Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

'Arzu Tramvayı' Oyununun Semboller Üzerinden İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 58 - 75, 21.12.2023

Öz

Sembollerin pek çok edebi metinde yaygın olarak kullanıldığı bilinmektedir. Edebi metin türlerinden biri olan tiyatro metinlerinde de sembol kullanımına sıkça rastlanır. Tiyatro metinleri başta olmak üzere edebi metinlerin çok katmanlı yapılarının anlaşılabilmesi ve yorumlanabilmesi için metinlerde kullanılan sembollerin anlaşılması ve yorumlanması gerekmektedir. Bu doğrultuda, bu çalışmada Tennessee Williams'ın Arzu Tramvayı (A Streetcar Named Desire) isimli oyununu semboller üzerinden inceleyerek okuyucuya sunmak amaçlanmıştır. Sembolik inceleme kapsamında oyunun ana karakterlerinin sembolize ettikleri kavramlar açıklanmış, oyundaki mekanların sembolik anlamları üzerinde durulmuş ve oyunda kullanılan renkler üzerinden renk sembolizmi incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akçakaya, N. (2018). Renk sembollerine dair sosyolojik bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 39, s. 373-388.
  • Alnamer, A. S. M. (2022). Mitch: The forgotten hero of T. Williams’s a streetcar named desire. Journal of Language and Linguistic Studies, 18(1), s. 160-165.
  • Ayaydın, A. (2012). Evrensel dil ve semboller dünyası: görsel sanatlar. New World Sciences Academy, 7(3), s. 258-268.
  • Bak, J. S. (2013). Tennessee Williams: A literary life. New York: Palgrave Macmillan.
  • Burke, K. (1989). On Symbols and Society. Chicago: University of Chicago Press.
  • Çebi, M. S. (2008). Sembolik/retoriksel bir eylem olarak Dil’in anlam inşasındaki aracılık işlevi. Selçuk İletişim, 5(2), s. 183-198.
  • Demirel, Ş. (2012). Sembol, sembolik dil ve bu bağlamda Mesnevi’nin ilk 18 beytindeki sembolik unsurlar. Turkish Studies, 7(3), s. 915-947.
  • Duyvenbode, R. V. (2001). Darkness made visible: Miscegenation, masquerade and the signified racial other in Tennessee Williams' "Baby Doll" and "A Streetcar Named Desire". Journal of American Studies, 35(2), s. 203-215.
  • Geçen, S. (2016). Ülkü Tamer şiirlerinde labirent bir mekân olarak kent. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), s. 257-280.
  • Hooti, N. (2011). Quest for identity in Tennessee Williams “The Streetcar Named Desire”. Studies in Literature and Language, 2(3), s. 18-29.
  • Kılıç, S. (1995). İslam’da Sembolik Dil. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Kolin, P. C. (1998). Tennessee Williams: A guide to research and performance. New York: Greenwood Press.
  • O'Connor, J. (1997). Dramatizing dementia: Madness in the plays of Tennessee Williams. Texas: Popular Press.
  • Sakaoğlu, F. (2013). Tiyatro metnine yönelik eleştiri kuramları. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Santaella, L. (2003). What is a symbol. S.E.E.D. (Semiotics, Evolution, Energy, and Development), 3(3), s. 54-60.
  • Thompson, J. J. (2002). Tennessee Williams’ Plays: Memory, Myth and Symbol. New York: Peter Lang.
  • Uluç, T. (2006). İbn Arabî’de mistik sembolizm. Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 7(16), s. 151-190.
  • Yalom, I. D. (2022). Nietzsche Ağladığında. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yeter, G. B. (2018). Edebiyatta sembol dili ve Orhan Kemal’in “İki Buçuk” adlı hikâyesinde sembol dilinin kullanımı. Rumeli Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, s. 21-32.
  • Yıldırım, A. (2006). Renk Simgeciliği ve Şeyh Galib’in üç rengi. Millî Folklor, 18(72), s. 129-140.
  • Yılmaz, E. B. (2011). Hikâye ve romanlarda sembol dilinin görüntüleri üzerine bir değerlendirme. Bilig 56, s. 45-56.
  • Yu, H. (2014). A cross-cultural analysis of symbolic meanings of color. Chang Gung Journal of Humanities and Social Sciences, 7(1), s. 49-74.
  • Zhao, Y. (2016). An analysis of the characters in a streetcar named desire. 4th International Conference on Management Science, Education Technology, Arts, Social Science and Economics 2016, s. 464-467. Atlantis Press.
  • Williams, T. (1997). Arzu Tramvayı. çev.: Halit Çakır. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Suzuki, Y. (2009). A Streetcar Named Desire: Two Southern Belles, Blanche and Stella. Vol.44, No:2. https://www.semanticscholar.org/author/%E9%88%B4%E6%9C%A8-%E5%96%9C%E7%BE%8E/2259440271 Erişim Tarihi: 09.10.2023
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tiyatro Kuramı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Görkem Genç 0009-0003-3016-3169

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Genç, G. (2023). ’Arzu Tramvayı’ Oyununun Semboller Üzerinden İncelenmesi. BAU ART Sanat Dergisi, 1(1), 58-75.