Turkish soap operas have scored great success both in the home country and also in Middle East and Balkan countries recently. In Turkey producers and marketers discovered the power of soap operas. Thus as a promotional mix element product placement is widespreadly used in Turkish soap operas. On the other hand Turkish soap operas are broadcasted in more than 100 countries. Consequently the product placed in exported soap opera is seen by audience in foreign countries. This paper investigates the effect of product placement in Turkish soap operas to the sponsor firms’ clients’ international sales. In other words it is questioned if Turkish placed products’ international sales rise after soap operas’ internationalization Qualitative research is done on 3 jewellery firms placing their products on soap operas. Study results finds out firstly the general product placement effects to the clients. This study also discover that the firms having a distribution channel in foreign countries evaluate the results after product placement differently from the firms that don’t have distribution channel in foreign countries. Thus, this paper finds out the importance of distribution channel for international sales after product placement. Consequently distribution channel possession in foreign countries has been evaluated as a property of firm affecting product placement results especially the internatonal sales.
Coding product placement qualitative analysis soap opera internationalization
Türk dizileri yurt içinde ve özellikle Orta Doğu ve Balkanlar’da büyük başarı elde etmiştir. Türkiye’de yapımcılar ve pazarlamacılar dizilerin gücünü keşfetmişlerdir. Bu nedenle tutundurma karması elemanı olarak ürün yerleştirme Türk dizilerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Diğer yandan, Türk dizileri 100’den fazla ülkede yayınlanmaktadır. Dolayısıyla, ihraç edilen dizilere yerleştirilen ürünler yabancı ülkelerdeki izleyiciler tarafından da görülmektedir Bu makale, Türk dizilerinde ürün yerleştirmenin ürün yerleştiren sponsor işletmelerin uluslararası satışlarına etkisini incelemektedir. Bir başka ifade ile Türk dizilerinin uluslararasılaşmasından sonra dizilere yerleştirilen ürünlerin uluslararası satışlarının durumu araştırılmıştır. Türk dizilerine ürün yerleştiren 3 kuyumcu işletme üzerinde kalitatif araştırma yapılmışır. Araştırma sonuçları ilk olarak ürün yerleştirmenin müşterilere genel etkilerini ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte çalışmada, yabancı ülkelerde dağıtım kanalı olan işletmelerin ürün yerleştirme sonuçlarını yabancı ülkelerde dağıtım kanalı olmayan işletmelerden farklı değerlendirdiği bulunmuştur. Bu nedenle, bu makalede ürün yerleştirme sonrasında uluslararası satışlar için dağıtım kanalının önemine dikkat çekilmektedir. Dolayısıyla, yabancı ülkelerde dağıtım kanalına sahip olmak ürün yerleştirme sonuçlarına özellikle de uluslararası satışlara etki eden bir işletme özelliği olarak değerlendirilmektedir.
Kalitatif araştırma kodlama ürün yerleştirme Türk dizilerinin uluslararasılaşması
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |