The Prophet encouraged the transmission of his own words with the following words: “let those who hear tell those who don't hear”, “May Allah illuminate the face of the person who hears a word from us and memorizes it well until he conveys it to someone else”. So the hadiths which are the Sunnah data of the Prophet, It has been transferred from the Prophet to the Companions, from the Companions to the Followers and layer by layer to other generations. The Companions received some hadiths by hearing them, as seen in the expressions سمعنا - سمعت "we heard - I heard". This type of hadith receiving was later called sema' because of learning by hearing. Sometimes the Companions would come to the Prophet, ask some questions, and the Prophet would answer these questions. This type of knowledge was later accepted as an example and evidence for qira’ah. Because the Companion asks, as in the recitation of the hadith aspirant, The Prophet also answers the question - just like the hadith listens to the narration and corrects it if there is a place that needs to be corrected. Sometimes the Prophet would give the written copy to the Companions and give them some duties. The Prophet's giving of a written text was later accepted as evidence for the munavele method. Thus, hadiths were transmitted through in eight different basic ways such as sema', qira’ah/arz, listening to someone else while reciting to the teacher, munavele with ijaza, ijaza without munavele, munavele without ijaza, mukataba, i'lam, testament, vicade in the first three centuries. The hadiths were transmitted through by the best quality hadith learning and teaching ways such as the way of sema‘ or qira’ah which minimizes mistakes, In cases where sema' and qira'ah are not possible, It is also transmitted through other ways to learn hadith such as munavele, ijaza, mukataba, i'lam, testament and vicade. In this study, we tried to examine the contents, types and problems of hadith transmission through munavele with new findings.
Hadith Munavele Hadith Learning and Teaching Narrative Words.
Hz. Peygamber hadisleri hakkında “… işitenler işitmeyenlere iletsin”, “Allah c.c., bizden bir söz işitip onu başkasına ulaştırana kadar güzelce ezberleyenin yüzünü nurlandırsın…” diyerek hadis naklini teşvik etmiştir. Böylece Hz. Peygamber’in sünnet verileri olan hadisler, Hz. Peygamber’den sahâbeye, sahâbeden tâbiîne ve tabaka tabaka diğer nesillere nakledilmiştir. Sahâbe, bazı hadisleri سمعنا – سمعت “işittik – işittim” ifadelerinde görüldüğü gibi bizzat işiterek almıştır. Bu hadis alma türü daha sonra, işitmeyle öğrenmekten dolayı semâ‘ diye adlandırılmıştır. Bazen sahâbe Hz. Peygamber’e gelir, bazı sorular yöneltir, Hz. Peygamber de bu sorulara cevap verirdi. Bu tür bilgi edinme de daha sonra kıraat için örnek ve delil kabul edilmiştir. Çünkü sahâbî -hadis tâlibinin kıraat etmesinde olduğu gibi- sormakta, Hz. Peygamber de -muhaddisin rivâyeti dinleyip düzeltilmesi gereken yer varsa düzeltmesi gibi- soruya cevap vermektedir. Bazen de Hz. Peygamber yazılı nüshayı sahâbîlere verir ve onlara birtakım görevler verirdi. Hz. Peygamber’in yazılı metin vermesi de daha sonra münâvele yöntemine delil kabul edilmiştir. İşte böylece hadisler ilk üç asırda, semâ‘, kıraat/arz, başkasını hocaya kıraat ederken dinleme, icâzetli münâvele, münâvelesiz icâzet, icâzetsiz münâvele, mükâtebe, i‘lâm, vasiyet ve vicâde gibi farklı temel sekiz yolla nakledilmiştir. Hadisler hataları en asgarî düzeye indiren semâ‘ veya kıraat yolu gibi en üstün hadis öğrenme ve öğretme yollarıyla nakledildiği gibi semâ‘ ve kıraatin mümkün olmadığı durumlarda münâvele, icâzet, mükâtebe, i‘lâm, vasiyet ve vicâde gibi diğer hadis öğrenme yollarıyla da nakledilmiştir. Biz bu çalışmada yeni bulgularla münâvele yoluyla hadis naklinin mahiyetini, çeşitlerini ve problemlerini irdelemeye çalıştık.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 16 |