This study aims to reveal the relationship between scientific publication principles and scientific methods in journals published in the Faculties of Communication and its equivalence in practice. The method of immanent criticism is used to reveal this relationship. This article will present a different reading in terms of its contribution to methodology by presenting different principles when submitting an article to different university journals. Based on the assumption that the principles of scientific publication will present different implications in the context of the scientific method, this study focuses on a reading intertextual of abstract, introduction, basic sections of the text, and conclusion discussion sections. In this study where the relationship between the principles of scientific publication and methodology is questioned, it is emphasized how the way of organizing the study in the positivist understanding of science is predicted. Particularly the answer to the question “what principles do the state and foundation universities offer?” is sought. In this respect, the propositions laid down by the universities and their equivalence in journals are tested comparing different articles using the principles of scientific methods. As a result of this test, the relationship between the publication principles of journals and the basic format of the scientific research is understood and the opposing relations in practice is put forward
Principles of Scientific Publication Scientific Method Positivist Science Immanence Criticism
Bu çalışma İletişim Fakültelerinde yayımlanan dergilerdeki bilimsel yayın ilkeleri ile bilimsel yöntem arasındaki ilişki ve uygulamadaki karşılığını ortaya koymayı amaçlar. Bu ilişkiyi ortaya koyarken içkin eleştiri yöntemini kullanır. Bu çalışma bir makalenin farklı üniversitelere gönderilirken değişik ilkeler sunmalarının yöntembilime katkıları açısından farklı bir okuma sunacaktır. Bilimsel yayın ilkelerinin bilimsel yöntem bağlamında birbirinden ayrı açılımlar sunacağı varsayımından yola çıkarak, özet, giriş, metnin temel bölümleri ve sonuç tartışma bölümlerine ilişkin bir okuma metinlerarası üzerine odaklanır. Bilimsel yayın ilkeleri ile yöntembilim ilişkisinin sorgulandığı bu çalışmada bilimsel çalışmanın olgucu/pozitivist bilim anlayışında örgütlenme biçiminin nasıl öngörüldüğü üzerinde durulur. Özellikle devlet ve vakıf üniversiteleri nasıl ilkeler sunmaktadır? Sorusuna yanıt aranır. Bu bağlamda üniversitelerin öngördükleri ilkeler tartışma ortamında öne sürülen önermeler dergilerde yayımlanan makalelerdeki karşılığı ile bilimsel yöntem ilkeleriyle karşılaştırılarak sınanır. Bu sınamanın sonucunda dergilerin yayın ilkeleriyle bilimsel araştırmanın temel formatı arasında var olan ilişki ve uygulamadaki karşıt ilişkiler anlaşılır. Bunun da ötesinde bilimsel araştırmanın temel formatı içinde karşıtlık içeren dergi makalelerinin içeriklerinin farklılık kavramıyla olumsuz değer yüklenebileceği ortaya çıkar
İletişim Fakültesi dergilerinin sıralama ilkeleri Olguculuk Pozitivist Bilim İçsel İçkin Eleştiri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |