Ortaçağ İslam coğrafyasının en gelişmiş şehirlerinden birisi olan Belh, ilmi ve kültürel açıdan büyük gelişmelere sahne olmuştur. Selçuklu şehirlerinin oluşumunda İslami karakterler her zaman ön planda olmasından dolayı bu şehirler İslami anlamda bir ilim merkezi haline gelmiştir. Belh Nizamiye Medresesi, büyük bir bilim merkezi olmuş ve burada yetişen âlimler, İslam dünyasında derin izler bırakmıştır. Bu âlimler, tıp, felsefe, hadis, fıkıh, tefsir, mantık ve matematik gibi alanlarda derin bilgiye sahipti. Öne çıkan isimler arasında Nâsır-ı Husrev, Bahaüddin Veled, Ebû Ali Vahşî el-Belhî ve Reşîdüddîn Vatvât gibi önemli şahsiyetler yer almaktadır. Belh'in bilim ve kültür merkezi olarak önemi, sadece o dönemin değil, sonraki asırlarda da devam etmiştir. Bu çalışma da Belh’li ve Belh Nizamiye medreselerinde eğitim alan âlimlerin ilmi ve kültürel hayata etkisinin ortaya konması amaçlanmaktadır. Bu çerçevede birinci elden kaynak ve araştırma eserleri ışığında konuyla ilgili kaynaklar toparlanarak ilgili içerikler analiz edilip Belh’te yetişen âlimler tespit edilmiştir.
Belh ilmi ve kültürel hayat ortaçağ alimler nizamiye medresesi
Belh, one of the most developed cities in the medieval Islamic world, has been the scene of significant intellectual and cultural developments. Due to the Islamic character always being at the forefront in the formation of Seljuk cities, these cities became centers of Islamic learning. The Belh Nizamiyyah Madrasa became a major scientific center, and the scholars trained there left a profound mark on the Islamic world. These scholars possessed deep knowledge in various fields such as medicine, philosophy, hadith, jurisprudence, tafsir, logic, and mathematics. Notable figures among them include Nasir-i Khusraw, Baha' al-Din Walad, Abu Ali Wahshi al-Balkhi, and Rashid al-Din Vatvat. The importance of Belh as a center of science and culture continued not only in that era but also in the following centuries. This study aims to reveal the impact of the scholars trained in Belh and the Belh Nizamiyyah madrasas on intellectual and cultural life. In this context, primary sources and research works have been collected and analyzed, and scholars trained in Belh have been identified.
belh ıntellectuel and culturel life medieval scholars nizamiyyah Madrasas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Tarihi ve Medeniyeti |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 1 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 16 |