Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Pygmalion Algısı ile Akademik Özyeterlilik Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 650 - 661
https://doi.org/10.51460/baebd.1552326

Öz

Bu çalışmada öğrencilerin pygmalion algıları ile akademik öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin ve elde edilen verilerin demografik özelliklerle ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Kesitsel tipte gerçekleştirilen bu araştırma Ağrı ilinde öğrenim görmekte olan 414 ön lisans öğrencisi üzerinde uygulanmıştır. Bu çalışmada bireylerin demografik özelliklerini belirlemeye yönelik demografik bilgi formunun yanı sıra, Akademik Öz yeterlik Ölçeği ve Pygmalion Algısı Düzeyi Ölçekleri kullanılmıştır. Veriler SPSS 24 İstatistiksel Veri Analiz Programında analiz edilmiştir. Verileri değerlendirmek için normal dağılıma uygunluk testi, t-testi, Anova, korelasyon analizi testleri kullanılmıştır. Araştırmada pygmalion algısı düzeyinin öğrencilerin sınıf düzeyi, not ortalaması ve bölümü isteyerek seçip seçmeme durumlarına göre değişiklik gösterdiği tespit edilmiştir. Akademik öz yeterlilik düzeyi ise öğrencilerin sınıf düzeyi ve not ortalamaları değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. Pygmalion algısı düzeyi ile akademik öz yeterlilik düzeyi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrenciler eğitmenlerinin kendilerinden daha yüksek başarı düzeyi beklenildiğini düşündüklerinde bu düşünce davranışlara yansımakta ve öğrenciler başarılı olmak için daha fazla emek göstermektedir.

Kaynakça

  • Aydın, Ö., ve Ok, A. (2022). A Systematic Review on Teacher’s Expectations and Classroom Behaviors. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 14(1), 247-274. https://doi.org/10.31704/ijocis.2022.011
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman.
  • Bayram, Ü. (2014). Turizm sektörü yönetici ve isgörenleri arasında pygmalion etkisi: otel işletmelerinde bir uygulama [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Britner, S. L., ve Pajares, F. (2006). Sources of science self-efficacy of middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 43, 485-499.
  • Çiftçi, K., ve Özdemir, M. (2023). Pygmalion Ölçeği’nin (PÖ) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 272-299. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023.-1194957.
  • Dincer, B., ve Karafil, A. Y. (2023). Bisiklet Sporcularında Pygmalion Etkisi ile Spora Özgü Öz Yeterlik İlişkisinin İncelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-10.
  • Duran, Ş., ve Ercan, S. (2020). Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik İnançları ve Akademik Özyeterlilik Algılarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi (8), 364-382. https://doi.org/10.21733/ibad.731199
  • Eden, D. (1984). Self-Fulfilling prophecy as a management tool: Harnessing Pygmalion. Academy of Management Review, 9(1), 64–73. https://doi.org/10.5465/amr.1984.4277938
  • Eden, D. (1988). Pygmalion, goal setting, and expectancy: Compatible ways to boost productivity. Academy of Management Review, 13(4), 639–652. https://doi.org/10.5465/amr.1988.4307530
  • Eden, D. (2000). Implanting pygmalion leadership style through workshop training: seven field experiments. Leadership Quarterly, 11(2), 171-210.
  • Friedrich, A, Flunger, B, Nagengast, B, Jonkmann, K, ve Trautwein, U. (2015). Pygmalion effects in the classroom: Teacher expectancy effects on students' math achievement. Contemporary Educational Psychology, 41, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.10.006
  • George, D, ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Hair, J.F, W.C, Babin, B.J, ve Anderson, R.E. (2013). Multivariate Data Analysis. Pearson Education Limited.
  • Hollenstein, L, Rubie-Davies, C. M, ve Brühwiler, C. (2024). Teacher expectations and their relations with primary school students’ achievement, self-concept, and anxiety in mathematics. Social Psychology of Education: An International Journal, 27(2), 567–586. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09856-1
  • Jahan, F, ve Mehrafzoon, D. (2019). Effectiveness of Pygmalion Effect-based Education of Teachers on the Students’ Self-efficacy and Academic Engagement. Iranian Journal of Learning and Memory, 1(4), 17-22. https://doi.org/10.22034/iepa.2019.89167
  • Kaplan, M, ve Güngörmüş, Z. (2022). Academic procrastination behavior in nursing students: the role of academic motivation, academic self-efficacy and academic attributional style. Anatolian Journal of Health Research, 3(2), 53-59. https://doi.org/10.29228/anatoljhr.57730
  • Karacabey, M. F. (2021). Pygmalion etkisi. N. Cemaloğlu Ed, Sendromların eğitim ve yönetime yansımaları (3. Baskı, s. 227-242) içinde. Pegem Akademi.
  • Kanat, S. (2018). Grafik Tasarım Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Genel ve Akademik Öz-yeterlik Algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1):790-818, http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.87
  • Loftus, P. (1995). The Pygmalion effect. Industrial and Commercial Training, 27 (4), 17–20.
  • Orhan, U., Mendi, Y., ve İldeniz, S. (2020). Pygmalion Etkisinde Yeni Temalar: K.K.T.C. Turizm Sektöründe Bir Nitel İçerik Analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 123-137.
  • Rosenthal, R. ve SL Jacobson, L. (1966). Teachers' expectancies: Determinates of pupils' IQ gains. Psychological Reports, 19, 115-¬118.
  • Schunk, D. (2011). Öğrenme teorilerine eğitimsel bir bakış. Ankara: Nobel.
  • Shashank, K. (2016). Pygmalion effect a manager's introspection. Notion Press.
  • Tabachnick, B., ve Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston, MA: Pearson Education Inc.
  • Talmaç, N., Uruç Öztürk, E., ve Bülbül, A. (2023). Pandemi Döneminde Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde Yaşayan Bireylerin Aşı Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(39), 990-1002. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1202012
  • Urgancı, S., ve Gürgan, U. (2019). Gençlerde Karar Verme Becerileri ile Akademik Öz-Yeterlik Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 243-262.
  • Uruç Öztürk, E., Bülbül, A., ve Talmaç, N. (2023). Aşı Okuryazarlığı ve Aşı Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(4), 315-322. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1314495
  • Wang, Y, ve Lin, L. (2014). Pygmalion Effect on Junior English Teaching. Advances in Language and Literary Studies, 5(6), 18-23. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.5n.6p.18
  • Yıldız, Z.F. (2018). Pygmalion Etkisi ve Öz Yeterlilik İlişkisi: İnsan Kaynakları Yöneticileri Örneği. IV. Internatıonal Caucasus-Central Asıa Foreıgn Trade and Logıstıcs Congress, Aydın.
  • Yılmaz, M., Gürçay, D., ve Ekici, G. (2007). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 253-259.
  • Zimmerman, B. J., ve Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research, 23(4), 614-628.

The Relationship Between Vocational School Students' Perception of Pygmalion and Academic Self-efficacy Levels

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 650 - 661
https://doi.org/10.51460/baebd.1552326

