birliği ve fikir ayrılığı yaşadığı noktalar hem veri analizleri hem de karşılaştırmalara dayalı olarak ortaya konulmuştur.
3580 toplam katılımcının yer aldığı araştırmada öğrencilerin okudukları sınıf ile ölçek arasında güçlü ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanırken, cinsiyet, yaş gibi belirttikleri demografik özellikleri içeren değişkenler ile ölçek arasında anlamlı ancak zayıf düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğretim elemanlarının cinsiyet, yaş, unvan gibi demografik özellikleri ile ölçek arasında herhangi bir ilişkiye rastlanmamış, belirtmiş oldukları değişken bilgilerinin yanıtlar üzerinde etkili olmadığı anlaşılmıştır.
Katılımcılara anket sonunda yöneltilen açık uçlu sorularda belirtilen görüşler belirli başlıklarda toplanarak yorumlanmış ve karşılaştırılmış, bundan sonraki çalışmalarda yol gösterici olarak ayrıca değerlendirilmiştir. Buna göre; katılımcı öğrencilerin yüzde 30’u uzaktan eğitim şeklinde eğitim görmek istemediklerini, katılımcı öğretim elemanlarının yüzde 21’i eğitimin yüz yüze olmasının gerekliliğini belirtmişlerdir. Her iki grupta, zamanı daha verimli kullandıklarını ve bunun süreklilik sağladığı, öğrencilere daha fazla ders çalışma süresi gerekliliği, eğiticilere de daha fazla iş yükü getirdiği, derslerin teorik ve sosyal içeriklerinin uzaktan eğitim yolu ile verilebileceği, sürecin başarılı bir şekilde işletildiği, kolaylıkla geri bildirim alabildikleri konularında fikir birliğinde oldukları gözlenmiştir. Ancak, tekrarlı izlemenin fayda sağladığı, yüz yüze eğitime göre daha etkili olacağı, tüm derslerin uzaktan yürütülebileceği, uzaktan eğitim ile hiçbir şey öğrenemedikleri ve öğretemedikleri, sınavların yüz yüze olmasının gerekliliği ve güvenilirliği konularında vermiş oldukları yanıtlarda değer farklılıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Ali, F. D. A. (2021), The Students’ Perception on the Implementation of Online Distance Learning Among the Foundation Students of Universiti Selangor, Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, III, 3: 177-184.
  • Allen, I. E. ve Seaman, J. (2017), Digital Learning Compass: Distance Education Enrollment Report: 2017, Babson Survey Research Group, https://onlinelearningsurvey.com/reports/digtiallearningcompassenrollment2017.pdf
  • Almaghaslah D., & Alsayari, A. (2020), The e-Effects of the 2019 Novel Coronavirus Disease (COVID-19) Outbreak on Academic Staff Members: A Case Study of a Pharmacy School in Saudi Arabia, Risk Management and Healthcare Policy, 13: 795-802.
  • ALPAR Reha; (2013), Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Yöntemler, Detay Yayıncılık Dördüncü baskı.
  • Attri, A. K. (2012), Distance Education: Problems and Solutions, International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, I,4: 42-58.
  • Aydemir, M. (2018), Uzaktan Eğitim Program, Ders ve Materyal Tasarımı, Ankara: Eğitim Yayınevi Bertiz, Y., Kırmacı, Ö., Aslan, B., Acil Durum Uzaktan Öğretim Sürecinde Bir Üniversite Profili, Trakya Eğitim Dergisi, XIII, 1: 620-635
  • Bozkurt, A., & Uçar, H. (2018). E-Öğrenme ve e-Sınavlar: Çevrimiçi Ölçme Değerlendirme Süreçlerinde Kimlik Doğrulama Yöntemlerine İlişkin Öğrenen Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV, 2: 745-755.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012), Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • De Paepe, L., Zhu, C., & DePryck, K. (2018), Drop-out, Retention, Satisfaction and Attainment of Online Learners of Dutch in Adult Education, International Journal on e-Learning, XVII, 3: 303-323.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilim, Teknoloji ve Mühendislik Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülay Gümüş 0000-0002-0581-325X

Özlem Karaca Akkan

Başak Gürsoy

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2023
Kabul Tarihi 21 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüş, T., Karaca Akkan, Ö., & Gürsoy, B. (2023). Ege Bölgesindeki Meslek Yüksekokulları Öğrencileri ile Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim ile İlgili Görüşlerinin Sayısal Değerlendirilmesi ve Karşılaştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1433-1466. https://doi.org/10.51460/baebd.1394408