Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MINORITIES THAT CANNOT BE MARGINALIZED IN THE “GÜZ SANCISI” NOVEL

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 35 - 55, 30.06.2020

Öz

In these lands, which have hosted many ethnic groups throughout Turkish history, groups living outside the Turks are defined by the concept of "minority". In the period of the Ottoman State, which has a multi-identity structure in particular, the concept of minority was not related to ethnicity, but religious belief, that is, as a Muslim and non-Muslim, non-Muslims did not encounter any negative attitudes, and did not feel like other. However, the political events in the last period of the Ottoman State caused a change in the concept of minority; only Greek, Armenian and Jewish people started to be seen as ethnic groups that make up minorities. While the positioning of the minority people as "other" emerged with this process, it continued after the proclamation of the Republic. This separation in Turkish history, on the other hand, has manifested in literature, in particular, in novels, and has allowed the publication of many works addressing the minority people. One of those works is Yılmaz Karakoyunlu's novel "Güz Sancısı".
The novel, which was written in 1992, has a very large character staff. The author reveals a distinct class distinction in his novel, which includes people from the minority as well as the Turks. This distinction is that minorities perform ordinary professions and in poverty; The Turks are classified as senior managers, their relatives and rich people. The author's portrayal of minority heroes as ordinary and negative is the result of his own perspective. However, with the difference in class resulting from this point of view and approach, minorities are expected to be marginalized by abstraction from the society throughout the novel, while the equivalence of the said difference in public is limited. So much so that the public helps, supports and tries to live in a certain solidarity and order regardless of any ethnic identity or belief. In this study, it will be tried to reveal the contradiction in the "Güz Sancısı" novel.

Kaynakça

  • AYTÜR, Ünal (1977), Henry James ve Roman Sanatı, Ankara: DTCF Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (1995), Kötülüğün Şeffaflığı, Emel Abora, Işık Ergüden (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BELGE, Murat (2011), Tarihten Güncelliğe, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ÇETİŞLİ, İsmail (2016), Metin Tahlillerine Giriş 2, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • EAGLETON, Terry (2015), Edebiyat Nasıl Okunur, Elif Ersavcı (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FORSTER, Edward Morgan (1985), Roman Sanatı, Ünal Aytür (Çev.), İstanbul: Adam Yayınları.
  • GÜNDÜZ, Osman (2011), "Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı", Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, (s. 399-544), Ankara: Grafiker Yayınları.
  • KABAKLI, Ahmet (2008), Türk Edebiyatı, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KAPTAN, Eyüp (2002), Lozan Konferansı’nda Azınlıklar Sorunu, İstanbul: Harp Akademileri Yayınları.
  • KARAKOYUNLU, Yılmaz (2009), Güz Sancısı, İstanbul: Doğan Kitap.
  • NECATİGİL, Behçet (2004), Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • OKUTAN, M. Çağatay (2004), Tek Parti Döneminde Azınlık Politikaları, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • ORAN, Baskın (2002), Türk Dış Politikası, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ORAN, Baskın (2004), Türkiye’de Azınlıklar: Kavramlar, Lozan, İç Mevzuat, İçtihat, Uygulama, İstanbul: TESEV Yayınları.
  • STEVİCK, Philip (1988), Roman Teorisi, Sevim Kantarcıoğlu. (Çev.), Ankara: GÜ Yayınları.
  • Türkçe Sözlük (1998), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan (1999), Etnik Sosyoloji, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • YALMAN, Ahmed Emin (1970), Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim, İstanbul: Rey Yayınları.