Öz

Kaynakça

  • Aydın, Ö., ve Ok, A. (2022). A Systematic Review on Teacher’s Expectations and Classroom Behaviors. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 14(1), 247-274. https://doi.org/10.31704/ijocis.2022.011
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman.
  • Bayram, Ü. (2014). Turizm sektörü yönetici ve isgörenleri arasında pygmalion etkisi: otel işletmelerinde bir uygulama [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Britner, S. L., ve Pajares, F. (2006). Sources of science self-efficacy of middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 43, 485-499.
  • Çiftçi, K., ve Özdemir, M. (2023). Pygmalion Ölçeği’nin (PÖ) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 272-299. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023.-1194957.
  • Dincer, B., ve Karafil, A. Y. (2023). Bisiklet Sporcularında Pygmalion Etkisi ile Spora Özgü Öz Yeterlik İlişkisinin İncelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-10.
  • Duran, Ş., ve Ercan, S. (2020). Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik İnançları ve Akademik Özyeterlilik Algılarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi (8), 364-382. https://doi.org/10.21733/ibad.731199
  • Eden, D. (1984). Self-Fulfilling prophecy as a management tool: Harnessing Pygmalion. Academy of Management Review, 9(1), 64–73. https://doi.org/10.5465/amr.1984.4277938
  • Eden, D. (1988). Pygmalion, goal setting, and expectancy: Compatible ways to boost productivity. Academy of Management Review, 13(4), 639–652. https://doi.org/10.5465/amr.1988.4307530
  • Eden, D. (2000). Implanting pygmalion leadership style through workshop training: seven field experiments. Leadership Quarterly, 11(2), 171-210.
  • Friedrich, A, Flunger, B, Nagengast, B, Jonkmann, K, ve Trautwein, U. (2015). Pygmalion effects in the classroom: Teacher expectancy effects on students' math achievement. Contemporary Educational Psychology, 41, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.10.006
  • George, D, ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Hair, J.F, W.C, Babin, B.J, ve Anderson, R.E. (2013). Multivariate Data Analysis. Pearson Education Limited.
  • Hollenstein, L, Rubie-Davies, C. M, ve Brühwiler, C. (2024). Teacher expectations and their relations with primary school students’ achievement, self-concept, and anxiety in mathematics. Social Psychology of Education: An International Journal, 27(2), 567–586. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09856-1
  • Jahan, F, ve Mehrafzoon, D. (2019). Effectiveness of Pygmalion Effect-based Education of Teachers on the Students’ Self-efficacy and Academic Engagement. Iranian Journal of Learning and Memory, 1(4), 17-22. https://doi.org/10.22034/iepa.2019.89167
  • Kaplan, M, ve Güngörmüş, Z. (2022). Academic procrastination behavior in nursing students: the role of academic motivation, academic self-efficacy and academic attributional style. Anatolian Journal of Health Research, 3(2), 53-59. https://doi.org/10.29228/anatoljhr.57730
  • Karacabey, M. F. (2021). Pygmalion etkisi. N. Cemaloğlu Ed, Sendromların eğitim ve yönetime yansımaları (3. Baskı, s. 227-242) içinde. Pegem Akademi.
  • Kanat, S. (2018). Grafik Tasarım Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Genel ve Akademik Öz-yeterlik Algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1):790-818, http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.87
  • Loftus, P. (1995). The Pygmalion effect. Industrial and Commercial Training, 27 (4), 17–20.
  • Orhan, U., Mendi, Y., ve İldeniz, S. (2020). Pygmalion Etkisinde Yeni Temalar: K.K.T.C. Turizm Sektöründe Bir Nitel İçerik Analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 123-137.
  • Rosenthal, R. ve SL Jacobson, L. (1966). Teachers' expectancies: Determinates of pupils' IQ gains. Psychological Reports, 19, 115-¬118.
  • Schunk, D. (2011). Öğrenme teorilerine eğitimsel bir bakış. Ankara: Nobel.
  • Shashank, K. (2016). Pygmalion effect a manager's introspection. Notion Press.
  • Tabachnick, B., ve Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston, MA: Pearson Education Inc.
  • Talmaç, N., Uruç Öztürk, E., ve Bülbül, A. (2023). Pandemi Döneminde Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde Yaşayan Bireylerin Aşı Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(39), 990-1002. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1202012
  • Urgancı, S., ve Gürgan, U. (2019). Gençlerde Karar Verme Becerileri ile Akademik Öz-Yeterlik Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 243-262.
  • Uruç Öztürk, E., Bülbül, A., ve Talmaç, N. (2023). Aşı Okuryazarlığı ve Aşı Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(4), 315-322. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1314495
  • Wang, Y, ve Lin, L. (2014). Pygmalion Effect on Junior English Teaching. Advances in Language and Literary Studies, 5(6), 18-23. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.5n.6p.18
  • Yıldız, Z.F. (2018). Pygmalion Etkisi ve Öz Yeterlilik İlişkisi: İnsan Kaynakları Yöneticileri Örneği. IV. Internatıonal Caucasus-Central Asıa Foreıgn Trade and Logıstıcs Congress, Aydın.
  • Yılmaz, M., Gürçay, D., ve Ekici, G. (2007). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 253-259.
  • Zimmerman, B. J., ve Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research, 23(4), 614-628.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Uruç Öztürk 0000-0001-6652-7807

Nurşen Talmaç 0000-0003-0845-865X

Erken Görünüm Tarihi 28 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2024
Kabul Tarihi 15 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uruç Öztürk, E., & Talmaç, N. (2025). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Pygmalion Algısı ile Akademik Özyeterlilik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 650-661. https://doi.org/10.51460/baebd.1552326