Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 3, 719 - 741, 17.10.2019
https://doi.org/10.11616/basbed.v19i49542.564241

Öz

Bu
çalışmanın amacı, cevaplayıcıların demografik özellikleri ile olumlu ve olumsuz
ağızdan ağıza yapılan şikâyetler ve şikâyet
sonrası oluşan müşteri tatmini arasında farklılıklar olup olmadığını ve şikâyetleri ele alış şekillerini öğrenmektir. Çalışmaya katılan
cevaplayıcıların demografik özellikleri ve şikâyet süreci ile ilgili bilgilerini
öğrenmek için frekans analizi yapılmıştır. Ölçek maddelerinin geçerlilik
ve güvenilirliği bulunmuş ve faktör analizi ile analiz edilmiştir. Demografik
değişkenlere ve şikâyet nedenlere göre farklılık gösterme durumu ise Mann
Whitney ve Kruskal Wallis testleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, cevaplayıcıların
çoğunluğunun fiyatların yüksek olmasından şikâyetçi olduğu ortaya çıkmıştır. Cevaplayıcıların
çoğunluğu, işletmede yaşadığı şikâyetlerini çevresine olumsuz ağızdan ağıza şikâyet
yoluyla ortalama 10 ve üstü kişiye anlattığı görülmektedir. Son olarak cevaplayıcıların
demografik özellikleri ve şikâyet nedenleri ile olumlu ve olumsuz ağızdan ağıza
yapılan şikâyetler arasında istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Anderson, E. W. (1998). Customer Satisfaction and Word of Mouth. Journal of Service Research, 1(1), 5–17.
  • Barış, G. (2008). Kusursuz Müşteri Memnuniyeti İçin Şikâyet Yönetimi. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Barlow, J. ve Moller, C. (2009). Her Şikâyet Bir Armağandır. (Çev. G. Bilgili). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Bell, S. J. Mengüç, B. ve Stefani, S. L. (2004). When Customers Disappoint: A Model of Relational Internal Marketing and Customer Complaints. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(2), 112–126.
  • Brouard, F. ve Larivet, S. (2010). Essay of Clarifications and Definitions of the Related Concepts of Social Enterprise, Social Entrepreneur and Social Entrepreneurship. Handbook of Research on Social Entrepreneurship, 18(7), 537–551.
  • Coombs, T. W. ve Holladay, S. J. (2007). The Negative Communication Dynamic: Exploring the Impact of Stakeholder Affect on Behavioral Intentions. Journal of Communication Management, 11(4), 300–312.
  • Davidow, M. (2003). Organizational Responses to Customer Complaints: What Works and What Doesn’t. Journal of Service Research, 5(3), 225–250.
  • Davidow, M. ve Dacin, P. A. (1997). Understanding and Influencing Consumer Complaint Behavior: İmproving Organizational Complaint Management. NA-Advances in Consumer Research, 24, 450–456.
  • Day, R. L. ve Landon, E. L. J. (1976). Collectıng Comprehensıve Consumer Compliant Data by Survey Research. Advances in Consumer Research, 3(1), 263–268.
  • Eşkinat, A. (2009). Müşterinin Elde Tutulmasında Şikâyet Yönetiminin Önemi ve Hizmet Sektörüne İlişkin Bir Uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökdeniz, İ., Bozacı, İ. ve Karakaya, E. (2011). Şikâyet Yönetim Süreci Sonrası Memnuniyeti Etkileyen Faktörler Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 173–185.
  • Goyette, I., Ricard, L., Bergeron, J. ve Marticotte, F. (2010). E‐WOM Scale: Word-of-Mouth Measurement Scale for E‐Services Context. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne Des Sciences de l’Administration, 27(1), 5–23.
  • Halstead, D. (2002). Negative Word Of Mouth: Substitute for or Supplement to Consumer Complaints? Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 15(1).
  • Harrison-Walker, J. L. (2001). E-Complaining: A Content Analysis of an Internet Complaint Forum. Journal of Services Marketing, 15(5), 397–412.
  • Heung, V. C. ve Lam, T. (2003). Customer Complaint Behaviour Towards Hotel Restaurant Services. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(5), 283–289.
  • Karaca, Y. (2010). Ağızdan Ağıza Pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karaoğlu, H. (2010). Ağızdan Ağıza İletişimin Tüketici Satın Alma Kararları Üzerine Etkisi ve Borusan Telekom Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kozak, M. (2006). Turizm Sektöründe Tüketicilerin Şikâyetlerini Bildirme Eğilimleri ve Çözümüne Yönelik Bireysel Önerileri Üzerine Bir Alan Araştırması. Muğla: Muğla Üniversitesi Yayınları.
  • Kutluk, A. ve Avcıkurt, C. (2014). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Müşterilerin Satın Alma Karar Süreçlerine Etkisi ve Bir Uygulama: İstanbul Seyahat Acenteleri Örneği. Journal of International Social Research, 7(29), 613–622.
  • Lapré, M. A. ve Tsikriktsis, N. (2006). Organizational Learning Curves for Customer Dissatisfaction: Heterogeneity across Airlines. Management Science, 52(3), 352–366.
  • Manickas, P. A. ve Shea, L. J. (1997). Hotel Complaint Behavior and Resolution: A Content Analysis. Journal of Travel Research, 36(2), 68–73.
  • Molinari, L. K., Abratt, R. ve Dion, P. (2008). Satisfaction, Quality and Value and Effects on Repurchase and Positive Word-of-Mouth Behavioral Intentions in A B2B Services Context. Journal of Services Marketing, 22(5), 363–373.
  • Naylor, G. ve Kleiser, S. B. (2000). Negative Versus Positive Word-of-Mouth: An Exception to the Rule. Journal of Consumer Satisfaction Dissatisfaction and Complaining Behavior, 13, 26–36.
  • Ngai, E. W., Heung, V. C., Wong, Y. H. ve Chan, F. K. (2007). Consumer Complaint Behavior of Asians and Non- Asians about Hotel Services: An Empirical Analysis. European Journal of Marketing, 41(11/12), 1375–1391.
  • Olcay, A. ve Sürme, M. (2014). Otel İşletmelerinde Müşteri Şikâyetlerini Belirlemeye Yönelik Ampirik Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(5), 836–855.
  • Phau, I. ve Sari, R. P. (2004). Engaging in Complaint Behavior: An Indonesian Perspective. Marketing Intelligence & Planning, 22(4), 407–426.
  • Solvang, B. K. (2008). Customer Protest: Exit, Voice or Negative Word-of-Mouth. International Journal of Business Science and Applied Management, 3(1), 1–19.
  • Strauss, J. ve Hill, D. J. (2001). Consumer Complaints by E-Mail: An Exploratory Investigation of Corporate Responses and Customer Reactions. Journal of Interactive Marketing, 15(1), 63–73.
  • Sujithamrak, S. ve Lam, T. (2005). Relationship between Customer Complaint Behavior and Demographic Characteristics: A Study of Hotel Restaurants’ Patrons. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 10(3), 289–307.
  • Varinli, İ. ve Çatı, K. (2010). Güncel Pazarlama Yaklaşımlarından Seçmeler. Ankara: Detay Yayınları.
  • Weun, S., Beatty, S. E. ve Jones, M. A. (2004). The Impact of Service Failure Severity on Service Recovery Evaluations Andpost-Recovery Relationships. Journal of Services Marketing, 18(2), 133–146.
  • Zeelenberg, M. ve Pieters, R. (1999). Comparing Service Delivery to what Might Have Been Behavioral Responses to Regret and Disappointment. Journal of Service Research, 2(1), 86–97.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hülya Er 0000-0002-3715-2433

