Türk
Kurtuluş Savaşı’nın hemen ardından eğitim sisteminin çağdaş bir ulus devlet
formuna uygun hale getirilmesi çabaları pek çok açıdan önemli ve öncelikli
kabul edilmiştir. Yeni
Türkiye’nin kurucuları, eğitim sisteminin temel ilkelerini belirlemekle
birlikte eğitim siyasetinde izlenecek yöntemleri geliştirmek üzere uzmanların
görüşlerini almaya özen göstermişlerdir. Özellikle Maarif Vekâleti öncülüğünde
gerçekleştirilen Heyet-i İlmiye çalışmaları bu çabanın sonucudur. Maarif Vekili
İsmail Safa Bey’in öncülüğünde 15 Temmuz 1923 tarihinde toplanan ve
çalışmalarını bir ay boyunca sürdüren Birinci Heyet-i İlmiye, eğitim ve kültür
hayatında pek çok açıdan katkıda bulunmuştur. Maarif Vekili Vasıf Çınar, 22
Nisan 1924 tarihinde İkinci Heyet-i İlmiye toplantısına ve Mustafa Necati Bey 26
Aralık 1925 tarihinde toplanan Üçüncü Heyet-i İlmiye toplantısına öncülük
etmiştir. Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş ve kurumsallaşma
sürecinde eğitim sistemine yön vermesi ön görülen Heyet-i İlmiye toplantıları
ele alınmıştır. Cumhurbaşkanlığı Devlet
Arşivleri, dönemin gazete ve dergileri yararlanılan temel kaynaklar olmakla
birlikte eğitim tarihi alanında araştırma inceleme eserlerden de
yararlanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 19 |