TÜKETİM KÜLTÜRÜ BAĞLAMINDA SAĞLIKLI YAŞAM EĞİLİMLERİ VE ETKİLEYİCİ KİŞİLER ÜZERİNE BİR ANALİZ
Yıl 2022,
, 333 - 373, 30.12.2022
İrem Ayan
,
Ayda Uzunçarşılı Soydaş
Öz
ÖZ
Tüketim kültürü her geçen gün yeni boyutlara evrilen özgün bir oluşum durumundadır. Bu noktada oluşan yeni tüketiciler tüketim olgusunu daha bireysel ve gizil anlamlar içeren bir çaba olarak tanımlamaktadırlar. Değişen bu oluşum zamanla tüketim eğilimlerini de etkilemektedir. Aynı zamanda dönemsel bazda karşılaşılan tüketim eğilimlerinden de önemli ölçüde etkilenmektedir. Bu etkileşimin temelinde insanların etkileyici kişiler olarak tanımladıkları bireylerin onlara sundukları güzellik, sağlık ve kusursuzluk kalıpları bulunmaktadır. Özellikle küresel salgın dönemini yaşadığımız son günlerde sağlıklı olma durumunun tartışılmaz bir değer yarattığı gözlemlenmektedir. Çalışmanın amacı, tüketim eğilimlerinin hangi motivasyonlar doğrultusunda değişip dönüştüğünü ve bu dönüşümde medyada yer alan etkileyici kişilerin etkisinin olup olmadığının belirlenmesidir. Bu bağlamda etkileyici kişilerin sağlıklı yaşam eğilimlerine yönelik söylem ve tutumlarının bireylerde nasıl yansımalarının olduğunu eleştirel bir bakış açısıyla göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan araştırma sonucunda ortaya çıkan veriler alanyazın taraması bağlamında yorumlanmıştır
Kaynakça
- Aktaş, H., Özüpek, M. N., & Altunbaş, H. (2011). Çocukların Marka Tercihleri ve Medya Tüketim Alışkanlıkları: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(4), 115-125.
- Ardould, E.J., Thompson, C.J. (2018). Consumer Culture Theory: The Oxford Handbook of Consumption. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780190695583.013.4.
- Arslan, A. (2004). Medyanın Birey, Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri. Journal of Human Sciences, 1(1), 1-12.
- Bourse, M. ve Yücel, H., (2002), İletişim Bilimlerinin Serüveni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Cambell, C. (2005). The craft consumer: Culture, craft and consumption in a postmodern society. Journal of consumer culture, 5(1), 23-42.
- Çınarlı, İ. (2008). Sağlık iletişimi ve medya. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
- Demez, G. (2012). Medyada yeni sağlık anlayışları ve kadın bedeninin temsili. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 512-532.
- Eco, U. (2004). History of Beauty [Kindle Version]. Retrieved from http://www.amazon.com/
- Haznedar, B. (2019), İki Aşamalı Akış Kuramı Bağlamında Sosyal Medya Etkileyicilerinin Etkisi: Instagram'daki Gurme Hesapları Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kurultay, A. (2020). Advertising, history and economics of. In D. Merskin (Ed.), The SAGE international encyclopedia of mass media and society 1(1), 20-23.
- Mccracken, G. (1989). “Who İs The Celebrity Endorser? Cultural Foundations Of The Endorsement Process”. Journal of consumer research, 16(3), 310-321.
- Nickles, S. (2002). More is better: Mass consumption, gender, and class identity in postwar America. American Quarterly, 54(4), 581-622.
- Oyman, M., Akıncı, S. (2019). Sosyal Medya Etkileyicileri Olarak Vloggerlar: Z Kuşağı Üzerinde Para-Sosyal İlişki, Satın Alma Niyeti Oluşturma ve Youtube Davranışları Açısından Vloggerların İncelenmesi. Akdeniz Iletisim, (32), 441-447.
- Rodriguez, K. P. (2008). “Apparel Brand Endorsers And Their Effects On Purchase İntentions: A Study Of Philippine Consumers”. Philippine Management Review, 15. 83-99.
- Smith, B. J., Tang, K. C., & Nutbeam, D. (2006). WHO health promotion glossary: new terms. Health promotion international, 21(4), 340-345.
- Sucu, İ. (2020), “Sosyo-Kültürel Düzenin ve Tüketim Ediniminin Yeni Yaşam Tarzları Aracı Olarak Yeni Medya”. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 3(1), 286-297.
- Turancı, E., & Öz, E. (2016). Kadın Dergilerinde Sağlıklı Yaşam Sunumları:“Formsante” Dergisi Örneği. Sağlık İletişimi Sempozyumu (5-6 Kasım 2015) Bildiri E-Kitabı, 385-401.