Abstract: This research was carried out to examine the attitudes of the secondary school students studying in rural areas towards physical education and sports lessons. In our research, the "Survey" model, one of the quantitative research models, was used. The sample group of the research; In the 2021-2022 academic year, it consists of a total of 332 students, 5th, 6th, 7th, and 8th grade students, studying in rural secondary schools in the Karapınar district of Konya province. The personal information form created by the researcher and the "Physical Education and Sports Attitude Scale" developed by Demirhan and Altay (2001) were used as data collection tools in the research. The scale consists of a total of 24 items, 12 of which are positive and 12 are negative. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient of the scale was found to be 0.90. In the analysis of the research data, frequency analysis was used to determine the percentage distribution of the demographic information of the participants. It was checked with Kolmogorov Smirnov test whether the scores obtained from the attitude scale used were normally distributed, and it was determined that the data showed normal distribution. Therefore, parametric tests from basic statistics were used. One-way anova test was applied to determine the effect of class, gender, regular sports status on attitudes towards physical education and sports lessons. As a result of the research, when the gender, class and regular sports status of secondary school students studying in rural areas were evaluated, it was observed that they had a positive attitude towards physical education and sports lessons. A statistically significant difference was found according to the gender variable (p<0.05). This difference is in favor of female students. When the variables of class and regular exercise were examined, no significant difference was found (p>0.05)
Bu araştırma, kırsal bölgede eğitim gören ortaokul kademesinde bulunan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmamızda, nicel araştırma modellerinden “Tarama (survey)” modelinden faydalanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu; 2021-2022 eğitim-öğretim yılında, Konya ilinin Karapınar ilçesinde yer alan kırsalda bulunan köy ortaokullarında eğitim gören 5., 6., 7., ve 8. Sınıf olmak üzere toplam 332 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ile Demirhan ve Altay (2001) tarafından geliştirilen “ Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği ” kullanılmıştır. Ölçek, 12 adet olumlu, 12 adet olumsuz olmak üzere toplam 24 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı 0.90 olarak bulunmuştur. Araştırma verilerinin analizinde katılımcıların demografik bilgilerinin yüzdelik dağılımlarının belirlenmesinde frekans analizi kullanılmıştır. Kullanılan tutum ölçeğinden elde edilen puanların normal dağılıma sahip olup olmadığı One-Sample Kolmogorov Smirnov testi ile kontrol edilmiş ve verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Bu yüzden temel istatistiklerden parametrik testler kullanılmıştır. Sınıf, cinsiyet, düzenli spor yapma durumları beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutuma etkisini belirlemek amacıyla one way anova testi uygulanmıştır. Araştırma neticesinde, kırsalda eğitim gören ortaokul öğrencilerinin cinsiyet, sınıf ve düzenli spor yapma durumları değerlendirildiği zaman beden eğitimi ve spor dersine olumlu tutum besledikleri gözlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre istatiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir (p<0,05). Bu fark kız öğrencilerin lehinedir. Sınıf ve düzenli spor yapma değişkenlerine bakıldığı zaman anlamlı bir fark tespit edilememiştir (p>0.05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |