BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHING ART EDUCATION IN PRE-SCHOOL PERIOD BY USING DIFFERENT TECHNIQUES

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 2, 65 - 77, 01.12.2016
https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77

Öz

In this study, it was aimed to benefit from art in pre-school period, to love art children and to get a certain place in the minds of art. Because the child is sensitive to visual stimuli. Art education is both an intellect and an emotion. Thus, learning is more effective if stimuli during learning include multiple sensory organs. The way of life of the individuals who receive art education develops differently from the viewpoint of life and events. The way that individuals in pre-school education learn through arts education, along with the changing and developing technology in the outside world, provides artistic and scientific development of the individual positively. Within the scope of this study, it is aimed to teach the art works to the individuals by way of play using an application. In this way, important artists have been taught their works and the achievements of art education given in this period have been examined. As a result; Individuals will be provided with the ability to see themselves from a different point of view into the world by using different materials and to grow up as self-confident individuals in the foreground of their perception and creativity. Thus, an environment in which individuals who meet for the first time with school education will be able to recognize them by loving the works of the artists will be created and these works will be learned through a game technique

Kaynakça

  • Bezrukikh, M.M. & Terebova, N.N., (2009)Characteristic of the Development of Visual Perception in Five-to Seven Year-Old Children Human Physiology, 35(6), s. 684-689.
  • Christian, R.W. (2010) Visual Perception in School-aged Children: A Psychometric Study of the Correlation Between Computer-Based and Paper-Based Scores on the Motor-Free Visual Perception Test, 3rd Edition. A Master’s Thesis (unpublished). The Faculty of the Department of Occupational Therapy, East Carolina University, Greenville.
  • Eisner E. W. (1972) Educating Artistic Vision, The Macmillan Company, States of America.
  • Eksteen, T. (2007) The evaluation of the reliablity of the motor-free visual perceptual test. A Master’s Thesis (unpublished). Faculty of Health Science University of the Witwatersrand.
  • Howard, Eizabeth Mary, (1991) A developmental assessment of visual perception for pre- school children. Doctoral dissertation (unpublished). Nottingham University, Nottingham.
  • Kılıç Özdemir, G. (2004) Ailesiyle Birlikte Yaşayan ve Çocuk Yuvasında Kalan Çocukların Görsel Algılama Davranışı ile Okul Olgunluğu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Nicolas Vernadakis, Andre Avgerinos, Efi, Tsitskari ve Evridiki Zachopoulou. (2005) The Use of Computer Asisted Instruduction in Preschool Education: Making Teaching Meaningful, Early Childhood Education Journal, Vol. 33, No: 2, October, s. 100.
  • Ulutaş İlkay & Ersoy Özlem, (2004) Okul Öncesi Dönemde Sanat Eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 1, s. 1–12.
  • Woolf, F. & Belloli, J. (2005) Reflect and review: the arts and creativity in early years. Arts Council England, September 2005, UK.
  • Zimmerman, E. & Zimmerman, L. (2000) Art Education and Early Chillhood Education: The Young Child As Creator and Meaning Maker within a Comminity Context. Young Children, November, s. 87-92.

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 2, 65 - 77, 01.12.2016
https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77

Öz

Bu çalışmada okul öncesi dönemde teknolojiden yararlanarak, sanatı çocuklara sevdirmek ve sanatın zihinlerinde belli bir yer edinmesini sağlamak hedeflenmiştir. Çünkü çocuk, görsel uyaranlara karşı duyarlıdır. Sanat eğitimi hem akıl hem de duygu eksenlidir. Böylece öğrenme esnasında uyaranlar birden fazla duyu organını içeriyorsa, öğrenme daha etkili olmaktadır. Sanat eğitimi alan bireylerin yaşam biçimleri, hayata ve olaylara bakış açısı diğer bireylerden farklı olarak gelişim göstermektedir. Okul öncesi dönemdeki bireylerin, sanat eğitimi alarak öğrenme biçimleri, dış dünyada değişen ve gelişen teknolojiyle birlikte hem sanatsal hem de bilimsel olarak bireyin olumlu yönde gelişimini sağlar. Bu çalışma kapsamında, bireylere sanat eserlerini bir aplikasyon kullanarak oyun yolu ile öğretmek amaçlanmıştır. Böylece, önemli ressamların eserlerini öğrenmeleri sağlanmış olup, bu dönemde verilen sanat eğitiminin kazanımları incelenmiştir. Sonuç olarak; bireylerin farklı materyalleri kullanarak, dünyaya farklı bir bakış açısından görmelerini, algılamalarını ve yaratıcılıklarının ön plana çıkarılması açısından kendine güvenen bireyler olarak yetişmeleri sağlanacaktır. Böylece okul eğitimi ile ilk kez karşılaşan bireylerin, sanatçıların eserlerini severek onları tanıdığı bir ortam oluşturulmuş olacak ve bu eserleri bir oyun tekniği ile öğrenmeleri sağlanacaktır

