With the increasing mobility in tourism, cruise tourism has become one of the fastest-growing industries. Ship sizes have overgrown, costs have been reduced by taking advantage of economies of scale, and tours have been organized for customers from all segments. On the other hand, to low-cost tours, the services offered in tours that appeal to the differentiated luxury segment customers have been diversified. In the face of all kinds of crises, the industry has continued to develop successful crisis management practices. The cruise industry, which has successfully exited from all kinds of crises and extraordinary situations, has faced an unprecedented Covid-19 pandemic crisis. In the first days of the epidemic, frequently mentioned cruise ships were negatively in the media. Cruise tourism, one of the essential touristic services preferred by families, has been one of the sectors most affected by the crisis with these adverse situations and travel bans. In this study, the cruise sector, which is experienced in management crises, has been examined with the help of crisis management theories. Crisis management theories; Denial, avoidance of responsibility, reducing the negativity of the action, corrective action, and acceptance communicated to consumers with the help of the Research literature and the Institution-Promotion Model, Institutional Image Repair (Restoration) Theory, Defense, Situational Crisis Communication, Institutional Renewal, and Rhetorical Arena Theories and during the epidemic. The analyzed messages and strategies of the news in foreign and domestic mainstream media by subjecting them to content analysis.
Cruise Tourism Covid-19 Pandemic Crisis Crisis Management and Communication Theories
Turizmde artan hareketlilik ile birlikte kruvaziyer turizmi en hızlı büyüyen endüstrilerden biri olmuştur. Gemi boyutları hızla büyümüş, ölçek ekonomisinden yararlanılarak maliyetler düşmüş ve her segmentten müşteri kitlesine yönelik turlar gerçekleştirilmiştir. Düşük maliyetli turların yanı sıra farklılaştırılmış lüks segment müşteriye hitap eden turlarda sunulan hizmetler çeşitlendirilmiştir. Yaşanan her türlü kriz karşısında başarılı kriz yönetimi uygulamaları ile endüstri gelişimini sürdürmüştür. Her türlü kriz ve olağandışı durumlardan başarılı şekilde çıkmayı başaran kruvaziyer sektörü günümüze geldiğimizde benzeri görülmemiş bir Covid-19 salgını ve krizi ile karşı karşıya kalmıştır. Salgının ortaya çıktığı ilk günlerde kruvaziyer gemilerinde karşılaşılan vakalar yazılı ve görsel basında olumsuz olarak sıkça yer almıştır. Ailelerin tercih ettiği önemli turistik hizmetlerden olan kruvaziyer turizmi, bu olumsuz durumlar ve seyahat yasakları ile krizden en çok etkilenen sektörlerden biri olmuştur. Bu çalışmada krizlerle mücadele açısından deneyimli ve tecrübeli olan kruvaziyer sektörü kriz yönetimi teorileri yardımı ile incelenmiştir. Araştırma literatür ve kriz yönetiminde uygulanan Kurum-Tanıtım Modeli, Kurumsal İmaj Onarım (Restorasyon) Teorisi, Savunma, Durumsal Kriz İletişimi, Kurumsal Yenilenme ve Retoriksel Arena Teorileri yardımıyla ve salgın sırasında tüketicilere iletilen inkâr, sorumluluktan kaçınma, eylemin olumsuzluklarını azaltma, düzeltici işlem ve kabullenme mesajları ve stratejileri yabancı ve yerli ana akım medyada çıkan haberler içerik analizine tabi tutularak analiz edilmiştir.
Kruvaziyer Turizmi Kovid 19 salgın krizi İçerik Analizi Kriz Yönetimi ve İletişim Teorileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Beykoz Akademi Dergisi 2022 Özel Sayı |