YEREL GAZETELERİN İNTERNET VE SOSYAL MEDYA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ANALİZ: TATVAN SESİ GAZETESİ
Yıl 2023,
Cilt: 1 Sayı: 2, 52 - 66, 31.12.2023
Ali Geylani
,
Feridun Nizam
Öz
Naylon gazete kavramı; yerel düzeyde yayın yapan gazetelerin matbaa sahiplerinin ek gelir olması yönünde çıkardıkları gazeteler ve seçimlerde aday olan aktörlerin desteğiyle sadece seçim dönemlerinde çıkan gazeteler olarak tanımlanmaktadır. Bununla birlikte; medyanın sahiplik olgusu, yayımlanan haberler ve çalışanların medya sahibi ile olan yakınlık derecesiyle de yakından ilgilidir. Bu çalışma, yerel düzeyde sürekli yayın yapan gazetelerin sadece seçim dönemlerinde çıkan gazetelerle aynı kategoride sayılamayacağı ve bu nedenle naylon gazete olarak nitelendirilemeyeceğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda haber sitesi değerlendirme formu kullanılarak Tatvan Sesi Gazetesi’ne ait haber sitesi değerlendirilmiştir. Bununla birlikte söz konusu gazetenin basılı versiyonu ve sosyal medya hesaplarından yayınlanan haberler incelenmiştir. Elde edilen veriler bir birleriyle karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulguların söz konusu gazetenin internet sitesi değerlendirme formuna uygunluk sağladığı, düzenli olarak haber yayımladığı ve sosyal medya hesaplarından da bu haberleri paylaştığı görülmüştür.
Kaynakça
- Arvas, İ. S. (2007). Naylon gazeteler ve besleme basının yerel basına etkileri. S. Gezgin, (Editör),
Türkiye'de yerel basın (ss. 357-364). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
- Arvas, İ. S. (2019). Dijital haberleşme çağında yerel basının karşılaştığı sorunlar. Erciyes İletişim
Dergisi, 6(1), 97-110.
- Atçeken, K. (2018). Resmi ilan desteği ve yerel basın ilişkisi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 1(2), 25-32.
- Basın İlan Kurumu. (t.y.). Basın resmi ilan ve resmi reklam alan süreli yayınlar listesi. Erişim tarihi:
30 Eylül 2022, https://ilanbis.bik.gov.tr/Uygulamalar/AylikListe
- Basın Mesleğinde Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanun -
5953 Sayılı Kanun-. (1952). T.C. Resmi Gazete (8140, 20 Haziran 1952) Erişim tarihi: 27 Eylül 2022,
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.3.5953.pdf
- Bekiroğlu, O., & Bal, E. (2006). Sanal alemin yerel aktörleri: Konya yeler basını üzerine bir analiz.
Selçuk İletişim, 4(2), 71-85.
- Çağlayan, M. (2008). Gazetelerin gelişimi ve gazeteciliğin geleceği. (Yeni teknolojiler ve
medya ekonomisi açısından genel bir değerlendirme). Marmara İletişim Dergisi, 13(13), 131-159.
- Coşkun, A. (2021). Bitlis yerel gazetelerinin yenileşme pratikleri. Anemon Muş Alparlslan
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 735-748.
- Crowley, D., & Heyer, P., (2014). İletişim tarihi. Siyasal Kitapevi.
- Demir, C. (2018). Yerel basının internet ve sosyal medya kullanımı: Zonguldak yerel basını (Tez No.
510860) [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi].YÖK Tez Merkezi.
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Dönmez, İ.H., (2010). İnternet haberciliğinde tıklanma kaygısı ve "kapan" manşetler.
Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (14), 105-127.
- Girgin, A. (2001). Türk basın tarihi'nde yerel gazetecilik. İnkılap Kitapevi.
- Gürcan, H. İ. (2014). Haber sitelerinde içerik ve tasarıma yönelik değerlendirme ölçütlerine yönelik
bir yaklaşım. Selçuk İletişim, 2(4), 90-99.
- Gürcan, H. İ., & Bayram, F. (2005). Yerel haberlerin internet ortamında görünümleri - Denizli,
Eskişehir ve Erzurum örnekleminde bir değerlendirme-. Selçuk İletişim, 3(4), 53-62.
- Kızılkaya, C. (1992, Eylül 7). Gazetemiz cumagünü sade bir törenle hizmete açıldı. Tatvan
Sesi Gazetesi
- Kösedağ, M. S. (2019, Eylül). Türkiye'de yazılı basının sonu mu geliyor? Gazete tirajları üzerinden
genel bir değerlendirme. 1.Uluslararası İletişim ve Yönetim Bilimleri Kongresi, Malatya.
- Mısırlı, G. (2020). İletişim fakültesi mezunları-yerel basın ilişkisi: Erzurum ili örneği. Atatürk İletişim
Dergisi, (19), 59-77.
- Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0 internet gazeteciliğinde hipermetinsellik. Gece Kitaplığı.
- Şeker, M. (2005). Yerel gazeteler ve resmi ilan. Selçuk İletişim, 4(1), 101-115.
- Tarhan, A. (2007). Halkla ilişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak internet: Belediyelerin web
sayfaları üzerine bir analiz. Selçuk İletişim, 4(4), 75-95.
- Türkmen B., & Yavuz Ç. (2017). Türkiye'de sinema alanında faaliyet gösteren sivil toplum
kuruluşlarının web sitelerinin analizi: Türkiye Sinema ve Audiovisuel Kültür Vakfı (Türsak), İstanbul Kültür
ve Sanat Vakfı (İKSV), Ankara Sinema Derneği (ASD) örneği. Gümüşane Üniversitesi İletişim Fakültesi
Elektronik Dergisi, 5(2), 801-825.
- Yağız A., Demirel A. S., Karabay D., Yalçın G., Egemen M. S., & Utku Y. (2022). Yerel medyanın
dijital teknolojilere uyumu: Türkiye’deki yerel gazetelerin dijital medyayı kullanımı üzerine bir inceleme.
https://www.academia.edu/9728266/