Yevgeny Ivanovich Zamyatin’s 1913 novella A Godforsaken Hole is a text that deeply explores the concepts of gender, masculinity, and militarism. Zamyatin’s work reveals how male and female roles are shaped in society, particularly within a military garrison, and how they are internalized in a patriarchal structure. Through grotesque character portrayals and critique of military institutions, the author provides significant insights into how patriarchal society restricts and distorts individuals' gender identities. The effects of military hierarchy and militarism on individuals are questioned, alongside the examination of how masculinity and femininity are firmly constructed within social structures. The shaping of male identities based on militarist values such as war, power, and hierarchy is contrasted with the confinement of female identities to passive, obedient, and domestic roles. In this study, gender and constructions of masculinity and femininity are examined through a text-focused critical analysis method, highlighting the interaction between the literary text and its sociopolitical context. Within this framework, the current relevance of literature-society relations, in line with perspectives on gender and militarism, is questioned by exploring how these themes have historically and culturally developed in Russian literature. The work demonstrates how literature can serve as a tool for critiquing gender representations in society. Thus, Zamyatin’s work not only holds literary value but also offers a significant critique of social structures and gender norms, contributing to the literature. By helping us understand the impacts of gender and militarism on individuals, it reveals the formative power of gender roles and social structures on personal identities.
Yevgeni İvanoviç Zamyatin’in 1913 tarihli Dünyanın Bir Ucunda (На куличках) adlı uzun öyküsü, toplumsal cinsiyet, erkeklik ve militarizm olgularını derinlemesine ele alan bir metin olarak dikkat çeker. Zamyatin’in eseri, erkeklik ve kadınlık rollerinin toplumda nasıl biçimlendiğini, özellikle bir askerî garnizonda, ataerkil bir yapı içinde nasıl içselleştirildiğini ortaya koymaktadır. Yazarın grotesk karakter tasvirleri ve askerî kurum eleştirisi üzerinden, ataerkil toplumun bireylerin cinsiyet kimliklerini nasıl sınırladığı ve çarpıttığına dair önemli bulgular elde edilmiştir. Askerî hiyerarşinin ve militarizmin bireyler üzerindeki etkisi ile erkeklik ve kadınlık olgularının toplumsal yapılar içinde nasıl yerleşik bir şekilde inşa edildiği sorgulanmakta, erkek kimliklerinin savaş, güç ve hiyerarşi gibi militarist değerlere dayanarak şekillendirilmesi ile kadın kimliklerinin edilgen, itaatkâr ve ev içi rollerle sınırlandırılması arasındaki farklar vurgulanmaktadır. Bu çalışmada, toplumsal cinsiyet, kadın-erkeklik inşası metin odaklı eleştirel analiz yöntemi ile incelenmiş, edebi metnin sosyopolitik bağlamla etkileşimi ortaya konulmuştur. Bu bağlamda, söz konusu toplumsal cinsiyet ve militarizm perspektifleriyle uyumlu bir biçimde edebiyat-toplum ilişkisinin güncelliği, Rus edebiyatında bu temaların tarihsel ve kültürel bağlamda nasıl şekillendiğini sorgulanmıştır. Eser, edebiyatın toplumsal cinsiyet temsillerinin eleştirisi için bir araç olarak nasıl kullanılabileceğini gösterir. Bu bağlamda, Zamyatin’in eseri, yalnızca edebî bir değer taşımakla kalmaz, aynı zamanda toplumsal yapılar ve cinsiyet normlarına dair önemli bir eleştiri sunar ve literatüre katkıda bulunur. Toplumsal cinsiyet ve militarizmin bireyler üzerindeki etkilerini anlamamıza yardımcı olarak cinsiyet rolleri ve toplumsal yapıların bireysel kimlikler üzerindeki şekillendirici gücünü ortaya koyar.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Rus Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |