Türkçeyi çok boyutlu olarak öğrenmeye yönelik hedeflenen kazanımlara ulaşılmasında kullanılan başlıca materyal metinlerdir. Bu nedenle metin seçimi, metne hazırlık, metin aracılığıyla temel dil becerilerinin geliştirilmesi gibi aşamalar metin işleme sürecinin temel unsurlarını oluşturmaktadır. Araştırmada, devlet okullarında görev yapan ve lisansüstü eğitim alan Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinden hareketle metin işleme sürecinde karşılaşılan sorunların ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu yedi farklı ilde görev yapan on dört Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi çerçevesinde gerçekleştirilen araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre lisansüstü eğitim alan Türkçe öğretmenlerinin metin işleme sürecinde en sık karşılaştıkları sorunlar, Türkçe ders kitabındaki metinlerin ve çalışma etkinliklerinin niteliğine yöneliktir. Katılımcıların görüşlerine dayalı olarak ulaşılan sonuçlar şöyle sıralanabilir: Metinlerin seviyeye uygun olmaması ve kazanımlara alt yapı oluşturamaması, etkinliklerin birbirinin tekrarı olması, Türk edebiyatının birikiminden yeterince faydalanılmaması, yeterli miktarda ve üstün nitelikli görsellere yer verilmemesi, kitapların hazırlanmasında yerel özelliklerin dikkate alınmaması, dinleme/izleme ve konuşma becerisiyle ilgili işlevsel etkinliklere yer verilmemesi ve bu becerilerin ölçülüp değerlendirilmesine yönelik eksiklikler. Araştırmanın sonuçlarından hareketle metin işleme sürecinin uygulama boyutuna yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 7 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 17 Sayı: 36 |