Ruziye Cop Bu kişi benim 0000-0002-2053-2157

Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Er, H., & Cop, R. (2019). OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 719-741. https://doi.org/10.11616/basbed.v19i49542.564241
AMA Er H, Cop R. OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA. ASBİ. Ekim 2019;19(3):719-741. doi:10.11616/basbed.v19i49542.564241
Chicago Er, Hülya, ve Ruziye Cop. “OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19, sy. 3 (Ekim 2019): 719-41. https://doi.org/10.11616/basbed.v19i49542.564241.
EndNote Er H, Cop R (01 Ekim 2019) OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19 3 719–741.
IEEE H. Er ve R. Cop, “OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA”, ASBİ, c. 19, sy. 3, ss. 719–741, 2019, doi: 10.11616/basbed.v19i49542.564241.
ISNAD Er, Hülya - Cop, Ruziye. “OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19/3 (Ekim 2019), 719-741. https://doi.org/10.11616/basbed.v19i49542.564241.
JAMA Er H, Cop R. OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA. ASBİ. 2019;19:719–741.
MLA Er, Hülya ve Ruziye Cop. “OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 19, sy. 3, 2019, ss. 719-41, doi:10.11616/basbed.v19i49542.564241.
Vancouver Er H, Cop R. OLUMLU VE OLUMSUZ AĞIZDAN AĞIZA YAPILAN MÜŞTERİ ŞİKÂYETLERİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE UYGULAMA. ASBİ. 2019;19(3):719-41.

   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr