The success of the transportation infrastructure in the cities is directly proportional to the location and quality of the intersections, which are the intersections of the roads. In this study, a centrality analysis has been carried out in order to determine the efficiency and importance of the intersection points according to the current signalization plans, taking into account the number of vehicles passing through the roads connected to the intersection points per unit time. The data used consists of signaling and vehicle counting data of 40 intersections belonging to the city of Malatya and 158 roads feeding these intersections. The data used belongs to the year 2019. In the signalization system, the average number of vehicles entered into the intersections during 1 green second was calculated. The data of the city were transformed into a graph structure in accordance with the transportation network. Eigenvector centrality and pagerank centrality algorithms have been applied on this weighted graph. The importance of the intersection points and the load cases have been determined separately for both algorithms. The results obtained with the determination of the load status and importance of the intersection points will be an important decision support system in processes such as changes in signalization plans, distribution of loads at intersection points and reduction of vehicle density on busy roads. The study was done in R programming language.
SIGNALIZATION Eigenvector Centrality Pagerank Centrality Graph
Kentlerdeki ulaşım alt yapısının başarısı, yolların kesişim noktaları olan kavşak noktalarının konumu ve kalitesi ile doğru orantılıdır. Bu çalışmada birim zamanda kavşak noktalarına bağlı yollardan geçen araç sayıları dikkate alınarak, kavşak noktalarının mevcut sinyalizasyon planlarına göre verimliliği ve öneminin belirlenmesi için merkezlilik analizi yapılmıştır. Kullanılan veri Malatya kentine ait 40 kavşak ve bu kavşakları besleyen 158 yola ait sinyalizasyon ve araç sayım verilerinden oluşmaktadır. Kullanılan veri 2019 senesine aittir. Sinyalizasyon sisteminde 1 yeşil saniyesi süresince kavşaklara ortalama kaç araç girdiği hesaplanmıştır. Kente ait veriler ulaşım ağına uygun olarak graf yapısına dönüştürüldü. Bu ağırlıklandırılmış graf üzerinde eigenvector centrality ile pagerank centrality algoritmaları uygulanmıştır. Kavşak noktalarının önemi ve yük durumları her iki algoritma için ayrı ayrı tespit edilmiştir. Kavşak noktalarının yük durumu ve öneminin tespiti ile ortaya çıkan sonuçlar sinyalizasyon planlarında değişiklikler, kavşak noktalarındaki yüklerin dağıtılması ve yoğun yollara ait araç yoğunluklarının azaltılması gibi süreçlerde önemli bir karar destek sistemi olacaktır. Çalışma R programlama dilinde yapılmıştır.
Sinyalizasyon Çizge Özvektör Merkezlilik Sayfa Değeri Merkezlilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgisayar Yazılımı, Yazılım Testi, Doğrulama ve Validasyon |
Bölüm | PAPERS |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
The Creative Commons Attribution 4.0 International License is applied to all research papers published by JCS and
a Digital Object Identifier (DOI) is assigned for each published paper.