The road network which the Ottoman Empire had since its foundation period, had been sufficient to meet its transportation needs until nineteenth century. However, with also impact of the developments in Europe after the industrial revolution, existing roads have not been able to meet the needs. Railway started to be an important and powerful means of transportation all over the world since the nineteenth century, also started to be built in the Ottoman lands. In the last period of the Ottoman Empire, where the number of roads and motor vehicles were extremely limited, railways have become the only means of transportation. The railways operated by foreign companies have also been inadequate to meet the needs of the country at the beginning of the National Struggle. For this reason, the development of transport infrastructure in the first years of the Republic was regarded as a necessity by Mustafa Kemal Ataturk
Osmanlı Devleti’nin kuruluş döneminden itibaren sahip olduğu kara yolu ağı XIX. yüzyıla kadar ulaşım ihtiyaçlarını karşılamaya yetmiştir. Ancak Avrupa’daki Sanayi Devrimi sonrası gelişmelerin de etkisiyle mevcut yollar ihtiyacı karşılamaz olmuştur. XIX. yüzyıldan itibaren tüm dünyada önemli ve güçlü bir ulaşım aracı olmaya başlayan demiryolu, Osmanlı topraklarında da yapılmaya başlanmıştır. Yolların ve motorlu taşıtların sayısının son derece sınırlı olduğu Osmanlı Devleti’nin son döneminde demiryolları ulaşım araçlarının tek yolu haline gelmiştir. Milli Mücadele başlangıcında yabancı şirketlerin işlettiği demiryolları da ülke ihtiyaçlarını karşılamakta yetersiz kalmıştır. Bu sebeple Mustafa Kemal Atatürk tarafından Cumhuriyet’in ilk yıllarında ulaştırma alt yapısının geliştirilmesi bir zorunluluk olarak görülmüştür
Atatürk Mütareke Dönemi Milli Mücadele Ulaşım Karayolu Demiryolu
Diğer ID | JA54YN34VA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 13 |