Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNE GÖRE METİN İŞLEME SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR

Yıl 2022, Cilt: 17 Sayı: 36, 1398 - 1425, 31.12.2022
https://doi.org/10.35675/befdergi.1161718

Öz

Türkçeyi çok boyutlu olarak öğrenmeye yönelik hedeflenen kazanımlara ulaşılmasında kullanılan başlıca materyal metinlerdir. Bu nedenle metin seçimi, metne hazırlık, metin aracılığıyla temel dil becerilerinin geliştirilmesi gibi aşamalar metin işleme sürecinin temel unsurlarını oluşturmaktadır. Araştırmada, devlet okullarında görev yapan ve lisansüstü eğitim alan Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinden hareketle metin işleme sürecinde karşılaşılan sorunların ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu yedi farklı ilde görev yapan on dört Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi çerçevesinde gerçekleştirilen araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre lisansüstü eğitim alan Türkçe öğretmenlerinin metin işleme sürecinde en sık karşılaştıkları sorunlar, Türkçe ders kitabındaki metinlerin ve çalışma etkinliklerinin niteliğine yöneliktir. Katılımcıların görüşlerine dayalı olarak ulaşılan sonuçlar şöyle sıralanabilir: Metinlerin seviyeye uygun olmaması ve kazanımlara alt yapı oluşturamaması, etkinliklerin birbirinin tekrarı olması, Türk edebiyatının birikiminden yeterince faydalanılmaması, yeterli miktarda ve üstün nitelikli görsellere yer verilmemesi, kitapların hazırlanmasında yerel özelliklerin dikkate alınmaması, dinleme/izleme ve konuşma becerisiyle ilgili işlevsel etkinliklere yer verilmemesi ve bu becerilerin ölçülüp değerlendirilmesine yönelik eksiklikler. Araştırmanın sonuçlarından hareketle metin işleme sürecinin uygulama boyutuna yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Göçer, A. (2014a). Öğretmen rolleri, öğrenci etkililiği ve eğitim kazanımları bakımından Türkçe dersi metin işleme süreci. Millî Eğitim Dergisi, 204, 167-198.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (1. Baskı). (A. Ç. Kılınç, Çev.). Pegem Akademi Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 1994).
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Can Gürsoy 0000-0002-8725-426X

Gürkan Moralı 0000-0002-8539-7507

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 7 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 17 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Gürsoy, H. C., Moralı, G., & Göçer, A. (2022). LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNE GÖRE METİN İŞLEME SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1398-1425. https://doi.org/10.35675/befdergi.1161718