Kaynakça

  • Bezrukikh, M.M. & Terebova, N.N., (2009)Characteristic of the Development of Visual Perception in Five-to Seven Year-Old Children Human Physiology, 35(6), s. 684-689.
  • Christian, R.W. (2010) Visual Perception in School-aged Children: A Psychometric Study of the Correlation Between Computer-Based and Paper-Based Scores on the Motor-Free Visual Perception Test, 3rd Edition. A Master’s Thesis (unpublished). The Faculty of the Department of Occupational Therapy, East Carolina University, Greenville.
  • Eisner E. W. (1972) Educating Artistic Vision, The Macmillan Company, States of America.
  • Eksteen, T. (2007) The evaluation of the reliablity of the motor-free visual perceptual test. A Master’s Thesis (unpublished). Faculty of Health Science University of the Witwatersrand.
  • Howard, Eizabeth Mary, (1991) A developmental assessment of visual perception for pre- school children. Doctoral dissertation (unpublished). Nottingham University, Nottingham.
  • Kılıç Özdemir, G. (2004) Ailesiyle Birlikte Yaşayan ve Çocuk Yuvasında Kalan Çocukların Görsel Algılama Davranışı ile Okul Olgunluğu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Nicolas Vernadakis, Andre Avgerinos, Efi, Tsitskari ve Evridiki Zachopoulou. (2005) The Use of Computer Asisted Instruduction in Preschool Education: Making Teaching Meaningful, Early Childhood Education Journal, Vol. 33, No: 2, October, s. 100.
  • Ulutaş İlkay & Ersoy Özlem, (2004) Okul Öncesi Dönemde Sanat Eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 1, s. 1–12.
  • Woolf, F. & Belloli, J. (2005) Reflect and review: the arts and creativity in early years. Arts Council England, September 2005, UK.
  • Zimmerman, E. & Zimmerman, L. (2000) Art Education and Early Chillhood Education: The Young Child As Creator and Meaning Maker within a Comminity Context. Young Children, November, s. 87-92.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Merva Kelekçi Olgun Bu kişi benim

Mehmet Emin Kahraman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kelekçi Olgun, M., & Kahraman, M. E. (2016). OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi, 4(2), 65-77. https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77
AMA Kelekçi Olgun M, Kahraman ME. OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. Aralık 2016;4(2):65-77. doi:10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77
Chicago Kelekçi Olgun, Merva, ve Mehmet Emin Kahraman. “OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2016): 65-77. https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77.
EndNote Kelekçi Olgun M, Kahraman ME (01 Aralık 2016) OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi 4 2 65–77.
IEEE M. Kelekçi Olgun ve M. E. Kahraman, “OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ”, Beykoz Akademi Dergisi, c. 4, sy. 2, ss. 65–77, 2016, doi: 10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77.
ISNAD Kelekçi Olgun, Merva - Kahraman, Mehmet Emin. “OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi 4/2 (Aralık 2016), 65-77. https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77.
JAMA Kelekçi Olgun M, Kahraman ME. OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2016;4:65–77.
MLA Kelekçi Olgun, Merva ve Mehmet Emin Kahraman. “OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi, c. 4, sy. 2, 2016, ss. 65-77, doi:10.14514/BYK.m.21478082.2016.4/2.65-77.
Vancouver Kelekçi Olgun M, Kahraman ME. OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SANAT EĞİTİMİNİN FARKLI TEKNİKLER KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2016;4(2):65-77.