GÜZ SANCISI ROMANINDA ÖTEKİLEŞTİRİLEMEYEN AZINLIKLAR

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 35 - 55, 30.06.2020

Öz

Türk tarihi boyunca pek çok etnik gruba ev sahipliği yapmış olan bu topraklarda, Türkler dışında yaşayan gruplar, "azınlık" kavramı ile tanımlanmıştır. Bilhassa çok kimlikli bir yapıya sahip olan Osmanlı Devleti döneminde azınlık kavramı, etnik aidiyet bakımından değil dinî inanca bağlı, yani Müslüman ve gayrimüslim olarak yer alırken gayrimüslimler herhangi bir menfi tutum ile karşılaşmamış, kendisini "öteki" gibi hissetmemiştir. Lakin Osmanlı Devleti'nin son döneminde yaşanan siyasi olaylar, azınlık kavramında değişikliğe sebep olmuş; yalnızca Rum, Ermeni ve Yahudi halk, azınlıkları oluşturan etnik gruplar olarak görülmeye başlanmıştır. Azınlık halkın 'öteki' olarak konumlandırılması bu süreç ile ortaya çıkarken Cumhuriyet'in ilanından sonra da devam etmiştir. Türk tarihinde yaşanan bu ayrışma ise toplumun aynası olan edebiyata, özelde romana tezahür etmiş, azınlık halkı ele alan pek çok eserin neşredilmesine imkân sağlamıştır. O eserlerden biri de Yılmaz Karakoyunlu'nun Güz Sancısı adlı romanıdır.
1992 yılında kaleme alınan romanın oldukça geniş bir şahıs kadrosu bulunmaktadır. Yazar, Türkler kadar azınlık halktan olan kişilere de yer verdiği romanında, belirgin bir sınıfsal ayrım ortaya koymaktadır. Bu ayrım, azınlıkların sıradan meslekleri icra etmeleri ve düşkün kimseler olmaları; Türklerin ise üst düzey yönetici, onların yakınları ve zengin kimseler olarak tasnif edilmeleri şeklindedir. Yazarın azınlık kahramanları sıradan ve menfi bir hâl üzere tasvir etmesi, kendi bakış açısının neticesidir. Lakin bu bakış açısı ve yaklaşım neticesinde ortaya çıkan sınıf farklılığı ile roman boyunca azınlıkların toplumdan soyutlanarak ötekileştirilmesi beklenirken halkın bu farklılığı pek de önemsemediği görülür. Öyle ki halk, herhangi bir etnik kimlik yahut inanç ayırt etmeksizin birbirine yardım etmekte, destek olmakta, belirli bir dayanışma ve düzen içerisinde yaşamaya çalışmaktadır. Bu çalışmada Güz Sancısı romanında var olan söz konusu çelişki ortaya konulmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • AYTÜR, Ünal (1977), Henry James ve Roman Sanatı, Ankara: DTCF Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (1995), Kötülüğün Şeffaflığı, Emel Abora, Işık Ergüden (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BELGE, Murat (2011), Tarihten Güncelliğe, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ÇETİŞLİ, İsmail (2016), Metin Tahlillerine Giriş 2, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • EAGLETON, Terry (2015), Edebiyat Nasıl Okunur, Elif Ersavcı (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FORSTER, Edward Morgan (1985), Roman Sanatı, Ünal Aytür (Çev.), İstanbul: Adam Yayınları.
  • GÜNDÜZ, Osman (2011), "Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı", Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, (s. 399-544), Ankara: Grafiker Yayınları.
  • KABAKLI, Ahmet (2008), Türk Edebiyatı, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KAPTAN, Eyüp (2002), Lozan Konferansı’nda Azınlıklar Sorunu, İstanbul: Harp Akademileri Yayınları.
  • KARAKOYUNLU, Yılmaz (2009), Güz Sancısı, İstanbul: Doğan Kitap.
  • NECATİGİL, Behçet (2004), Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • OKUTAN, M. Çağatay (2004), Tek Parti Döneminde Azınlık Politikaları, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • ORAN, Baskın (2002), Türk Dış Politikası, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ORAN, Baskın (2004), Türkiye’de Azınlıklar: Kavramlar, Lozan, İç Mevzuat, İçtihat, Uygulama, İstanbul: TESEV Yayınları.
  • STEVİCK, Philip (1988), Roman Teorisi, Sevim Kantarcıoğlu. (Çev.), Ankara: GÜ Yayınları.
  • Türkçe Sözlük (1998), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan (1999), Etnik Sosyoloji, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • YALMAN, Ahmed Emin (1970), Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim, İstanbul: Rey Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Ulutürk Sakarya 0000-0002-5755-5053

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ulutürk Sakarya, Y. (2020). GÜZ SANCISI ROMANINDA ÖTEKİLEŞTİRİLEMEYEN AZINLIKLAR. Balkanistik Dil Ve Edebiyat Dergisi, 2(1), 35-55.

24422

Balkanistik Dil ve Edebiyat Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.