Türkiye’de yabancı
dil öğretiminin geçirdiği tarihi sürecin daha iyi anlaşılması yabancı dil
öğretim uygulamalarının geliştirilmesi açısından önemlidir. Ayrıca Türk eğitim
tarihinin daha iyi anlaşılması, gelecekteki eğitim-öğretim planlamalarının
yapılmasını kolaylaştıracak ve hatalardan uzak kılacaktır. 1863 yılında
Amerikalılar tarafından Osmanlı topraklarında açılan ve Türkiye Cumhuriyeti’nde
de eğitim-öğretim faaliyetlerine devam eden Robert Kolej’in uyguladığı yabancı
dil öğretim yöntemlerini anlayabilmek için kolejin eğitime devam ettiği dönemin
yabancı dil çalışmalarının incelenmesi gerekmektedir. Dolayısıyla bu çalışma
Osmanlı Dönemi yabancı dil öğretimi ile ilgili yapılan uygulamalar, devlet
yöneticilerinin yabancı dil ve öğretimine ilişkin düşünceleri ve yabancı dil
öğretimi ile ilgili ihtiyaçlar neticesinde belirlenmiştir. Osmanlı Devleti
yabancı dil öğretimi ile ilgili gelişme ve ihtiyaçların daha kolay anlaşılması
için Osmanlı düşünce dünyasında önemli yere sahip olan Tanzimat’ın ilanı temel
alınarak Tanzimat’ın ilanının öncesi ve sonrası olarak iki dönem şeklinde
incelenmiştir. Ayrıca çalışmada, Milli Mücadele Dönemi ve Cumhuriyet’in ilk
yıllarındaki durum da genel hatları ile değerlendirilmiştir.
Robert Kolej ile
ilgili yapılmış olan birçok çalışmanın Yabancı
Okullar başlığı altında, kolejin misyonerlik faaliyetleri üzerine olduğu
görülmüştür. Fakat bu çalışma böyle bir gerçekliği kabul etmekle beraber Robert
Kolej’in yabancı dil öğretimi noktasındaki çalışmalarının kolejin ilk kuruluş
döneminden itibaren nasıl şekillendiği üzerine yapılmıştır. Ayrıca kolejin
uyguladığı yabancı dil öğretim yöntemleri; kolej kurucu, yönetici ve öğretim
elemanlarının yabancı dil öğretimine verdikleri önem ve benimsedikleri
prensipler bakımından kolej yabancı dil öğretimine olan etkileri incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |