Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Developing Attitude Scale about Teaching Visual Arts Course: The Study of Validity and Reliability

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 24, 683 - 692, 29.12.2017

Öz

This study has been carried out with the purpose of developing an assessment instrument, which enables a valid and reliable assessment of visual arts teacher candidates’ attitude towards visual arts course. 458 visual arts teacher candidates, enrolled in four different universities in the North-eastern region of Turkey in the academic year of 2016-2017, have participated in the study. In the study, expert opinions have been asked with the purpose of determining the scope and prospect validity of the scale. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) have been carried out in order to determine the factor structure of the scale. Cronbach Alpha internal consistency value has been checked in the reliability analysis of the scale. The value of reliability of the whole scale has been calculated as .70. It has been seen that the calculated validity and reliability coefficients are within reasonable boundaries. The results obtained from material analysis show that items in the scale are all distinguishing. Looking at these results, it can be stated that attitude scale about teaching visual arts course is an assessment instrument producing valid and reliable results and that it can be used with the purpose of assessing the attitudes of teacher candidates.

Kaynakça

  • Aytekin, C. A. (2008). Resim-iş eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin anasanat atölye tercihleri iletemel tasarım dersine yönelik tutum, algı vebeklentileri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Buyurgan, S., & Buyugan, U. (2012). Nitelikli Bir Sanat Eğitimi Nasıl Olmalıdır? S. Buyurgan, & U. Buyugan içinde, Sanat Eğitimi ve Öğretimi (s. 4-9). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Buyurgan, S., & Buyurgan, U. (2012). Sanat Eğitimi. S. buyurgan, & U. Buyurgan içinde, Sanat Eğitimi ve Öğretimi (s. 2-3). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Eight Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Kaplan, A., Öztürk, M., & Ferahoğlu, N. S. (2015). A mixed method of the research attitudes towards mathematics and visual arts courses by correlation. International Journal of Innovation and Learning, 17(4), 529–539.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik analizi. Ş.Kalaycı (Ed.) SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri(4.Baskı) içinde (403-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Özsoy, V. (2015). Sanatın Tanımı. V. Özsoy içinde, Görsel Sanatlar Eğitimi (s. 10-12). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, D., Peker, A., & Gökdaş, Y. (2017). Üstün Zekalı Öğrencilerin Gözüyle Görsel Sanatlar Dersi; Bayburt Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü , 115-127.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma (1 b.). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Tan, A. (2006). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin resim-iş dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkiler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Görsel Sanatlar Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 24, 683 - 692, 29.12.2017

Öz

Bu çalışma görsel sanatlar dersi öğretmen adaylarının görsel sanatlar dersine yönelik tutumlarını geçerli ve güvenilir olarak ölçmeye olanak tanıyan bir ölçme aracı geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya 2016-2017 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin kuzey doğusundaki dört farklı üniversitede öğrenim gören 458 görsel sanatlar öğretmeni adayı katılmıştır. Çalışmada ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliliği için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Ölçeğin faktör yapısını belirlemek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)  ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizinde Cronbach Alpha iç tutarlık değerine bakılmıştır. Ölçeğin bütününe ait güvenirlik değeri .70 olarak hesaplanmıştır. Hesaplanan geçerlilik ve güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer aldığı belirlenmiştir. Madde analizinden elde edilen sonuçlar, ölçekte yer alan maddelerin tamamının ayırt edici olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlara dayanarak görsel sanatlar öğretimine yönelik tutum ölçeğinin geçerli ve güvenilir sonuçlar üreten ölçme aracı olduğu ve öğretmen adaylarının tutumlarını ölçmek amacıyla kullanılabileceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Aytekin, C. A. (2008). Resim-iş eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin anasanat atölye tercihleri iletemel tasarım dersine yönelik tutum, algı vebeklentileri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Buyurgan, S., & Buyugan, U. (2012). Nitelikli Bir Sanat Eğitimi Nasıl Olmalıdır? S. Buyurgan, & U. Buyugan içinde, Sanat Eğitimi ve Öğretimi (s. 4-9). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Buyurgan, S., & Buyurgan, U. (2012). Sanat Eğitimi. S. buyurgan, & U. Buyurgan içinde, Sanat Eğitimi ve Öğretimi (s. 2-3). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Eight Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Kaplan, A., Öztürk, M., & Ferahoğlu, N. S. (2015). A mixed method of the research attitudes towards mathematics and visual arts courses by correlation. International Journal of Innovation and Learning, 17(4), 529–539.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik analizi. Ş.Kalaycı (Ed.) SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri(4.Baskı) içinde (403-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Özsoy, V. (2015). Sanatın Tanımı. V. Özsoy içinde, Görsel Sanatlar Eğitimi (s. 10-12). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, D., Peker, A., & Gökdaş, Y. (2017). Üstün Zekalı Öğrencilerin Gözüyle Görsel Sanatlar Dersi; Bayburt Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü , 115-127.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma (1 b.). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Tan, A. (2006). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin resim-iş dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkiler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yakup Gökdaş

Derya Öztürk

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2017
Kabul Tarihi 22 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Gökdaş, Y., & Öztürk, D. (2017). Görsel Sanatlar Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 683-692.